Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 735 ggr
Yessica
0

Teoriprov imorn!

Jepp, imorn ska jag skriva teoriprov, första gången (elr, andra, skrev ju för moppe"körkortet" XD).. jag hoppas jag klarar det så jag slipper tänka på det mera.. ;) Har tränat som en dåre idag. Någon som har något tips…?

/Yessica

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

MiaMaria
0

Stressa inte utan läs frågorna ordentligt, oftast är om omvända frånd e man är van från körskolans träningsprogram. Lycka till!!!!! =)

Yessica
0

okej. jag har inte gått körskola, pluggat själv, men haft två program jag använt, bonniers trafikskola 2007 och en som bara är teoriprov. klarade alla 8 (9 med det preovet där det var dom frågor jag haft svårast för) godkänt idag :D

men jag ska tänka på att ta god tid på mig och läsa ordentligt. det har jag själv tänkt också. och kolla igenom frågorna igen. annars kanske det är ngn man svarat ngt annat än det man tänkt..

Ha en bra dag!

gejsa
0

Lycka till! Min dotter skrev en gång och hade ett fel för mycket. Fick vänta i 5-6 veckor till nästa. Då fick hon 4 rätt mer än vad hon behövde. Nu väntar hon på att få köra upp den 25 juli.

DojoKelder
0

Lycka till!! Berätta gärna hur det gått sedan..

Anna
0

Lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Milli
0

Lycka till! :)

Snuttan2
0

Jag gissar på att jag är den här som varit å gjort provet flest ggr Oskyldig

Jag kan föreslå att inte ha dålig koncentrationsförmåga, akta sig för att stötta på kompisar å söta pojkar :P

Anjisen
0

haha tack för tipset snuttan :P jag ska snart börja övningsköra :P

Cilla89
0

lycka till :) hur många frågor är det och hur många rätt måste man minst ha?

Yessica
0

Jag klarade det!!! =D 57rätt fick jag, max är 65(fast det är 70 frågor, det är 5kontrollfrågor som inte räknas) och man måste ha 52! =D Snacka nööjd!

Jag har inte gått teorikurs, och bara pluggat med ett program som heter Bonniers Trafikskola 2007 och ett program som det är 8 teoriprov på. =D Det går ändå.

Ska köra halkbana den 1 augusti, så det tar ett bra tag innan jag får körkortet i handen, men nu är det jobbigaste avklarat. Nu slipper man tänka på det mer!

Tack för alla lycka till!

Ha en bra dag!

steffy
0

grattisSkrattande

Believer
0

grattis! =P
men uppkörningen är minst lika jobbig kan jag lova dig. dom är på en som en hök. =P

Johanna
0

grattis!

hmm, vet inte om jag kan hålla med dej om att det värsta är över.. huu!.. uppkörningen då?Skrikandes jag skulle vilja säga att du har det värst(uppkörning) o det bästa(halkkörning) kvar….Glad

gejsa
0

#10# Grattis! Vad kul för dig. Då har gjort hälften iaf.

MiaMaria
0

Grattis!!!!

DojoKelder
0

GRATTIS!!!!

Yessica
0

Tack alla! och jag vet det. uppkörningen är nog ännu jobbigare än teorin.. jag kör upp med automat, aldrig gått varken teori - eller körlektioner pga att jag inte har råd. Men mamma tycker inte att jag borde bli underkänd för jag kör så bra, men nu ska jag köra upp med en bil jag aldrig sett =O uuuusch! men får se hur det går. ska köra upp den 3 september. långt kvar. måste kolla innan vi kör iväg vart allt sitter, så man inte blir kuggad därför.. ska köra upp i jakobsberg. Jag läst en artikel om en tjej som skulle kröa upp som privatist (som jag också ska då), som blev kuggad för att hon inte visst vart det ställe låg som bil"läraren" sa att hon skulle köra till. det var dåligt! men man vet iofs inte om det var annat också. men det var vad som stog. jag hoppas det går bra.

Ha en bra dag!

MiaMaria
0

Men om du kör upp med automat så får du väl inte köra annat än automat sen va??

Snuttan2
0

MiaMaria har rätt.

Är rätt dumt att köra upp med automat därför.. Kör man upp med stick så får man köra med båda sedan.

wewwa
0

#18 Japp, du har rätt. Jag håller med #19.

Anjisen
0

håller med de andra.. kör du upp med en automatväxlad så står det på körkortet att du bara får köra med en automatväxlad.. bättre att kör aupp med en manuell istället.. det kommer jag att göra!

Snuttan2
0

Jag får erkänna att jag aldrig ens kört automatväxlat Generad

Jag har lite svårt att se det roliga med det med? Och det är ju inte särskilt svårt att växla heller, så varför skulle man ha automatväxlad?

JMax
0

Kör upp med manuell!! Det är inte alls svårt, lite klurigt i början kanske om du är van vid automat men det fixar du!!!

