Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2084 ggr
Gia91an
0

Skulle behöva ett råd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider som sagt en travare på 16 år. Han är världens snällaste pojk men innan jag började rida honom så har han inte blivit riden jättemkt av ägaren då hon inte haft tid.

Nu har jag ridit honom ett år. Han har varit väldigt kul att träna och har funkat jättebra både på dressyrpass och skogsmulle ritt.

Försöker bygga hans muskler ordentligt, då han var ganska omusklad i början. Han får även Lucern just nu så att muysklerna kan byggas på bättre. Rider ca 3-5 ggr i veckan. (blir det fem ggr så blir det inte allt för långt bara).

Nu senast vart han lite konstig bara. Gick jättebra till en början. Travade o0ch red alltså ut, tog ngn galopp. Klättrade lite. Travade tillbaka. När jag kom till vår "paddock" tog jag ut honom på volten och skulle bara böja lite i trav.

Då kändes han konstig och hoppig i vänster varv tror jag. Han liksom gungade som en gunghäst?´Kan inte förklara. Men han liksom "hoppad till" med framdelen.

Så jag slutade rida och longerade lite, då gjorde han samma sak igen, men det var ingen stor rörelse men det fanns där i framdelen/benen. Ringde ägaren och berättade hur det såg ut.

Tog in pålle och kände igenom hela hans ben. Inget varm eller ömmande någonstans.  klämde längs ryggraden, ingenting. klämde vid bogen och där kände jag att musklen bakom frambenet på ena sidan var mjukare än den på motsatt sida. Och det var verkligen det enda jag hittade. Han ömmade dock inte.

Så ja. Jag vet inte riktigt varför han gjorde som han gjorde. Men har lite teorier:

1. Han har precis skotts om och ena bakhoven har verkats ganska drastiskt till ett "bättre läge" då den varit felställd ett bra tag tydligen. Detta kan då enligt mig vara en anledning. Han har inte rätt muskler där än? Sedan han skoddes för två veckor sen har han varit underlig. Och tex "fallit in" på volten. Dock inte verkat ha ont.

2. Han har ont av sadeln (Men borde han inte göra sånt hela tiden då?) Han ser ibland lite insjunken ut vid skulderbladen, dåligt anpassad sadel?

3. Han har dåliga ryggmuskler?

4. Ibland när han är nära stallet "fejkar" han för att få komma in.

5. Han sträckte sig.

6. Han fick en sten i hoven eller nått. Dock inte kvar sen.

Jo det är nog vad jag kommer på nu. Hoppade upp barbacka idag efter att ha longerat en stund utan någon som helst hälta eller hoppning. Trav i barbacka var inte hoppig. Verkade precis som vanligt nu!

Ja. Kom gärna med tankar på vad det kan vara! Jag är ganska hönsmammig av mig tror jag trots att det inte är min häst. Han är ju trots allt lite gammal och skruttig, men underbar. Och sen jag började rida honom har han blivit totalt förändrad. Piggare, gladare och mer tillfreds.

Jag och sötpojk väntar på svar!

Gia91an
0

Ingen som har ideer?

Gronstedt
0

En kraftigt omgjord fot kan få stora följder i hela kroppen, i synnerhet om den varit "fel" länge och i synnerhet på en äldre häst. Det finns ju en anledning till att den blivit fel.

Vilken bakhov blev omgjord?

Vilket framben "hoppar" han med?

Vilken bog var hårdare?

Vilken håll faller han in åt?

Faller han ut åt motsatt håll?

Är han rak i bäckenet och jämnt musklad i rumpan?

Gia91an
0

Höger bak blev omgjord

Han hoppar med vänster frambog

Höger bog var hårdare

Han faller åt höger

Tror inte han faller ut åt motsatt håll

Ja han är jämnt musklad i rumpan och i bäckenet (vad jag kan utröna)

Tack för att du svarade! :)

Gronstedt
0

Då finns det risk att det finns ett sammanhang.

Om en häst har ont eller är svagare i ett framben kompenserar den med ofta med att ta mer vikt på det motsatta bakbenet, vilket kan påverka den hovens form. När hovens form ändras, ändras också benets rörelse, så att det kanske inte kan ta upp vikten på samma sätt, och då kommer den gamla störningen i frambenet fram igen.

Att höger bog är hårdare och att han faller inåt höger kan också tyda på att det är något lurt i vänster fram. Han lägger mer vikt till höger nu, när han inte kan lägga bak den på samma sätt, vilket gör att höger bog belastar mer och musklerna blir hårdare. Att han faller inåt kan också bero på ett nytt rörelsemönster.

Det behöver inte alls vara så här som jag föreslår, men jag skulle se till att få en ordentlig utredning gjord. Det minsta och enklaste är ett "finadyne-test": trycki hästen finadyne i en vecka. Om det ser likadan ut trots smärtlindring, så är det i alla fall inget som gör ont. Rörelsestörningar behöver inte medföra problem, men de kan också orsaka förslitningsskador.

Titta på honom framifrån och bakifrån i skritt och trav för att se om bogarna och bäckenet rör sig lika mycket upp och ned på båda sidorna. Lyssna efter hovslagen, inte bara om takten är jämn utan om någon hov sätts hårdare eller lättare i marken. Det kan också ge ledtrådar.

