Medryttare - betalning?
Jag bor i Schweiz och här betalar medryttaren hästägaren, vet inte riktigt varför. Första frågan som kom upp när jag skaffade medryttare på ponnyn var hur mycket hon skulle betala mig, så jag antar att det är normen här nere.
Hur tänker ni kring detta?
Betalar ni medryttaren? Betalar medryttaren er? Hur mycket? Eller är det kostnadsfritt för båda parter? Varför?
Var bor ni? Är det olika i olika delar av landet? (Storstad vs. landet?)
Intressant att veta!
Det är en vanlig fråga som rör upp en massa känslor. Men det beror helt på vad det är värt för de inblandade och finns inga regler.
Jag har varit medryttare/skötare några hästar, Hos en person så fick jag ett busskort som tog mig till stallet så jag kunde vara där oftare då var det ett sto och hennes föl. Nu så är jag medryttare & skötare till 5 hästar :)3 unghästar en tant och en hingst. Jag sköter så mycket när jag är där så ägaren brukar erbjuda mig skjuts till och var, även ge gratis träningar när jag vill :) De blir en form av "betalning" till mig.
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag ser det som självklart att medryttaren ska betala en summa per månad. Vad summan blir beror givetvis på vad hästen kan, vad man får och inte får göra samt hur mycket man hjälper till med stallskötsel. Det är inte gratis att rida på ridskola, så det bör det inte vara på privathästar heller. Har ingen medryttare till våra hästar, men har haft förr under en kortare period.
Våran nuvarande medryttare åker ut 1 dag i veckan och sköter då allt i stallet och rider. Hon betalar ingenting och vi betalar inte henne någonting. Det beror delvis på att vi känner henne väl och att hon tar så fantastiskt bra hand om vår häst, så vi känner inte direkt något behov av några pengar.
Däremot hade vi en medryttare förut som bara red 1 (eller 2, kommer inte ihåg) dag/ar i veckan och hon betalade typ 800 kr i månaden.
Jag bor på västkusten i sverige och jag har en medryttare till min ena häst. Tjejen får i princip rida hur mkt/lite hon vill och hon gör inget annat än att rida. Jag är inte intresserad av att ha hjälp med något annat än att motionera hästen, allt annat vill jag göra själv (men hon är bra att ha för att be om hjälp om jag behöver hjälp med fodring eller som i somras så kikade hon till hästarna när jag var iväg).
Jag resonerar såhär kring betalning. Min medryttare kan inte rida så bra, hon är snäll och trevlig men hon rider aldrig utan att jag är med och rider min andra häst och hon åker mest med. Hon klarar allt vad som krävs i skogen, men hon kan inte utbilda hästen och jag får ofta "rida till" hästen efter att hon ridit. Hon kom till mig och frågade om hon fick rida/bli medryttare. Jag klarar mig utan henne (kan jämföras med att dom dagarna som hon rider med mig ut så hade jag egentligen kunnat ta hästen på släp när jag ändå rider) men ser det som positivt att hästen kommer ut lite mer än vad jag annars erbjuder (men eftersom det är en sällskapshäst mer eller mindre så spelar det mig ingen större roll om hon får stå ibland). Därför tar jag en liten summa (200:-/mån) betalt för att medryttaren ska få rida.
Om min medryttare hade varit duktig på att rida och kanske till och med velat åka på träningar osv och att hästen var på en högre nivå så att hon kanske kunnat tävlas så hade jag nog heldre velat kalla det för delfodervärd och då låtit delfodervärden betala dagskostnaden (foder, strö, boxplats, försäkring, hovslagare osv delat på antal dagar i månden) för dom dagar som h*n använder hästen. Det blir som att ha häst tillsammans, man betalar för den procent av tiden som man använder hästen och man lägger upp planering och träning mer gemensamt.
Om det vore så att jag kände att 'shit min häst måste bli riden mer och jag hinner/orker inte' men ändå har häst på hobbynivå så som jag har. Då hade jag nog sökt en medryttare och då hade jag mkt väl kunnat låta personen rida gratis, men hade gärna sett att personen ifråga då visade uppskattning i form av att kanske fixa saker (tex köpa ny grimma om det behövs, fixa nya borstar om dom är slitna eller vad h*n kan hitta på). För trots allt så håller jag en häst som är mkt värdefull och låter personen i fråga rida. Även om det är jag som behöver hjälp så tycker jag gott att personen i fråga kan uppskatta att h*n är tilldelad det förtroendet.
