Våga upp på hästen igen
Hej! jag är en tjej på 13 vårar som har flygit av samma häst på ridskolan 6 ggr nu :/ jag älskar verkligen den ponnyn men hon har en tendens att bocka rätt högt, ibland nitar hon i galoppen också om hon blir trött på att arbeta.. iallafall, nu är det så att i mars (i år) skulle vi ta en galoppfattning och precis då kommer någon in i ridhuset och hon blir ju helt tokig och nitar, bockar och skenar iväg, jag flyger helt åt skogen och tar emot med armen, svor lite men jag kände ändå att jag inte klarade av att sätta mig upp på hästen igen, så jag for in till sjukhuset där de konstaterade att min arm hade blivit förböjd och att en benbit hade lossnat jag gick i gips i 4 veckor och ingen ridning på 9 veckor :'(
jag satte mig upp på hästen 9 veckor senare (dock inte samma häst) men snart var jag uppe på henne igen :D för ett tag skippade hon bockningarna helt och jag kunde hoppa 75 cm med henne, hon var jätteduktig!
Men den första november var olyckan framme igen, jag skulle hoppa henne, ett uppvärmningshinder på ca. 45 cm, ingenting! ne det tyckte inte jag heller, men det tyckte tydligen safira.. vi hoppade hindret men så fort hon fick hovarna i mark nitar hon bockar och jag flyger än en gång.. jag vrider armbågen urled och klarar inte av att lyfta armen, det var raka vägen till akuten med ambulans och bryta tbx armen (jag var nersövd) har gått i gips i 2 veckor och kan inte rida på 8 veckor, jag har knäproblem i båda knäna, den armen jag skadade först får jag inte utsträkt och nu försöker jag träna upp den andra armen.
jag älskar verkligen hästar över allt annat och jag är i stallet 24/7 men jag är osäker på om jag kommer kunna lita på henne igen.. jag vill så gärna kämpa med henne!
har ni några tips på hur jag ska ställa om mitt tänkande? :)
Mja, det verkar inte som om den hästen är speciellt lämplig för dig att rida - eller ens speciellt lämplig på en ridskola.
När man inte kan lita på att hästen uppför sig hela vägen genom övningarna, så finns det några alternativ, beroende på vad orsaken är:
Hästen ska inte behöva utföra de uppgifter som den reagerar så starkt på (om den protesterar för att den har ont, till exempel).
Någon som är duktigare får "rida till" och utbilda hästen (om den protesterar för att den inte förstår eller för att slippa undan jobbet).
Man får ställa lägre krav och göra enklare övningar, som inte utlöser beteendet tills både man själv och hästen är säkrare och man kan höja kraven igen.
Men att gång på gång ge sig på saker som bevisligen inte funkar, det är inte så smart. Om du ska rida denna häst så bör du alltså ta det lugnt och dsom sagt trimma in enkla övningar tills tillit och samspel sitter som berget, innan du ger dig på mer krävande övningar.
Onödigt att riskera din kropp och hälsa för en ridskoleponnys skull, bättre att du rider andra hästar som du inte skadar dig av att rida. Men du kan ju fortsätta åka dit och borsta och mysa med ponnyn, men rida andra i stället.
Ridning är farligt, och man behöver inte göra det farligare än det redan är genom att rida hästar man inte klarar av.
Känner igen mig lite i de du berättar! När jag va ca 8 år blev jag kär i ridskolans bråkigaste ponny. Han fick gå med ledare på nästan alla lektioner men jag skulle då f*n inte ha någon ledare! Haha, men han kastade av mig all the time men jag fick inga större skador tills en gång på våren då han fick syn på en liten fågel sittandes på staketet på uteridplan. Han kastade sig, började bocka, hoppa skena så jag flyg av och fastnade med foten i stigbygeln och åkte efter ca en långsida tills min sko for av. Jag fick åka ambulans till sjukhuset och dom sa att jag fått sprickor i revben, nångonting med ryggkotan och en stukad handled. Fick inte rida på 8 veckor. Men dum som jag var sa jag att jag skulle ut och gå med han (hade bara träns) men satt upp så fort jag var utom synhåll. Detta ledde till att jag fick vänta uttligare 6 veckor med ridningen. Det var dumt av mig och jag vägrade lyssna på att ponnyn var för farlig att rida på när jag var bara 8 år.
Jag ville heller inte sitta upp igen efter de. Men jag gjorde de men jag lärde mig att jag inte kunde göra samma saker som förut. Jag blev försiktigare helt enkelt.
Jag blev ju aldrig riktigt rädd i och med att jag bara var en korkad 8 åring.
Bli ledd av någon första gången och sakta bygga förtroende igen. :)
Lycka till!
-Bättre ökänd än okänd
Blir lite ledsen när jag läser detta. Är hästen noga undersökt? Låter som den har ont och protesterar kraftigt. Rid inte den hästen oavsett. Inte värt att du riskerar hälsan.
nja, tycker inte heller den passar på en ridskola om den håller på sådär.. och säger som en annan, är den noga undersökt av en veterinär eller liknande..?
rid inte hästen, om ni inte kan få den att sluta med såna saker.
Har också fått armbågen vriden ur led (och inte sjutton fick jag sövas när dom vred och drog tillbaka.. aj..) dock 2009, och jag hoppade efter den olyckan men det blev aldrig något jag riktigt vågade helt och hållet igen och det blev bara sjukt pyttesmå hinder, så nu rider jag i en dressyrgrupp och allting går superbra.
men det låter inte som om man kan rida den hästen alls, i varken hoppning eller dressyr eller något annat förrän man vet varför den gör så och man kan göra något åt det…
har också tänkt på att hon kan ha ont någonstans, har kollat om hennes sadel sitter bra vilket den gör, så det borde inte vara det iallafall, jag kan säga att jag är för oerfaren för henne, men konstigt nog är det bara i galoppfattningar/hoppningen hon bockar som en tok. tack för allt pepp :D
#6: Just i galoppfattningar och hoppning belastas rygg och ben maximalt, så det kan mycket väl vara någon smärta som bara märks just då.
Om det är en ridskola så rider väl andra den här hästen ochså, hur går det för dom?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Man blir ju smått fundersam på hur tusan ridskolan kan ha med en sådan häst på lektioner??? Jag hade som förälder blivit galen kan jag säga. Man betalar ju ändå dyra pengar för att få rida och då är det väl det minsta man kan begära att hästen går att rida på. 
Rid inte den där hästen mer tycker jag. Du har trots allt haft tur då du flugit av. Det skulle kunna gå mkt värre….