Sko med brodd bara i fram?
Unghäst som gått barfota hela sitt liv. Rids och markarbetar mkt sparsamt 3 ggr i v. Av den anledningen har jag ingen lust att "kosta på" skor runt om med brodd. Kan man sko med brodd bara i fram och barfota i bak? Jag är mest rädd för halkskador i hagen då det blir mkt is, därför jag vill sko och inte köra med boots bara under ridning.
Visst kan du det, men behövs det verkligen? Barfota brukar de inte halka så väldig och det blir inga snöstyltor. Det är med skor det börjar slinta på allvar - så om du inte behöver skor för hovarnas skull så tycker jag du ska prova att inte sko bara för att brodda.
Häst som går med andra bör aldrig ha brodd bak i hagen, de kan skada varandra rejält om de sparkas.
Absolut, du kan ha skor med brodd fram och gå barfota utan! Så har jag haft flera av "mina" hästar under vintern! :)
Men precis som #1 säger så kan hästen kanske till och med gå barfota? Det beror mycket på vilket underlag du rider på. Hästen som var på inridning hos mig förra vintern var barfota hela perioden och halkade bara till en eller två gånger i hagen, tror inte att hon halkade någonting under ridning.
Men som sagt. Det beror på vad det är för underlag som du rider på. I hagen ska hästen kunna gå barfota utan problem, även under vintern.

Jag har brodd runt om och tar hellre en broddspark än en fläkning. Så har alla jag stått med resonerat.
Är det vanligare att de halkar med frambenen än bakbenen?
#4: De halkar nog oftare med bakfötterna, men det är värre om de halkar fram. Med lite tur kan en häst sladda omkull eller gå ned i "spagat" med bakänden, eller sätta sig på ändan, utan att skada sig, men framkroppen är tyngre och inte lika rörlig, så skaderisken är större om de halkar med frambenen, och om de går omkull fram så faller de handlöst.
#4 Ja det låter logiskt. Tack för förklaringen.
jag tar hellre med broddskada för vår fläkte sig bak och det tog lång tid i läkning innan hon blev bra (oskodd) dock förespråkar jag inte bara skor fram då det blir fel, då tar jag hellre skor runt om för att få en bättre jämnhet..
dock brukar hästen reda sig bra utan skor speciellt i hagen om du inte bara har is överallt :P men då kan man alltid gå och sanda på dom värsta ställerna, de brukar vi göra iaf :)