Vill även säga att jag tycker det är helt upp till var och en att avgöra hurivida det ska vara gratis eller kosta. Det beror nog på vad det är värt för en själv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
När jag hade medryttare förr fick hon hjälpa till med skoning 1/2 summan och med kraftfoder 1/2 summan. hästen i fråga behövde inga skor eller kraft innan medryttaren började rida henne. så man kan säga att kostnaderna som tillkom när medryttaren började rida det delade vi på.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Sist jag var medryttare betalade jag först lite över hästens dagskostnad räknat på stallhya, foder, hovslagare och försäkring . Dock sen behövde ägaren mer hjälp så från 2 dagar/ v till 4-5 dagar. Då bet jag inte mer men tog fodringar ist. Nu har jag egen häst , mon medryttare bet lite mindre än hästens dagskostnad. Hon för göra det hon vill så länge hästen kan det på sina dagar, samt låna hästen utan extra kostnad utanför sina dagar på tävling och kurser. Hästen står i Stockholm.
kissmekate.blogg.se
När jag var medryttare så betalade jag, var i Göteborgstrakten. Ser inget fel med det så länge det är vettiga priser för somliga hästägare tar ju hutlösa priser.

#8 bara undrar vad du anser är hutlöst pris??
kissmekate.blogg.se
#8 Fast det kanske är vettiga priser i någon annans ögon. Allt beror ju på tillgång och efterfrågan. Det braiga är ju att det finns i alla prisklasser vilket gör att det faktiskt finns något för alla =) Det gäller bara att hitta den hästägaren som har villkor som stämmer överrens med vad man själv är ute efter.
Jag har medryttare och tar 500 kr i månaden för två dagars ridning i veckan. Hästen är helt okej utbildningsmässigt, medryttaren likaså, och extremt trevlig att rida. Medryttaren får göra precis vad hon vill bortsett från banhoppning pga hästens hopprädsla. Jag lägger mig inte i hur eller var hon rider så länge som hästen mår bra helt enkelt. Däremot vet hon att jag alltid kan komma ut och ge henne hjälp och instruktioner om hon behöver.
Hon behöver inte sköta några stallsysslor om hon inte känner för det. Hästen står inte inne varje natt så mockningen kan jag alltid sköta dagen därpå. Dock är hon samma typ av hästmänniska som jag, som älskar stallpysslet, så hon mockar och grejar oftast ändå. Dessutom ger hon mig en jättebonus genom att hjälpa mig att köpa kraftfoder, eftersom hon har bil. Kostnaden drar vi såklart av på månadshyran.
Det är jättebra att ha en medryttare, jag tror att hästar mår bra av att ridas av någon annan ibland och det är skönt att veta att hästen får komma ut varje dag även om jag inte rider. Däremot är medryttaren någonting jag har mest för att… ja, dela med mig lite. Jag har inget direkt behov av varken hjälpen eller pengarna men min häst är en sån där megago kille som är lätt att älska, så om han kan glädja en person till så tycker jag att det är bra. Min medryttare avgudar min häst och är enormt glad att få rida honom vilket gör mig jätteglad tillbaka.
Medryttarhyran är ffa principell, det kostar att ha häst och då tycker jag gott att man kan betala en slant för att hyra en. Jag har alltid betalat som medryttare och aldrig någonsin tyckt att det har varit fel eller konstigt. Inte heller har någon av mina medryttare höjt på ögonbrynen över att få betala lite. Fast det är klart, det är ju alltid trevligt med extra pengar. De går alltid oavkortat tillbaka till hästen. Det är ju han som sköter arbetet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
När jag hade häst och hade medryttare 1-2 ggr vecka så betalade hon inte mig, jag ansåg (och anser) att jag fick avlastning då jag behövde göra annat vissa dagar som att plugga eller dylikt.
Nu när jag är student på heltid så är jag själv medryttare, och rider så ofta jag kan, och betalar inget, just för att ägaren är nöjd med att de får komma ut och röra på sig för att hon inte har tid.
Kan faktiskt tycka att om man väl valt att ha häst så skall man kunna stå för kostnaderna, inte vara beroende av någon utomstående :)
Men det är ju såklart bra att kunna göra som man vill :)
Hälsningar Astrid :)
#9 + 10, jag har sett folk som vill ha 1500 för 1 dag i veckan, halva stallhyran + hovsl osv för att man är där 2 dagar och det anser jag är hutlöst.
500 kr för 2 dagar tycker jag är helt okej.
