Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1837 ggr
Uno4ever
0

Häst attackerade mig i hagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken säger, en häst som nyligen bytt stall till vårt stall har vart en del tjurig, Kajsa heter hästen som attackerade mig. 
jn84 la in ett inlägg för ett litet tag sen samma sak, Kajsa hade attackerat henne också, man får inte röra nån häst alls i hagen för henne. Det var såhär, jag skulle hämta Uno i hagen, jag hämtade han, när jag gått ca 3 m , ser Kajsa att jag ska ta in Uno, då får hon full fart mot mig, när hon kommit nära mig försöker hon sparka, men som tur va tog jag av grimskaftet på Uno och gick under elstängslet, jag visste ju att Kajsa var sån, så jag var lite smart, det var tur att jag gick där. Sen när uno gått iväg, följer Kajsa efter uno, jag går in i hagen igen och försöker ta uno, men jag får inte det för Kajsa, hon springer efter oss och jag kan ju inte stoppa henne,, när jag entligen fått tag på Uno, går jag iväg (sakta, för att inte Kajsa ska märka nått, men hon ser att jag är påväg iväg med Uno då börjar hon springa efter, å jag börjar springa ja me med uno, eftersom att han är liten så behöver jag bara ta bort understa (vad det nu heter), men i alla fall den som man öppnat hagen med, så kan uno gå under, å jag hann…
Evelina med Lykka vet ju också att Kajsa är lite smågalen, och hon kom med förslag om att man ska ha hjälm på sig när man hämtar häst i hagen nu, eftersom att alla går i samma hage nu. Vi får väl börja göra de då…
Mvh Clara

Yessica
1

hm… låter klokt det med hjälm på när ni hämtar..
tänkte kommentera bilden.. inte säkert utan skor på häst, och hur mkt hjälper hjälmen om du flyger av när den är uppknäppt?!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Uno4ever
0

#1jaa… joo, du det kan man tänka sig… jag tyckte de var varmt om fötterna, jag vet inte varför jag knäppte upp hjälmen.,.. :)

AliceL
0

kan inte den där Kajsa gå i en egen hage då?

Uno4ever
0

#3 jag har ingen aning, då blir hon ju utan beta,,

Believer
1

jag skulle ta ett snack med ägaren till den aggresiva hästen. i ett stall jag stog i förut gick det en sån där häst i Luckys hage. Så fort man skulle ta ut en häst gick han till attack. Hon fick helt enkelt ha sin häst i en egen hage. Man ska inte behöva vara rädd att få en spark så fort man går in i hagen.

gejsa
0

Håller med beliver. Den hästen som är elak får väl flytta hage. Man ska inte riskera att få  sparkar om man hämtar en häst.

steffy
0

vi har en häst på stallet som vänder rumpan till för att sparka den hästen man tar ut och vi har fått tillåtelse av ägaren  att ha med ett spö i handen ( inte använda det, bara hålla det ) så att det inte händer samma sak som med min shettis. jag har aldrig använt spöet vill jag tillägga, bara man håller spöet så sticker hästen direkt.

Believer
0

Måste bara tillägga.

Om jag var ägare till hästen som betedde sig så, skulle jag försöka ta reda på varför den håller på som den gör. Kanske går problemet att lösa? Jag är ingen expert ang. hästens beteende, men kanske är det så enkelt att hästen tidigare i livet ofta blivit lämnad ensam kvar i hagen? Att det är därför den sparkar som i protest, att "lämna mig inte"? Ja jag vet inte, men jag skulle som ägare börja fundera ut vad det var för fel.

Uno4ever
0

#5, joo, men ägaren är rädd för Kajsa….

steffy
0

9# är ägaren rädd för sin egen häst?

Uno4ever
0

#9, ja, hon var så kär i bilderna så hon köpte henne

steffy
0

11# jag tycker inte hon skall ha en häst om hon är rädd för den, det är ju hon som skall ta hand om hästen och då skall hon ju inte vara rädd för den. det är min åsikt.

Believer
0

det låter ju konstigt, att köpa en häst som man är rädd för. det kommer ju aldrig funka.

Ledin
1

Åh herre gud köper en häst som man inte vet något om å sen e den dessutom farlig för folk. Vad har hon hästen till? Ja menar om hon är rädd för den själv… Sen det där med piska det är bra å visa att man har en med sig så hon vet att man har en med sig. Ta å säg till ägaren å ska ffa en hästpratare man vet ju aldrig vad dom kan. Min häst har pratat med en sån (innan jag köpte henne) och dom kan fram till mycket. Kanske den kan gå e en annan hage med bara 1 till häst/ponny som den blir bra vän med o som man kan ta in å ut på samma gång där med lära sig att det inte e farlit med gå ut å bli hämntad å lämnad inne. Svårt allså med galna hästar.

jn84
0

Jo, Kajsa är ju inte helt rolig. Jag trodde det hade lagt sig med hennes attackerande nu när de har gått ihop ett tag. Men tydligen inte. Och jag hoppas att ni har hjälm och ordentliga skor på er när ni går ut i hagen! Även om det känns lite fånigt så är det betydligt mindre fånigt än att aldrig mer kunna röra sig…

Clara, har du bytt bilden i första inlägget? Annars förstår jag inte vad Yessica menar? Fin bild den som är nu iaf, min häst i bakgrunden ju =)

mazze
0

Jag skulle absolut se till att den hästen bytt hage el så hade min fått gå ut. Tränas den hästen någonting?

Yessica
0

jn84 - hon har bytt bild nu..

hm.. den där hästen skulle jag vilja träffa.. hahah ;) Jag älskar att fixa med hästar.. alltså jobba med dom och försöka komma på vad som kan vara fel å rätta till det.. vad är det för häst? vill hon ha hjälp, om hon nu är rädd för den Oskyldig hahaha!

Ha en bra dag!

jn84
0

Som jag har förstått så har hästen mest gått och skräpat i hagen innan den kom till vårt stall, så den är bara ohanterad på ett tag. Förmodligen därför den är så grymt bossig, både i hagen och i stallet. Men hon har coolat ner sig massor sen hon kom. Nu går det att leda henne utan att man bara hänger efter. Men vore det min häst skulle jag vara mer bestämd med henne än ägaren är nu. Men det är svårt att säga något om någon annans häst…

Hon har börjat bli igångsatt, Eve har ridit henne en del. Sen har ägaren ridit henne nångång och hon har en medryttare som ridit nångång.

mazze
0

Jag tycker att man med en sådan häst jobbar ifrån backen till att börja med tills hon lyssnar och flyttar sig när man ber om det. Hon har ju ingen respekt för människan vilket kan gå riktigt illa.

PimTheGreat
0

den där hästen hade jag med velat träffa……

Yessica
0

jn84 okej..

mazze- håller med!

Ha en bra dag!