Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 860 ggr
mazze
0

Dressyr-/hoppsadel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ute efter en skaplig dressyr-/hoppsadel. Har en häst med låg manke, kort, rund o rak rygg. Vill helst ha tag i dressyrsadel i första hand…

Någon som har några förslag?

Cilla89
0

Min häst har en liten manke, rund rygg och rellativt kort rygg.. Vi var hos sadelprovare där Prestige Paris D (hoppsadel) låg bäst.. Tror han har 32-33 i bomvidd ;) Alltså jääkligt bred ;)

mazze
0

Hon har nog någonstans åt det vida hållet.

mazze
0

Ingen? Snuttan?

AliceL
0

uppåtpuff

Snuttan2
0

Bilden var inte riktigt bra för att visa hästens ryggform nu, bättre med uppställd bild rakt ifrån sidan.

Men jag uppfattar inte hästen som så rak ändå, så Prestige som Cilla är inne på skulle kunna vara något att prova, de är lätt böjda…

[louise80]
0

32-33 i prestige är smal- normal dom har inte samma bomvidder som andra sadlar,

Snuttan2
0

De flesta har väll ändå olika :S

Är riktigt ruttet. Jag har ett par favorit-sidor där de mätet en hel del sadlar å skriver upp hur mkt de olika storlekarna faktiskt är i grader. Är klart mer annvändbart än Subben vs Prestiges 3-nått storlekar, eller de som bara anger "normal" eller något..

mazze
0

Prestiges bommar går att värma om ;) Men nu har jag köpt en dressyrsadel =)

Snuttan2
0

Alla nya modeler går att värma om tror jag, ja. Men inte alla äldre, om ens särskilt många äldre..?

Och det är enbart i bred som de går att värma om, och bara ett par ggr på sin höjd. Gäller ju att den som gör det kan göra det korrekt även.

Vet inte säkert hur mkt de kan breddas? Någon som vet det? Jag sökte lite snabbt efter bilder på hur bommen ser ut, men fick inte upp ngt… Jag har svårt att i mitt huvud se hur de skulle formas om om det är en rejälare bredning som ska göras…

Vad för sadel har du köpt?

Believer
0

vad blev det för sadel då? =P blev det en prestige?

mazze
0

Jag köpte en kieffer wien, dressyrsadel.

Between
0

#11 Kan man få se bild på den? Oskyldig

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här

mazze
0

Kieffer kan värmas om flertalet gånger om bommen är fräsch, dessutom så har man kunnat värma om sadlarna sen cirka 20 år tillbaka. Det var någon modell som inte gick.