#13 Fast det beror ju fortfarande på var man bor, vad det är för häst, vad det är för villkor osv osv. I dina ögon kanske det inte är värt det, släpp det och leta vidare. Antingen hittar dom någon som är villig att betala den summan, fine då är det någon som tycker att det är värt dom pengarna. Eller så hittar dom inte någon som är villig att betala och då kommer dom antingen inte hitta någon medryttare eller tvingas sänka för att hitta en, men det är ju upp till dom om dom vill sänka eller inte för det måste ju vara värt det för hästägaren också.
Så hittar du en häst som dom - i dina ögon! - tar för hög avgift för ett medryttarskap, släpp det och leta vidare! Det kanske är någon annan som anser att det är värt dom pengarna av någon anledning.
Håller fullständigt med #14.
#14 Det är väl generellt det bästa rådet i de här diskussionerna åt de som inte vill betala (alls, eller vad det kostar): Leta efter en annan häst. Skicka inga spydiga mejl till ägarna som vill ha betalt där du skriver att du inte tycker att du ska betala, för ett sånt mejl hjälper dig inte att få bli medryttare ändå. Man får helt enkelt inse att efterfrågan på medryttarhäst är rätt stora. Det är helt okej att inte vilja betala, men det begränsar möjligheterna.
Jag hade, när jag sökte medryttare, ett par tjejer som lite lagom kyligt proklamerade att de minsann var skickliga ryttare, skulle göra mig en tjänst (trots avsaknaden av stallsysslor), och tyckte att det var vansinnigt att de skulle betala. Okej, slipp då. Jag har nämligen sju andra tjejer som vill provrida och tycker att mitt pris är väldigt rimligt…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Tycker att det är självklart att en medryttare ska betala, jag som hästägare bedriver ingen gratis ridverksamhet och jag har själv stora kostnader för hästarna.
#17 Jag tycker det är självklart att en hästägare kan ta betalt, men jag tycker inte det är självklart att medryttare ska betala - det är ju upp till var och en att hitta en hästägare/medryttare som passar in på sina egna önskemål och villkor.
Jag håller dock med dig. Finns ingen anledning att bedriva gratis ridverksamhet -om man inte själv vill. Det finns en stor efterfrågan och folk är beredda på att betala för att rida. Det kostar mkt att ha häst så varför inte låta den tjäna del av sitt levene. Jag tycker det är superbra att det finns det här med medryttare/delfodervärdar och att det är så fritt så att alla varianter är möjliga, det gör att alla kan bli nöjda.

Ja det är klart att det är upp till var och en och kommer man överens om att medryttaren inte ska betala är det ju bra för den. Men, att diskussionen kommer upp om och om igen, där folk ser det som att medryttaren gör en en tjänst och därmed ska slippa betala kan jag inte förstå alls. Får man ha en häst som sin några dagar i veckan så kostar det. Slipper man betala, grattis, men det oförstående för kostnader som finns tycker jag är märkligt. Sen beror kostnaderna på vad man får göra såklart. Får man lära sig på en utbildad häst så går priset upp, är man en superduktig ryttare som faktiskt kan utbilda hästen så går kostnaden ner osv.
Funderar lite på att ta in en medryttare på min unghäst. Jag vill att hon ska tävlas, men jag har inte så stor lust att göra det själv. Det måste vara en duktig, liten ryttare som dessutom rider lektioner för min tränare. Då känner jag att kostnaderna för lektionerna är en del av medryttarens utgifter, samt tävlingskostnaderna. Eftersom jag förväntar mig att medryttaren lägger pengar på träningar och tävlingar så skulle jag inte begära extra pengar, då får jag utbildning av hästen i samma veva.
#19 Jo jag håller med dig.
Som du nu så ser du det som att medryttaren ger din häst utbildning. Även om medryttaren inte lägger pengar på ridlektioner så finns det många ryttare som kan ge en häst utbildning, och även det är värt pengar. Så i många fall kan jag också tycka att det kan ses som tjänster och gentjänster. Jag har tom fått betalt för att vara medryttare en gång. Ägaren till hästen ansåg att jag höll i gång hästen och dessutom uppfostrade den och lärde den saker och för att jag skulle vilja göra detta så fick jag betalt. Så ja, är hästägaren intresserad av att ge en det "jobbuppdrraget" så kan man ju vara glad. Men att söka en medryttarhäst och anse att det är fel att betala håller jag med om är tokigt, det är ju upp till varje hästägare att bestämma kostnaden och alla varianter finns.