Gia91an
0

Okej, först. Vad är Finadyne-test och hur utför man det?

Har lyssnat på hans hovar mycket och jag har inte uppfattat någon av dem som slår ner mer.

Gronstedt
0

Som jag skrev, "tryck i hästen finadyne i en vecka. Om det ser likadan ut trots smärtlindring, så är det i alla fall inget som gör ont." Det är ett sätt att avgöra om rörelsestörningen orsakas av smärta eller av något annat.

Finadyne är ett smärtlindrande och antiinflammatoriskt medel som skrivs ut av veterinär. Du/ni måste alltså be en veterinär om hjälp, men du kan föreslå detta som en utgångspunkt om inte veterinären hittar något tydligt vid undersökning.

Gia91an
0

AHA! Dåså. Då fattar jag :)

Ska prata med ägaren :)

Zaphix
0

Jag är sjukt npjjig av mig och hade väl egentligen ringt ut veterinären i panik på en gång, även om det var jourtid om jag känner mig själv rätt.

Men handlar det om någon annans häst är min som dert gör här kan jag vara lite med logisk och tänkande.

I och med att du bara verkar ha märkt av det en gång och inte mer skulle jag nog anta att det inte var något farligt. Men eftersom hästen verkar spänd så kan du ju ta ut en bra ET eller massör och lå¨ta den känna igenom hästen.

Är du tveksam över sadeln så är en sadelutprovare också värd att ta ut.

Men först och främst så prata med ägaren och fråga om det är du eller hen som ska ringa till hovslagaren och berätta att hästen varit underlig sedan skoningen. Även om du inte märkt av det andra mer "akuta", så skulle jag definitivt pratat med hovslagaren om det och se vad hen har att säga.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gia91an
0

Jo men absolut, hovslagaren verkade jävligt duktig med så han kan man säkert få ur något vettigt. :)

Måste bara fråga med om någon av er här vet vad ett veterinärbesök kan kosta av detta slaget? Jag har nämligen ingen aning, har aldrig varit hos vet med häst :P Vi har en hästklinik ca tre kilometer bort!

Brollan1
0

Om hovis verkar hoven mycket så brukar det sitta i en vecka innan hästen har "gått in" in den verkningen. Kan ochså vara en tajt slagen söm, då blir hoven varm efter någon dag.

Har du inte märkt av detta förrän nu så är det nog inte sadeln, sadelproblem kommer sällan över en natt.

HAr du kollat efter mugg/rasp, det brukar fådom att bli orena i rörelserna?

Annars får du väl prova "4 skrivet av Gronstedt" så du kan avgöra om det är smärta överhuvudtaget. Det går att använda "Ibumetin" ochså, inte lika verksamt som "finadyne" dock.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#9: Det beror på vad de gör och vad hästen har för försäkring. Grundundersökning på klinik kostar väl ett par tusen, sedan blir det mer om de bedömer att hästen bör röntgas. Hältundersökning hemma kostar kanske från 1500 SEK. Ring kliniken och fråga Glad.

#10: Kan man ge hästar Ibumetin? Det visste jag inte.

Brollan1
0

Kan och kan, det är ett smärtstillande medel prexis som alla andra som ges till däggdjur. Vi mäniskor kan käka finadyne om vi justerar dosen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#12: Ok, jag undrade bara för att vissa medel för människor, som Alvedon, är livsfarliga för till exempel katter. Fenylbutazon var ju till en början en människomedicin, men är inte godkänd för människor längre.

Gia91an
0

Har inte kollat efter mugg/ rasp, hur ser det ut? Han fick stå still mkt under veckan efter hovis var här just för att gå in skorna. vad jag märkte vart han inte varm! okej, då räknar jag bort sadeln för tillfället. Känns ju lite skönt i alla fall. Då vet jag iaf vad det kostar. Så ska jag ta upp det med ägaren. :-) Får se vad hon tycker när hon ser han med! :-)

WornOut
0

#14 Eftersom att det ä'r en äldre häst vi pratar om kan problemet vara så "enkelt" att: "Han fick stå still mkt under veckan efter hovis var här just för att gå in skorna."

en stelhet pga av ovanligt mycket vila?

Gia91an
0

det är ju förstås också möjligt! :-)

Brollan1
0

Du kan ju kolla sadeln om den har gått sönder eller något riktigt uppenbart är fel med den. Men att du över en natt skulle märka att den helt plötsligt inte passade låter otroligt.

Mugg är en infektion som bildar tjocka sårskorpor på benen, speciellt på hästar med ljusa partier runt hoven.

Angående smärtstillande så såg jag en artikel någonstans att en häst hade blivit fälld i dopingkontroll med något vanligt smärtstillande medel för mäniskor i blodet.

Så det används tydligen lite varstans.

Lycka till

Gia91an
0

ska kolla upp mugg och sadeln imon när jag är i stallet! tror dock sadeln är okej egentligen!

tack! :)

Gia91an
0

ska kolla upp mugg och sadeln imon när jag är i stallet! tror dock sadeln är okej egentligen!

tack! :)