Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3693 ggr
Lilleskuttan
0

Svettas inte?

Kanske en jätte konstig fråga men måste bara fråga för att!

Min ponny svettas typ aldrig. Jag kan rida ett ganska hårt
pass på ca 40-50 min och han blir inte ens fuktig under sadeln,
Han blir liite fuktig vid sadelgjorden men inte mer.

Är det posetivt eller negativt?

Han är en ponny ca 7 år och ej klippt, går med endast fleecefodrat
täcke och naken inne.

Om det är posetivt så är det ju bara bra för då betyder ju det
att han inte behöver så mke täcken på sig. men blir ändå
orolig då odm andra hästarna i stallet svettas efter ett pass
på 30 min.

Varför svettas han inte som dom andra? D:

Tusen
0

Det är varken positivt eller negativt. Hästar är olika helt enkelt. En del svettas redan då de skrittas fram medansvar andra kan gå riktigt hårt utan att svettas nämnvärt. Detta gäller oavsett hur vältränad hästen är även om en otränad ofta svettas mer i början men skimmer att svettas något mindre då den är vältränad. Men mest är det individuellt.

Emshify
0

Min första tanke är att ponnyn kanske inte arbetar så väl? Ett aktivt arbetspass på 30 minuter där hästen verkligen jobbar på i en bra form och har en mer ansträngande uppgift är naturligtvis jobbigare än 50 minuter jogging i en okrävande form (eller kanske inte i form alls?). Sen är det ju också som #1 säger - Hästar svettas ju olika mycket precis som människor. :) Det är ju väldigt individuellt.

Lilleskuttan
0

Ok då så är det ingenting att oroa sig över?

Red över bommar idag och ponnyn jobbar aktivit med både rygg och bakbenen under hela passet så det är inte att han bara går runt och stojjar omkring (:

Emshify
0

#3 Nej, jag skulle inte alls oroa mig om jag vore du. :)

Zaphix
0

Känns negativt, låter som att hästen kan vara dålig på att kyla ned sig själv. Blir den trött fort och flåsig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Blir den svettig överallt utom under sadeln är det ett tecken på att sadeln inte passar. Svettas hästen inte alls så beror det nog kanske på att du gör en ansträngande övning, men sedan skrittar lite, sedan arbetar, sedan tar det lugnare. På vissa hästar kan det krävas kanska mycket arbete under en lite längre tid för att den ska bli märkbart svettig. Brukar hästen bli svettig men inte längre så skulle jag nog dock fundera på om allt är som det ska som #5 säger. Kanske dricker dåligt?

Hakuna matata!

Lilleskuttan
0

#5 ja han blir trött ganska fort, men inte så flåsigt (iaf inte vad jag märker av)
Efter första galoppen är han redan trött men har tänkt att det ligger i kondetionen eftersom för ca 1 månad sen när jag red mer så var han piggare.

#6 han dricker ca 15-20 liter per natt och efter ett pass så vill han dricka direkt.

Gronstedt
0

Det är snarare negativt än positivt. Om hästen inte svettas betyder det att den inte blir varm, vilket i sin tur betyder att ämnesomsättningen inte fungerar korrekt - den kan inte ta omvandla maten till rörelseenergi utan blir trött i musklerna i stället.

Får den tillräckligt med salt? Om den inte använder sin saltsten, så prova med salt i maten ett tag. Prova också med probiotika, ifall det skulle vara en störning i tarmfloran. Om den blir tydligt mer kraftlös så bör en veterinär göra en blodanalys.

Em--ma
0

Han blev vetrinärbesiktad i augusti- september och då kollade dom bl.a puls efter ngeing .. Jag ska prova att ge honom salt i maten. Visst ska det vara salt utan jod?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

#10 Hästar behöver även Jod. Får den inte alger eller liknande (som kan inehålla väldigt mycket jod) så behövs antagligem extra jod, såvida inte dagsbehovet uppfylls av mineralerna, men det tror jag inte. Till mina B-ponnyer behöver jag i.ex ge 10 gram salt med jod om dagen för att fylla behoven.

Hakuna matata!