Nej, jag förstår inte heller inställningen att medryttaren skulle ha något slags rättighet att använda min häst gratis om hen får lust. Men alla varianter finns, som sagt, och tur är väl det. Konstigt bara att de som vill rida gratis blir så hätska mot dem som inte tycker att det är självklart.
#13: Hutlöst är subjektivt. Det som är hutlöst för dig är kanske värt det för någon annan. Jag tycker till exempel att det är sinnesrubbat att köpa kläder för mer än 1500 spänn om året, ridkläder inkluderade, men det finns folk som bränner det varje månad. Det handlar om prioriteringar och preferenser.
Sen vet man väl ändå att det kostar pengar när man köper sig en häst….
#22 Absolut! Men det är okej att tjäna pengar genom att hålla lektioner, eller hur? Det är okej att tjäna pengar på att rida till och utbilda folks hästar. Det är okej att tjäna pengar på att låta folk åka häst och vagn vid bröllop, marknader osv. Det är okej att tjäna pengar på att folk vill rida vid ponnyridning. Varför skulle det inte vara okej att "tjäna pengar" på att folk vill rida ens häst när nu efterfrågan finns? Sålänge det finns folk som vill betala så finns det ju en marknad. Varför skulle det vara fel att tillfredställa den.
Precis som du skriver så kostar det pengar att äga en häst och det tror jag alla vet. Alltså är det självklart att det kan kosta pengar att rida, speciellt med ett sådant stort ansvar och frihet att man får tillgång till en häst och ha den som sin egna och göra mer eller mindre vad man vill. Jag tror även att dom flesta vet (speciellt på dom här forumen med alla "vad kostar en häst i månaden"-trådar) att hästar kostar otroligt olika mycket beroende på var man bor och hur man har sin häst. Sedan är det såklart olika mkt värt för olika hästägare. Alltså är det självklart att det kostar olika mkt att rida på olika hästar.
#23 Klart det är okej att tjäna pengar, men man köper sig knappast en häst för att tjäna pengar, om man nu inte planerar att hyra ut den varje dag. Men man kan ju inte räkna med att en medryttare ska betala en del av kostnaden eftersom det inte finns några garantier för att man hittar någon, men alla är väl glada att få en extra slant.
Och för MIG så innebär att vara medryttare att man även gör stallsysslor så ägaren "slipper hästansvar" och på så vis får hjälp. Annars anser jag att man hjälper till och rider en häst. Det är för mig olika saker.
Givetvis varierar priserna efter vart man bor, när jag bodde i Göteborg (och ett tag letade medryttarhäst utan framgång) så tar ju folk betalt men många enligt mig för mycket och jaa, då väljer jag bort dem, vad andra vill slösa sina pengar på är inte mitt problem. Nu bor jag på landet och det är tvärtom, här tar inte många betalt eftersom det finns många hästar och få ryttare, i stan finns den många ryttare och få hästar istället, men JAG känner ibland att vissa hästägare bara vill suga ut så mycket pengar som möjligt.
Jag har en unghäst som jag rider en dag i veckan normalt. Vissa veckor blir det två gånger i veckan. När ägaren är bortrest har jag hästen hela veckan. Hästen är inriden och lite lätt grundad, men behöver fortfarande en hel del jobb innan den blir klar.
Jag betalar 500 kr i månaden. Stockholm, ca. 25 minuters tågfärd från Stockholm C.
#24 Det är nog inte många som skaffar sig häst och räknar med att det ska gå runt ekonomiskt enbart om man får hjälp av en medryttare (om det finns så säljer nog den personen hästen ganska snart eller får det at funka på annat sätt). Men om man nu ha ren häst så vet man att det kostar och det är som du säger, alltid skönt med extra pengar, speciellt när man har en sådan dyr hobby som hästar är.
Det där med vad det innebär att vara medryttare finns nog lika många varianter som det finns medryttarskap. Idag kallas det ju för medryttare oavsett vilka villkor det är.
Sedan kan jag känna att även om man mockar och fodrar så får man som medryttare otroligt mkt om man får lov att låna någons häst och att det är fritt fram att rida dom dagar man lånar den. Utan en hästägare som står för hästens kostnader, risker, utan en hästägare som är så generös och lånar ut sin häst till någon som nyttjar den till fullo så har medryttaren ingen häst att rida på. Det är en stor risk man tar som hästägare att låta någon annan rida ens häst när man själv inte är med. Det innebär att man måste lita på att personen ifråga tar vettiga beslut och kan göra riskbedömningar.
