Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1065 ggr
examynia
0

vilket är värst?

vilket av dessa tycker du är värst?.. eller du kanske vet?

• Att hästen äter fort från marken. alltså i naturlig höjd.
  • att hästen äter mycket långsamt fast från en högre höjd.

förklara vad du svarade.

Gronstedt
3

Långsamt är bättre. Från marken är bättre för strupen, men långsamt är bättre för magen, och magen är viktigare Flört.

annika85
0

Om man har en häst som inte har problem med foderstrups förstoppning, så är det bättre att äta långsamt från högre höjd.

examynia
0

min har nog bara problem med att han äter för fort vad jagvet:P

Gullan_J
0

Långsamt från högre höjd. :)

-Bättre ökänd än okänd

Gullan_J
0

Oj, ursäkta men jag trodde det stod Vilket är bäst! Jag föredrar hönät då dom äter långsammare.

-Bättre ökänd än okänd

tokig
0

Snabbare från backen tycker jag är värst av de alt. då de behöver tugga och även hålla igång magen. :)

Elshira
0

viktigare att hästen har mat längre. Jag antar att du funderar på hönät, men det går bra att lägga näten på en pall med pallkragar, och inne kan man göra en "hörnkrubba". På så vis kan hästen äta från marken (nästan) ändå :)

Hakuna matata!

examynia
0

jo jag har redan en planering på de.. just nu är han barfota så de är lugnt.. så ska hänga de så långt ner de går men ändå så att de blir utom fara,

Zaphix
1

Grejen med hönät är ju att det ger en onaturlig ätställning vilket gör att tänderna kan slitas fel. Slits tänderna fel är väl risken att hästens livslängd förkortas i och med att det ju vanligtvis är tänderna man får ta bort hästen för om inget annat felar hos den.

Men trots det skulle jag välja hönät, mest för att då mår hästen i alla fall bra under den tid den lever.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

examynia
0

just för att dom äter liksom från "sidan" menar du? eller hur man nu ska förklara…  men om man gör som en låda i boxen å kan lägga den typ på golvet i den lådan å sätter fast den då blir de ju från marken typ..

tokig
0

Fast jag har hönät till min ena och han tar en tugga, sänker huvudet, tuggar och tar sedan nytt från nätet. Han har alltså inte huvudet högt upp hela tiden. Han äter även från nätet längst ner och från olika ställen på nätet.

Zabbio
0

Beror på.. fri tillgång? Några andra saker om hästen?

Våra har höhäck som en låda av ett hörn i boxen, som det finns nät spänt över. Så de äter långsamt från marken ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tokig
0

Ska väl tillägga att min har hö på backen också, och äter även utav det men inte alls lika mycket som han äter ur nätet. Han har fri tillgång på mat inne i boxen, begränsad ute.

emmajensennn
0

Säger samma sak som i nummer #1 ^^

You can't make a rainbow without a little rain

examynia
0

tack hörni=)..

Lindbygarden
0

Tänkte precis skriva fri tillgång från markhöjd.Flört

examynia
0

jo men nu är fri tillgånginget allternativ härTungan utehehe

Praefatio
0

Lite högre höjd från nät helt klart. Ingen tvekan faktiskt.

yadhayezibas
0

Högre höjd o nät absolut. Jag har det själv till mina hästar. Glad

examynia
0

#18 o #19 är de värst med nät å högre höjd menar ni? eller menar ni att de är bättre?

frågan är nämligen ställd till vilket som är VÄRST av allternativen =)

yadhayezibas
0

Jaha ajdå.. haha jag menar att nät på högre höjd är bättre.

examynia
0

okej hehe:P

Praefatio
0

Nejnej, jag menar också att hög höjd och nät är bäst!

examynia
0

okej hehe… vad bra:P