Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7531 ggr
jasmina.p
2012-11-07 23:03
0

RidOverall

Hej hej, skulle behöva en massa tips på vart man kan köpa en ridoverall. jag har sett dem på hööks men vill ju gärna se flera alternativ.

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Praefatio
2012-11-08 19:37
3

Köpte min på GeKås för 700 kr, halva priset jämfört med Hööks. Den är inne på sin andra säsong nu och är fortfarande som ny, så kolla med dem helt klart. Ett av de bästa köpen jag gjort.

Silenos
2012-11-10 18:34
0

Om man inte vill ha skoning så har Jula bra overaller för 299 kr.

jasmina.p
2012-11-10 18:55
0

får se när jag tar mig ner till gekås nästa gång, ska absolt kika efter dem där, har min ridjacka i gul varsel med reflex därifrån den är super bra!

ska kika på jula också :)

Alex
2012-11-12 15:35
1

Fast ska man ha overallen att rida i är skoning helt klart att föredra kan jag säga! Jag red själv i en travoverall som yngre och visst går det, men man glider.

Nu har jag en Maddox, finns bl.a på Hestbolaget, Agersta Ridshop och Emmishopen (de har andra också).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
2012-11-12 16:21
0

Jag har en röd från Jula för några hundralappar med många fickor och reflexer som jag köpte på rea förra året för 299/399 kr. Dock inte skodd, men varm och funktionell. Tycker inte att den glider, varken med sadel eller barbacka.

jasmina.p
2012-11-13 11:23
0

Tack för era svar, Ska kika igenom lite sidor så får vi se vad jag beställer hem :)

sandra75
2012-11-14 06:55
0

Köpte en från jula - varseloverall för ca 2år sen, tror det var på rea för ca 300-400kr det året det var som värst vinter :) Den håller fortfarande. Men tyvärr är de ganska stora, men man får iof plats med många lager kläder under oxå om det behövs ;) Har aldrig frusit i min - mer tvärtom svettats! :D Har ridit i den och det funkade helt ok. Har fått flera kommentarar om hur bra jag och min häst syns :)

jasmina.p
2012-11-14 14:45
0

#7  Ska nog förbi jula och titta i helgen! :) det känns ju viktigt att man syns med hästen också så varsel vore ju toppen! :)

Praefatio
2012-11-14 15:02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag kunde slänga in en bild av min overall, den är också reflexig. Jag rekommenderar verkligen skoning. Har ridit i overall utan skoning och det är helt omöjligt, i synnerhet om man någon gång rider barbacka.

jasmina.p
2012-11-14 15:21
0

Tack för bilden! den ser super skön ut!:D

Praefatio
2012-11-14 15:24
1

#10 Som sagt, ett av de bästa köpen jag gjort :) Sjukt smidigt att inte behöva bylsa på sig så mycket när man ska ut, jag drar på mig ett skönt, tunt underställ, goa varma sockar och skor, overall och halsduk+handskar. Sedan klarar jag mig neråt -10 grader. Blir det ännu kallare så tar jag bara en tunn långärmad t-shirt och ett par mjukisbyxor också. Just nu längtar jag nästan tills det blir tillräckligt kallt för att ta fram den, för det är så jävla meckigt med alla underställ, byxor, varma tröjor, jackor osv som man ska packa in sig i när man åker.

JoannaLi
2012-11-14 18:23
0

#11 Jag blir ju väldigt sugen på den där, den ser verkligen jätteskön ut. Men -10 har vi ju inte särskilt länga här uppe, utan den junkar ju neråt -20, -30. tror du att man klarar sig även vid de temperaturerna? Förra året klarade jag mig (var lite frusen bara) i vinterjacka och täckbyxor, med några lager under, men det känns så jäkla jobbigt.

Praefatio
2012-11-14 18:28
0

#12 -30 vet jag inte! Så kallt har vi aldrig haft det här. Det kröp nedåt -20 i vintras några gånger, och det var helt lugnt med underställ, munkjacka och mjukisbyxor under ovarallen. Med helt lugnt menar jag att jag inte frös alls.

Då måste man ju dock se till att vara varm om fötter, händer, huvud och i halsen, men det vet ju du säkert redan om. Jag har tunna yllesockor, tjocka skidsockor i ylle, rejäla skor, tumvantar, vanlig halsduk och tunnare mössa när det börjar krypa nedåt -15. Då fryser jag inte det minsta!

JoannaLi
2012-11-14 18:37
0

#13 Ja, det låter ju lovande i alla fall! Jag är inte så frusen av mig, och med varmstall så att jag bara behöver gå ut och frysa för att rida när man ändå håller igång, så ska det nog funka! Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Finns det någonstans där man kan beställa eller hitta mått på overallen, eller måste man ner till Gekås? Jag tänkte bara, det är lite långt uppifrån Skellefteå… :)

Praefatio
2012-11-14 18:40
0

#14 Njä, finns nog bara att köpa där. Däremot kan du säkert hitta någon som ändå ska dit, som kan köpa den och skicka den till dig! Jag ska själv inte besöka GeKås förrän till våren men folk åker ju dit hela tiden.

selfrejection
2012-11-15 11:26
0

#12 Jag har en overall från Hööks och har klarat mig när det varit neråt -30 med den, ett vanligt underställ och ett i fleece under bara så var det inga problem :)

Elshira
2012-11-17 22:30
0

Jag har också kikat mycket på "arbetsoveraller", men problemet med dem är att de bara blir kortare med storlekarna… inte smalare… De är till för att knubbiga killar ska få plats i dem ;)

Skoteroveraller är ju kanon, men väldigt dyra…

Jag har köpt mina från hööks, har inte hittat något likvärdigt billigare i.af. Köpte en ny förra vintern efter att min gamla börjat bli lite tunn i fodringen efter många tvättar (och 7 års användande!). Men när de är nya räcker det med underställ även vid -20, skitbra! Och jag har inte bara mina overaller när jag rider, utan för att snabbt kunna "hoppa i något" ut i stallet - varje dag mellan september och april typ :P

Hakuna matata!

JoannaLi
2012-11-18 21:50
0

#16 + #17 Vilken Hööks-overall är det ni har? Jag funderade bara på att de är dubbelt så dyra som den Gekås har… :/

Elshira
2012-11-18 23:37
0

#18 De på Gekås duger säkert de med, se bara till att de inte är allt för tunna, och att de är skodda (gör skillnad enligt mig).

Har haft både den förra och den nuvarande modellen, den jag har nu är den med mer gult för att fungera även som reflexväst. Men har satt på lite extra reflexer, sånna där gula som finns på klisterark (typ ringar o trekanter osv), de sitter stenhårt!

Hakuna matata!

Praefatio
2012-11-19 00:14
0

#19 Min är lika tjock som den på Hööks, och skodd. Fantastiskt bra kvalitet på min, den är som ny trots en hel säsongs idogt användande.