Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1039 ggr
[MajaWrangstadh]
2012-11-26 22:32
0

Spårning + ställning problem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart ska jag få hjälp av en tränare med detta, men jag tänkte höra lite med er om ni kanske hade något tips också:)

I båda varven, mestadels i traven och galoppen så har Sarina lite problem med att få igenom spårningen samt ställningen ordentligt. Hon springer med rumpan ett steg innanför spåret (endast på böjda spår, ej raka) och ställer inte riktigt igenom sig. Jag försöker hela tiden jobba med att putta ut rumpan (skänkel + pet med dressyrspö) samt riktigt böja igenom henne och försöka jobba mer med yttertygel, och lätta direkt på inner när hon går rätt.

Är det bara att fortsätta nöta vidare eller har ni något tips? Kanske på någon övning som kan hjälpa?

Jag har en tendens att lägga vikten mera utåt när hon springer med rumpan innanför spåret, men det känns inte riktigt som det fungerar och att det nästan gör det värre (försöker hon balansera upp det genom att placera framdelen ännu mera utåt kanske?). Vad tror ni?

Hon är snart 7 år gammal, hopptränad mycket men osäker på hur mycket dressyrriden, ganska grön.

Tacksam för alla tips ni kan komma på!

(Bild från idag)

/Maja

http://majaelsas.blogg.se

Gronstedt
2012-11-27 10:15
1

Nej nej nej - du ska INTE putta ut rumpan till samma spår som framänden, utan flytta framänden så att den går framför rumpan. Bakdelen är hästens motor, den ska du inte flytta på! Håll reda på bogen med ytterskänkel och tygel och använd inerskänkeln enbart för att se till att volten inte blir mindre. Och var noga med att ha din vikt rätt, förstås - lägger du vikten utåt faller hon ännu mer utåt.

Peppe
2012-11-27 11:44
0

har samma problem med min. tänk öppna!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[muff]
2012-11-27 12:04
0

Har samma problem med min häst, och jag har börjat träna upp hennes muskler på så sätt att jag tänker öppna (som #2). Om man rider i höger varv, höger galopp, så håller du emot på vänstertygeln(ytter) och leder med högertygeln(inner) och samtidigt hålla kvar hästen på det spåret du vill ha hästen. Höger(Inner)Skänkeln måste hjälpa till så att hästen inte bara svänger åt det håll du tar ett ledande tygeltag. Det kan ta ett tag att göra rätt! Tro mig. Problemet med att dom går med rumpan innanför spåret (tror jag) är att dom inte har nog med muskler, så det går inte bara att fixa sådär. Jag har ridit mitt sto sådär i kanske 4-5månader nu, och först nu har hon börjat bli mycket bättre, men hon går fortfarande innanför med rumpan. Men det är inte lika ansträngande för mig längre. :) Hoppas det här hjälper. Det funkar både på raka och böjda spår, men det är svårare på  böjda men det funkar! ^^

Brollan1
2012-11-27 14:25
0

Gör hästen likadant utan ryttare?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"