Halsförlängare?
Skulle ni rekommendera det till en häst som går med huvudet bland molnen och är nästan omöjlig att få ner? :)
Nej, inte direkt och inte i arbete, om det är så illa. Halsförlängare kan uppmuntra hästen att söka sig framåt -nedåt, men om den verkligen går med mulen högre än öronen funkar det inte. Du kan prova att låta den skritta på lång tygel med halsförlängare, eller longera med den, för att visa vägen, men i arbete blir den förmodligen en falsk hjälp som döljer orsaken till den felaktiga formen.

Nej, den har antagligen en orsak att gå så. Harman otur så kämpar den bara rmot snodden och underhalsmusklerna blir ännu större = svårare att komma ner och arbeta korrekt + att den då sänker ryggen ytterligare. Försök istället komma fram till varför den går så.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ser att du skriver "nästan omöjlig att få ner", betyder det att hästen går avslappnat nere med huvudet någon gång? I så fall när du gör vad då för något?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag själv är inget fan av halsförlängare. Båda mina springer gärna med nosen blend stjärnorna där dem blir heta vilket är typ jämt. Kolla mun och bett skulle jag göra först. Mina går med raka och martingal. Sätter jag ex in delade eller rider på hack så har dem nosen uppe bland stjärnorna…
Det är ju supersvårt at bedömma om en halsförlängare är bra för din häst eller inte. Men pröva tycker jag alltid att det kan vara värt. Du känner ju om hästen går avslappnat och söker sig frammåt neråt med den eller inte.
#3 när jag rider fr tränare kan hon gå i form i kanppt 3 sekunder sedan går hon med huvudet uppe ..
#4 Inte min häst men hon har varken ont någon stanns , ägaren har koll på min guldklimp .. hon har ju haft problem med ryggen , men det är borta ..
#5: Om jag hade en häst som haft problem med ryggen och som "kanppt 3 sekunder sedan går hon med huvudet uppe", så skulle jag antingen tro att problemen är tillbaka eller att hästen efter problemen är för svag i ryggen. Under förutsättning förstås att ryttaren kan rida, annars kan ju problemet sitta där
. Men jag antar att hästen gör likadant för alla ryttare?
Tömkör/tömlongera och jobba från marken över bommar för att att stärka hästens rygg. Jobba mycket lösgörande.
#6 Nej problemet har inte kommit tillbaka hon är stark och bra i ryggen har en special sydd sadel , hon går i from med ägaren… då är det väll jag som gör fel ..
#7: Ja, funkar hon med andra ryttare så ligger nog problemet hos dig
. Ta hjälp av en tränare! Men om hästen KAN gå i form (jag förstod inte det av #0), så kan du mycket väl prova med halsförlängare. Rid inte med den jämnt bara, så inte du och hästen blir beroende av den.
#8 Fast TS får redan hjälp av tränare..
Testa att longera med chambon istället. Chambonen ber hästen att gå ner på ett vettigare sätt, dvs söka sig fram-ner istället för att be den ta in nosen.
Spänn chambonen så pass löst att hästen får eftergift utan extrema förändringar, men ändå känner av den när han/hon går väldigt fel.
Chambonen kan visa hästen vad som önskas och att det är bekvämt att röra sig mer avspänt. Den kan INTE ersätta mjuka händer, korrekt ridning, träning eller bota orsaken till problemet. Det enda den gör är att hjälpa till att träna rätt muskler så att hästen får lättare att söka sig neråt avspänt. Den kan visa hästen att det går att gå avspänt.
Om hästen har svårt att slappna av och ge efter så behöver du öva på tilliten genom att be den lyssna på mjuka händer (aldrig tvinga i form) och konsekvent, stabil ridning. Hur det går till kan inte jag beskriva här, det inbegriper hela kroppen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Om ägaren kan rida hästen så ligger det väl närmast till hands att be ägaren visa dig vad du skall göra, det ligger ju även i ägarens intresse att hästen rids rätt.
Hästar som inte vill ha kontakt med tyglarna är av fyra kategorier:
- Inte blivit lärda att ridas med kontakt
- Undviker ryttarens otrevliga händer för att skydda sig själv från skador.
- Har lärt sig att man slipper jobba om man trilskas tillräckligt länge (ridskolehästar).
- Har ont i ryggen, munnen eller bakdelen och därför undviker kontakt.
Välj vilket som passar in på din situation och agera därefter.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"