Egna paddockar
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips och råd från andra som redan har eller tänker anlägga paddock. Vad för grus har ni använt, hur mycket och vilket är minimi storleken för att kunna rida hyfsat - Bor ute på landet men det är inte alltid jag kan komma ut och rida pg a mörker och hala vägar på vintern. Bilarna här kör som galningar
(förmodligen för att det är en liten väg och aldrig några poliskontroller)
Rider dressyr ute på gräsängen, tycker inte om det eftersom det bådet är ojämt och blir farligt halt när det har regnat -så nu har jag fått nog.
Har inget direkt svar på dina frågor - men tänkte bara säga att bygg hellre en för stor paddock än en för liten! =P Där min medryttarhäst står finns en gruspaddock och en gräspaddock. Gruspaddocken är väldigt liten, vet dock inte vilka mått, och den är rätt tråkigt att rida där. Man kan inte sätta upp mer än 2 hinder och det finns inte tillräckligt med utrymme för att träna riktigt dressyr. Fast den är bättre än inget ;)
Sedan gräspaddocken är en del större, men den sluttar och är lite svår att rida i pga det.
Lycka till iaf =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tycker du ska försöka bygga en med gummi istället för grus, har det i stallet jag stod i våras, och kanske ska flytta tillbaka till sen och det är verkligen kanon! Blir inte tungt om det blir blött, lagom svikt… Jag älskar den :) Och som anna säger, bygg hellre för stor än för liten!
vad är det egentligen för gummi som används till underlaget ?
Ingen aning… :P Det luktar inte kondom-gummi iaf :D Svart, strimlat… Typ strimlade bildäck eller nåt :)

Det brukar vara återvunnet gummi, alltså typ däck. Tror dock det inte är tillåtet längre?
Jag har sett både bruna & svarta gummiunderlag.
Är rätt trevligt, fryser inte lätt heller, glöm inte det ;)
Jag har sett två olika… En lite vanligare, och en som vi har. Dom vanligare är lite större flisor, ungefär som flisad bark som tanter lägger i rabatter :P Men våran är mer… Smala strimlor av gummi, jag vet inte riktigt vad jag ska likna det vid.

Hos Jan Brink är det gummi på ridbanan och det är i massa olika fäger både blå, gul, rött, grön ;) Såg ut som sånt gummi från kablar i elkontaker ;)
#7 Precis, det är INTE sån vi har :P

Ok, jag har nog nästan bara sett de som liknar bark-bitar ärligt talat…

sån med små gummibitar e underbart ;D 20x40 är mini för att man ska kunna rida tkr jag.. men 20x40 funkar absulot, :)

Någon som vet om det går att få tag på gummi till padock?
#11 Jag vet inte, men ge mig över helgen kan jag nog luska ut det :)