Jag körde fel på uppkörningen men jag fick mitt körkort ändå! De kanske inte var lika hårda för tio år sen…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

fridak
0

man blir inte kuggas för att man inte hittar. däremot så måste man ju kunna läsa av "vägvisare" skyltar med färdmål;)

Har ni bara automatväxlad hemma? annars tkr jag som de övriga att det borde vara smartare att köra upp med manuell. då får du ju köra båda typerna. tänk annars om du ngn gång skulle behöva låna en bil lite akut men kan inte pga den är manuell.

jag hade en jättelätt uppkörning! hade en som gjorde sin praktik för att bli sådan där typ som kollar så att man är säker i trafiken. han var så trevlig så, han frågade tom om jag hittade i stn för det skulle man itne behöva. han trodde nämligen inte att jag gjorde det eftersom jag bor 3 mil utanför;P

Yessica
0

Hej alla som svarat angående det här med att jag kör upp med manuell.. För det första varför låter alla så negativa när man säger att man ska köra upp med automat. Typ alla jag sagt det till tycker det är fel, och berättar om allt jag "missar"… osv! Jag VET det redan. Varför inte fråga bara lite snällt varför jag ska köra upp med automat?!

Svaret är: Jag har inte råd med lektioner (som jag redan skrivit) och därför blir det privatkörning bara. Vi har ingen manuell bil, mamma får inte köra manuell bil, och därför blir det jobbigt att hålla på å låna en bil för att övningsköra, känns DUMT! Plus att jag måste vänta tills min låssaspappa har tid att köra med mig. Därför blir det såhär. Och jag har inte råd att köpa egen bil än på ett tag och det finns ALLTID en bil att låna här hemma. Därför känner jag att jag inte kommer behöva manuell. Det skulle bli så himla jobbigt i "onödan". Ska man ha körkort för manuell (och givetvist automat då med) så ska man ju helt ha en manuellväxlad bil man kan köra med så man får in det där, annars kan det ju kvitta, man får inte in känslan lika bra. Och om jag nu känner att jag verkligen måste ha manuell är det bara att köra upp på nytt.

Nu blev det väldigt långt.. hoppas ni orkar läsa. Men det är därför jag kör upp med automat, och jag önskar att inte så många är så negativa, innan dom vet varför! Det är inte kul alls!

Ha en bra dag!

fridak
0

jag har aldrig kört med automat och har en fråga. hur gör man vid ett stopp i backe? om jag kör hem från stallet så måste jag köra på en annan väg och där måste man först stanna och de tär en liten backe så med manuell växel står man ju stilla mha koppling och ettans växel, men hur gör man med automat? står på broms för att sedan gasa? lite gas?hur? har haft den funderingen länge men inte kommit ihåg att fråga ngn innan…

jn84
0

Jag övningskörde med automat eftersom det är den enda bil min pappa har eftersom han har en axelskada som gör att han gärna undviker att växla manuellt. De sista månaderna innan uppkörningen övningskörde jag manuell för att kunna köra upp med manuell. Då lånade vi bil och jag körde lite på bilskola, men det tog inte lång tid att komma in i det hela, jag kunde ju redan trafiken, var bara växlandet som behövdes tränas.

#26 När man kör automat gasar man på gasen och bromsar på bromsen. När man står i en backe så har man foten på bromsen och när man man släpper bromsen och har D i (den växel man kör framåt på) så åker bilen framåt, men man ger den hjälp genom att gasa också. Alltså, om man står på plan mark och har körväxeln i men inte trycker på någon pedal så åker bilen framåt av sig själv.

Yessica, grattis till teoriprovet! Mitt tips till dig är att du tar en eller två lektioner i bilskolan. Visserligen kostar det pengar, men då lär du dig köra på det sätt uppköraren vill. Du säger bara till bilskolan att du vill finputsa din körning inför uppkörningen. Visst kostar det pengar, men det är billigare än att tvingas köra upp igen.

Innan jag körde mina få lektioner hos bilskolan (i just Jakobsberg) =) hade jag inte en aning om att man skulle klara av säkerhetskontrollen innan körning också. Så se till att du kan hela den och verkligen kan testa färdbroms, handbroms, lampor blinkers osv.. Och när du kör upp, var övertydlig när det gäller allt. Kolla bakåt hellre för ofta än för sällan, visa verkligen att du tittar i sidospeglarna när du byter fil och var allmänt övertydlig med allt.

Som sista tips, se till att du har kört MYCKET i området du ska köra upp. Så du inte hamnar i en situation där du är osäker på vilken fil du ska ligga, vilken sida om refugen du ska köra osv.

Och det är inte svårare att köra upp som privatist! (vad folk än säger)

lisette
0

#22 har du en automatare är det otroligt glassigt att köra bil. man kan prata i telefon utan att de blir jobbigt. trycker man plattan i mattan så händer det saker otroligt fort… *älskar automatare*

Yessica
0

jn84 - tack för ditt långa svar! jag ska kanske åka dit och köra lite då, har varit där och kört lite förut. Ska kolla upp allt med hur man kollar alla säkerhetsgrejjor innan färd =) Men jag tror jag skippar körlektioner. Det borde ju räcka att jag kör som jag kör. Mamma och fler andra säger att jag kör väldigt bra. Det får gå som det går. Men dom säger att jag kan inte bli kuggad… så jag får väl hoppas på det, själv känner jag mig väldigt säker! Kollar alltid massor i backspeglarna.

Ha en bra dag!