Tycker ingenting är fel i den här frågan, sålänge man accepterar att alla har olika åsikter. Liksom, om man som hästägare känner att man vill ha betalt för att någon rider ens häst så letar man efter en medryttare som är villig att betala. Om man som medryttare inte är villig att betala så letar man efetr en hästägare som är villig att låta dig rida gratis.
Själv hade jag absolut kunnat tänka mig att ta betalt för att någon red min häst ibland, inga extrema summor men kanske 500 för 2 gånger/vecka. Nu tar jag dock inget betalt alls, eftersom hon inte tog betalt när jag red hennes häst för några år sedan.
Jag tycker att medryttaren ska få pengar av ägaren eftersom man ställer upp och tar hand om häste, man borde inte behöva betala till ägaren för att hjälpa till
jag tycker att de beror på vad man är ute efter.. jag skaffade en medryttare nu för attjag känner att jag inte har motivation osv till ridning å träning nu . å då betalar min medryttare med stallsysslorna så att slipper åka upp alls de dagar som hon har.. å de tycker jag är rimligt å hon åxå.. hon har ca 3 dagar i veckan ibland mer beroende på vi kommer överens löpande.. men sen sa jag till henne att till våren om vi båda kommer att rida så kräver han skor runt om(bara haf fram förut) då han får ont annars om han kommer bli riden/ränad nästan varje dag.. å då vill jag ha skillnaden mellan halv å rundskoning som är 350 kr per 8 veckor.. å de tycker jag är väääääldigt rimligt för 3-4 dagar i veckan. som sagt jag rider ju inte min häst gratis heller.. å hon har gtt med på de så jag tycker de är helt perfekt.. jag har själv båe fått rida gratis på en häst jag hade hand om å den efter de fick jag betala lite för.. så de där är så olika.. viktigaste tycker jag är att medryttaren passar mig,min häst, å de jag önskemål osv som jag kan tänkas ha för träningen av min häst.
jag tror att de finns nån som passar alla.
för den hästägare som vill ha betalt så finns de en medryttare som är villig att betala å för den hästägare som itne bryr sig om pengar så finns de garanterat nån till de.
Nu har jag en ny häst att rida 2 dagar i veckan. Jag har hittills bara ridit henne på banan, men när vi har lärt känna varandra lite bättre kommer vi att rida ut också. Jag är alltid där efter jobbet på kvällen och nu är det kolsvart ute och jag hittar inte några vägar heller, så banan känns lagom nu! ;) Hästen står drygt 50 minuters resväg från Stockholm C om man åker kollektivt. Jag rider gratis.
Jag har varit medryttare åt två hästar och den senaste var jag på i 2.5 år då betalade jag inget men ville jag träna så fick jag stå för det. Samma häst hade jag på foder i 1,5år då betalade jag stallplats och foder samt ev träningar. Resten stod hästägaren för. Nu har jag själv en egen häst men rider min medryttarhäst ibland då hon är min lilla ögonsten. Själv så har jag funderat på att leta efter en medryttare men då känns det som att en betalning från medryttaren är utesluten för mig. Jag är tacksam för att jag får hjälp med min häst. Jag bor i Katrineholm som ligger ca 15mil söder om Stockholm

#28 så ridskolor ska också börja betala för att någon rider lektion på deras hästar eller?
kissmekate.blogg.se
#32, Nej, men de har en verksamhet. Det har inte du som privatperson som inte har tid att rida din häst och därför tar in en medryttare som avlastning.
När jag hade häst och medryttare så var jag bara glad att jag visste att det fanns någon där de dagar jag inte kunde. Att inte ha råd att ha häst och ta ut pengar från medryttaren tycker jag bara är knasigt :)
Hälsningar Astrid :)
Det är märkligt vad många som tror att de ska få betalt för att ägna sig åt sin hobby … och att hästägare ska betala dem för det. Det blir nog inte lätt att hitta medryttarhäst på de villkoren om man inte är en väldigt driven ryttare och hästmänniska - och då ska man kanske ta jobb som stalldräng och beridare och inte vänta sig att andra privatpersoner ska finansiera leken man inte vill bekosta själv.
Bara en liten fråga till er som vill få pengar av hästägaren: Är ni alltså medryttare helt utan egen vinning? Jag har lite svårt att tänka mig att ni är medryttare bara för att hjälpa hästägaren, för som medryttare vill de allra flesta faktiskt ha ut något av det. Man tycker ju att det är roligt?