Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 14402 ggr
[gulletussen]
0

kostnader att äga egen häst?

Hej igen!

Sitter ofta och fundrerar hur mycket det kostar ungefär att äga en häst i månaden.

Hur mycket kostar det ungefär att verka och sko en C-ponnys hovar? , Varför jag just skrev C-ponny är därför jag i framtiden skulle vela ha en C-ponny.

Hur mycket kostar det att anteckna försäkring och hur går det till att ha försäkring på häst?

Hur mycket kostar det att avmaska häst innan betesutsläpp?

Hur mycket kostar foder varje månad?

Och så till den stora frågan… Är det verkligen så dyrt att äga häst som så många säger? Vänner som har haft egen häst säger att det inte alls är så dyrt att äga en häst, men om man läser på internet så står det att det är svin dyrt att äga häst…

Vill gärna ha svar på dessa frågor.

Tack <3

KnutKrut
3

Vi räknade just ut att min häst kostar mig 30 000:- om året i baskostnader och då har vi eget stall och jag hobbyrider, bor på landet och köper hyfsat billigt foder osv. Förutom de 30 000:- tillkommer tränare, prylar och ev. veterinärvård utöver basic (årlig hälsoundersökning, vaccination och ett tandläkarbesök för kontroll). Har veterinärvårdsförsäkring, ingen livförsäkring.

Att bara sko hästen kostar en dryg tusenlapp oavsett hästens storlek. Kolla masken kostar några hundralappar, en tub avmaskning drygt en hundralapp osv. Det plockar liksom på.

Anledningen att vänner säger att det inte är så dyrt tror jag kan vara att man som hästägare helst inte ens själv vill inse hur mycket det faktiskt kostar.

Pelzi
0

beror också på vars man bor om man ska ha hästen hemma eller på ridskola det kan kosta allt mellan 1000-7000 i månaden att ha en häst beroende på vad man gör med den.  tävlar man mycket så kan det bli kring 6-7 tusen i månaden med kurser och transport och anmälnings avgifter till tävlingar och om man har den i ett ridskolestall mitt i stan i stockholm.

har man en skogs mulle häst i ett litet privat stall på landet på lösdrift, och bara verkar hästens hovar kostar det väl kring 1-2 tusen i månaden.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Rafflan
3

Min häst är strax över D-ponny och kostar ca 2500-2700/månad :)

Sko kostar lika oavsett storlek på häst, 900kr på vår-höst, 1100kr på vintern.
Min försäkring kostar 200/månad
Kolla masken kostar ca 400 kr och avmaskningmedelet kostar 100-200 kr 
Ï hyran på 1800 ingår hö, och sen köper jag kraft för ca 90 kr/månad

Jag tycker inte det är dyrt, mina föräldrar tycker det är dyrt, är en prioriterings fråga, jag vill lägga dem pengarna på hästen och har dem då känns det inte dyrt, dock har jag inte 2000 att shoppa kläder för varje månad då heller ;)

niare
0

jag har stor häst och betalar ca 1000-1500 i månaden då är allt inräknat som stallplats,foder,strö,hovslagare dock inte utrsutning eller tränare, att sko häst beror lite på vart du bor men att verka en häst brukar ligga runt 3-500 kr och om den behöver skos allt från 800-1300 beroende på vart du bor :P och storlek spelar faktist roll på hästen, en del tar ut extra om hästen är tung tex adenner, men de behöver ju inte du tänka på :)

viktoria91
0

Skoning fram + verkning: 400 kr var 6:e vecka.

Stallhyra: 1000 kr/månad

Strö: ca 200 kr/månad

Grovfoder: 120-550 kr/må¨nad beronde på bete

Kraftfoder + tillskott: ca 500 kr månad

Försäkring: 400 kr månad

Avmaskning + Kolla masken: va 1000 kr/år

Sen köpte jag en "ny" sadel för 11 000 innan och beställde en ELT sadelgjord för 2000 kr. Hon blev buköppnad förra året som gick på ca 22 000 kr.

Det kostar mig ca 2500-3000 kr månad utan bensinkostnader inräknat.

Peppe
0

Min d-ponny kostar drygt 20 000 kr om året. Då står han i billigt kollektivstall och jag hittar billigt hö, och han behöver inte träffa tandläkaren.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
0

Min c-ponny kostar nog ca 25.000 per år, stallhyran är 18.000 per år och sen tillkommer verkning, försäkring, träningar och så har han eksem så det blir en hel del insektsmedel och nu får han även medicin som kommer att kosta ca 3000 per år.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
2

När jag hade häst kostade det omkring 3500 i månaden, träningar och veterinärkostnader oräknade.

Några frågor som påverkar kostnaden är:

Måste du hyra stallplats eller inte? Det kan kosta allt från att du tar vissa fodringar till flera tusen kronor i månaden, beroende på vad som ingår och var stallet ligger.

Vill du träna för instruktör? Det kostar ersättning till instruktören, hyra för ridbana, transport dit om inte instruktören kommer till dig och så vidare. Regelbunden träning för en bra tränare kan utan vidare kosta ett eller ett part tusen i månaden.

Vill du ha perfekt färgmatchad utrustning av fina märken eller duger det med att det passar och fungerar? Kommer din häst att ha 25 schabrak och 11 täcken, eller räcker det mer 3 av varje?

Grovfoder, skor, försäkring, vaccineringar med mera är relativt lika oavsett vilken häst du har, men en svårfödd och kräsen häst kan behöva kraftfoder, tillskott etc. som kostar extra.

Och förstås: Kommer hästen att vara frisk eller inte? Kommer den att kosta veterinärräkningar? Kommer den att behöva mediciner, specialfoder, specialutrustning, specialskor, specialbehandling? Det vet man aldrig när man börjar …