transport hjälp
hej.
alltså, är det jag som missuppfattar allt eller hur är det?
när man hittar ett fint släp med ca 1400 totalvikt, så står de 750 kg maxlast?
jag som har två stora travare vill ju kunna köra båda samtidigt.
vad ska jag ha för släp? har även tittat på dom här 50,000 kr släpen och där e maxlasten oxå väldigt låg.
vad kan en stor varmblodstravare på 170 väga?
tack för svar :)
Oftast så är dom allra flesta släpen nervägda så man kan köra den på vanligt b-körkort. Är ganska säker på att nästan alla boggie släp kan ta två storhästar, men att transporterna är nervägda.
Så om du hittar ett släp så maila något foretag som säljer den modellen och fråga om man kan väga upp den och hur mycket blir maxlastvikten då :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
okeej, då hänger jag med:)
de kan ju bli en massa att göra!
men om jag nu köper ett boogie släp med, vi säger 750 kg maxlast, och kör mina två hästar i.
de kan liksom inte vara farligt, för de tål vikten, men blir man stoppad får man böter?
tycker allt är så korkat med vikter osv :)
För att köra två stora hästar i släp måste du för det första ha ett BE-körkort.
Sen måste ju även bilen du har få dra tillräckligt mycket.
Och så måste ju även transporten vara godkänd att köra såpass mycket vikt.
ja det har jag redan.
men de är svårt att få tag i ett släp, som är "färdigt" för två stora hästar.
vad kan ett varmblod väga? 400-500?
Ah okej, du menade så.
Ja det vet jag faktiskt inte riktigt var man hittar, mer än nya då.
Som någon skrev här ovanför brukar det gå att både väga ner och typa upp släp. Exakt hur det går till och vilka vikter som gäller då vet jag ej. Men det kan säkert transportstyrelse eller eventuellt särskilda bilprovningar svara på.
Svårt att säga, mitt ena varmblod väger väl närmare 700 efter vad veterinären säger. Medan den andra kanske ligger på 5-600.
Ett viktmåttband är ganska bra, inte hundra men det ger en åtminstone ett hum om vikten.
okej, ja de blir många kilo ihop :)
ska kolla vidare hur man gör för att få "upp" släpet!
tack för svaren! :)

Du kommer inte kunna köra de två hästarna på b-kort. En stor häst ligger ofta runt 6-700 kg. På b-kort får du inte köra mer än vad bilen väger, alltså vad som står i ditt regbevis och inte mer än 3,5 ton totalt. Det blir dryga böter om man åker fast.

Att köra med överlast kan bli väldigt dyrt. Det räknas som olovlig körning, vilket innebär att du kan bli av med körkortet och om det skulle hända en olycka så gäller inga försäkringar.
Man får böter per kg överlast, vilket kan bli rätt mycket om du lastar två stora hästar i ett släp med 700 kg lastvikt.