Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1838 ggr
JTphoto
2012-10-16 20:08
16

Glöm ej reflexer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när mörkret smyger sig på och jakten är i full gång vill bara påminna om hur VIKTIGT det är med reflexer! Det finns ingen vettig anledning att snåla med reflexer! Ljust eller mörk, spelar ingen roll. Släng på de du har! Alltid bättre med för mycket, glöm inte det!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Elshira
2012-10-17 17:42
2

Sedan är det aldrig fel med reflexer OM hästen kommer lös när det är mörkt!

För det första ser bilarna hästarna, och för det andra är det INTE lätt att hitta en häst som sprungit ut i skogsområde i mörker även med hyffsat bra lampa.

Så se till att ha reflexer, inte bara på dig utan även på själva hästen!

Hakuna matata!

Aribigga
2012-10-17 17:48
2

Och ha gärna fler än reflexer på bara benen på hästen, kommer man i bil och ser fyra reflexer gåendes så är det inte alltid man fattar vad det är på en gång ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lina
2012-10-17 21:01
0

Reflexer är något jag är väldigt slarvig med.. Har inte ens reflexerna ute i stalletTyst

Men börjar det skymma när jag ska ut så sätter jag på benen och har ett ländtäcke med reflex. När reflexerna är där som ska vara, i stallet då.

JTphoto
2012-10-18 18:42
1

Om man ska rida på vägen kan det vara bra att ha en reflex på vänster stigbygel! Det är (förhoppningsvis) Flört det bredaste stället, vilket gör att bilister och andra enkelt kan se hur stor plats man behöver.

Jag ska faktiskt tillverka en reflex som man kan sätta på pannbandet på tränslet. Tycker själv att det är väldigt svårt att hitta bra reflexer som sitter fram på hästen.

CelsiusT
2012-10-19 12:50
0

Jag tycker det är svårt att hitta bra reflexer som syns rakt bakifrån. Men jag har alltid reflex om jag riskerar att komma in vid skymning eller som nun när det är älgjakt i skogen och då har jag reflexer på vänster stigbygel, hästbenen, brösta, väst på mig själv. Är det i rent mörker jag ska vara ute så är det även ländtäcke, reflexer i tränsen, ev i båda stigbyglarna, Men det känns som om rakt bakifrån är svårt. Det blir ju min väst och benreflexerna man ser, och förhoppningsvis dom på stigbyglarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
2012-10-19 12:57
0

Jag brukar göra en fläta i svansen av något slag, och så sätter jag en stigbygelreflex modell rund i tyg och fästs med kardborre. Tycker reflexerna som är enkom för svansen (typ hööks) glider av.

Eller ett ländtäcke/ridtäcke med svansflärp som har reflex.

Reflexer går för övrigt att köpa som lösa band, bara att limma!

Hakuna matata!

Gronstedt
2012-10-19 12:59
0

#5: Jag har en svansreflex som syns utmärkt bakifrån.

Dessutom reflexjacka/reflexväst, benreflexer, reflexlängdtäcke och reflexbrösta. Allt detta åker på om jag vet att det kommer att skymma innan jag är hemma. Så här års tar jag dessutom alltid reflexväst/reflexjacka, och om jag rider ut efter cirka 13 tar jag på benreflexerna. Man vet aldrig, det kan ta längre tid än man tänkt sig innan man kommer hem och man syns uselt så fort det börjar skymma.

Gia91an
2012-10-21 13:07
0

Vi började med reflexerna igår, kändes jävligt tryggt och skönt! Jag hade min reflexjacka också :)

Och ja, han ser OTROLIGT uttråkad ut!

