Stamtavla namn
Tänkte beställa en boxtavla till min häst.
Men de tråkiga är att hon är u:okänd och e:okänd.
Tänkte om det finns några tex hästar i nordiska mytologin eller liknande man kan ta. Eller grekisk osv.
Ända jag kan komma på är sleipner. Har sökt runt lite men dom flesta som nämns verkar vara hingstar/valacker.
Någon som vet?
Eller någon som har något annat förslag man kan skriva istället för okänd? :)
Jag hade nog bara skrivit hästens namn,
årtal om man vet vilket år den är född, och ägare.
Det är väl inte så smart - och inte så hederligt - att hitta på en härstamning som inte finns. Så jag hade gjort som #1 föreslår, eller möjligten lagt till "Imp. Polen" eller något, om du nu vet från vilket land hon kommer från.

Är det bara för egen skull att ha en boxtavla så kan du naturligtvis ta dig vilka "konstnärliga friheter" du vill. Så länge man inte aktivt försöker slå i någon att det är en "riktig" stamtavla. Men varför snöa in sig på mytologiska hästar? Slå till på e. Milton eller u. ina scott eller vilkafavvohästar du nu har i toppen:)
Men personligen tycker jag att Namntavlor med bara namn + ev födelseår är betydligt snyggare och lämpligare än stamtavlor. För få hästar jag träffat har haft stam som sagt någonting till mig. Det är liksom bara intressant för t.ex. uppfödare.

På min hästs skylt står enbart hans namn, de andra i stallet har lite olika. Vissa har namn, födelseår, härstamning och ägare och vissa har bara namn, födelseår och ägare.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har givetvis bara tänkt för egen skull. Inte försöka få folk och tro att hon härstammar från dessa. Därför jag ville ta så givna som möjligt. Att man förstår att det är "på skoj".
Tycker de är lite tråkigt med bara namn och årtal.