JTphoto
2012-10-21 20:47
0

#8 Bra där, men han ser ju extremt pigg och energisk ut! Akta så han inte går söner av lycka och exploderar av optimisim. Sjukt charmig bild :D

Gia91an
2012-10-21 21:38
0

Jag vet, men han hatar verkligen att gå ut när det regnar! Men bor man i Boråstrakten har man faktiskt inget val… Skulle ´man bara rida när det är uppehåll så kan man bara rida tio dagar om året typ… ;)

Men sen upplever jag travare som väldigt så här med. Uttråkade när de står still, öronen framåt och energiknippen när man väl är på. Så det gör inte så mkt…  :) Men jo, uttråkad till max!

JTphoto
2012-10-23 22:22
0

Japp, samma väder här^^ Men min travare skulle jag inte säga är sådan. Hon har oftast örnen framåt och vill gärna vara med och kika på allt. :)

Gia91an
2012-10-23 22:37
0

11# Okej… Spännande, alla travare jag ridit har varit sånna. Nu har jag inte ridit så många travare, kanske 7 st. Men alla har varit sånna… :)

JTphoto
2012-10-26 19:36
0

#12 Okej, skumt. Då har jag haft en väldans tur med min lilla donna då :D

Gia91an
2012-10-26 21:09
0

Jo, men när det väl gäller så är han pigg och vill frammåt snabbt :)

CelsiusT
2012-10-28 17:46
0

#12 Min travare är inte sådan. Hon är alltid pigg och framåt och vill alltid vara med i centrum och undersöka osv ;P

Gia91an
2012-10-28 17:51
0

Men ni två har ston va? Jag har bara haft att göra med valacker..  Kan ju ha något med det att göra med… :P Ja jag vet inte.  Men travare är i vilket fall otroligt underbara!

Gia91an
2012-10-28 17:51
0

Men ni två har ston va? Jag har bara haft att göra med valacker..  Kan ju ha något med det att göra med… :P Ja jag vet inte.  Men travare är i vilket fall otroligt underbara!

jasmina.p
2012-10-29 01:10
1

Jag använder, reflex jacka, hjälmreflex, benreflexer till hästen, reflex brösta, tygelreflexer och pannlampa, reflex länd täcke också :) Skulle gärna vilja ha en svans reflex så man verkligen syns bakifrån :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

CelsiusT
2012-10-29 07:46
0

#16 Jag har haft 3 valacker förut och har nu ett sto, alla lika underbara i temperamentet. Väldigt nyfikna och framåt. Dock väluppfostrade nog att kunna stå still och slapna av när man ber om det, men likväl inte ointresserade utan fortfarande nyfikna och intresserade.

Gia91an
2012-10-29 08:49
0

19 jag tror jag använt fel terminologi! För avslappnad är bättre förklarat än ointresserad… så det kan bli! :-)

CelsiusT
2012-10-29 09:13
0

#20 Men det är definitivt ingen egenskap som är speciell för vbl-travare ;P Det gör alla hästar.

[Grynet08]
2012-11-09 16:28
0

Lite trådkapning.. Finns det hela täcken i reflex? Typ som ett reflex ridtäcke fast ett helt täcke. Rider utan sadel och vill kunna reflexa på så mycket som möjligt.. Varken brösta eller rid/ländtäcke i reflex är ju möjligt. Hur gör ni som rider barbacka med reflexerna? Vill ju inte enbart ha ben-reflexer samt reflexer på mig. Vet att man kan ha på träns och tyglar men känns bra med något stort liksom

jasmina.p
2012-11-09 17:45
0

#22 det finns ju reflexer som man klistrar fast på täcken osv, du kanske har något gammalt täcke som du kan använda när du rider barbacka och sen klistra på massa reflexer på nå fint sätt?:)

[Grynet08]
2012-11-09 17:59
0

Smart, ska kolla upp det alternativet, hade ju dock vart praktiskt med ett fluorescerande gult :)

jasmina.p
2012-11-09 18:53
0

#24 tror hööks har ett täcke som har fluorescerande rosa färg med reflex på täcket :)

[Grynet08]
2012-11-09 19:48
0

Fanns, men bara i dumma storlekar.. :/

740tjejen
2012-11-18 09:38
0

Gekås har, eller hade, köpte detta där.