Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1283 ggr
Rafflan
2012-11-14 22:20
0

Foder problem, hjälp?

Har pratat om detta tidigare här och nu är det krångel igen.
Först gav jag honom ett vanligt pellets för hästar i lätt arbete, men han var het och pigg, då byte jag till musli, fortfarande för het så då köpte jag nåt som heter "Höpellets" och gav honom, märkte ingen direkt skillnad men framåt våren blev han lugnare och tror det mer berode på att det blev vår än på fodret.

Men nu får han iaf 11 kg hö och 2 dl hö pellets/dag
Problemet är att pelletset är så jobbigt att fåtag på så funderar på att prova musli igen då det är lättare att få tag på.

Tror ni verkligen 2 dl musli har sån jätte stor effekt energi mässigt? För förra gången tror jag det var pga att han hade en sån period och inge pga fodert han var så jobbig. Och Musli ska ju vara för hästar som inte behöver havre och så?

Vill inte ge morötter/äpplen eller liknanade då dem blir dåliga så snabbt och han behöver få nåt i krubban annars sparkar han så hemskt i vägen och blir jätte irriterad när dem andra får.

Så enkelt; kan 2 dl musli vara bra till en lagom pigg häst som bara behöver nåt i krubban när dem andra får nåt?

Perly
2012-11-14 22:26
0

Finns mycket olika musliblandningar, tycker personlingen Mustangs Orginal funkar bra som "tugg bara för att" samt att det innehåller vitaminer o så (:

Alltid Oavsett

Peppe
2012-11-15 11:29
0

jag upplever att slöa/heta hästar ofta är ett resultat av själva ridningen, eller helt enkelt personligheten. Det är inget som går att påverka med fodret, speciellt inte så små mängder som 2 dl!

Jag skulle nog fokusera mer på hur du rider Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
2012-11-15 12:07
0

Det är nog få hästar som blir väldigt påverkade av den lilla mängden foder men vad innehåller muslin? Jag hade alltid havrefri till min travare då jag upplevde honom som vildare när han fick havre. Russet jag har numera verkar behöva lite havre.. =)

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
2012-11-15 20:59
0

#1 Det fodret jag kolla på är baserat på ångkokta spannmål och havre fritt :)

#2 detta är en häst som personlighets mässigt är väldigt het och pigg, och det är precis så jag vill ha honom, men förut vart han för het och för pigg så han vart riktigt svår att rida vilket inte är kul. Dock trodde jag det berodde på flytten men sen höll han på så länge + trots foder byten så tror den var en period-grej bara.
Dock spelar såklart miljö och foder in lite :)

#3 Ja det är det jag tycker, så lite borde inte göra någon direkt skillnad J

Sammansättning: Bearbetat korn (värmebehandlat och valsat), ångkokt korn, betpellets, vetekli, vetefodermjöl, lusernpellets, majsflingor, melass, vitamin- och mineralpremix, linfrökaka, morotsflingor och sojaolja.

Spiritinthesky
2012-11-15 22:12
0

Du är inte intresserad av något cool foder? finns ju både Hippo cool och harmoni. Harmoni fungerar till och med på min helgalning (: Dock får hon bara shy feeding i alla vitaminer och liknande. det gör ju också skillnad.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Rafflan
2012-11-15 23:18
0

#5 aldrig hört talas om det fodret?

Spiritinthesky
2012-11-16 01:58
0

Vilket av alla? :) haha. Hippo cool finns att köpa hos de flesta hippo återförsäljare. Likaså Harmoni. Shy tilläggen är jag faktiskt inte riktigt säker på var man hittar..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Brollan1
2012-11-16 09:01
0

Om hästen har "för" mycket energi så longera den före ridning. 2dl kraft oavsett vad, är för lite för en stor häst att det skulle spela någon avgörande roll i humöret. Låter snarae för lite motion, små hagar?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Rafflan
2012-11-16 16:32
0

#8 nu är han på en lagom nivå, om han har vilat tex en helg longerar jag honom dan innan och rider dan efter så brukar han vara bra :)
Stora hage och går i flock, med träd, stenar och annat han kan pyssla med och som sagt är han bra nu :)

niare
2012-11-16 18:22
0

varför ge 2 dl? det kommer ju inte räcka troligtvis om han saknar vitaminer eller dylikt eller är det bara för att ge han nått gott för att andra hästar får?

isf kan du ju ge lite lucernpellets som finns tex på lantmännen,

Brollan1
2012-11-17 09:33
0

Lite OT men om hästens personlighet är sådan att den är "het" så finns det inte så många allternativ till att rida av den sin hetta, om du inte vill byta häst vill säga.

Heta hästar kan vara hästar som har ont någonstans, om du vill kontrollera detta så ge hästen en dos smärtstillande och prova rid så får du svar på om det är smärta som gör den het.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Rafflan
2012-11-17 13:43
0

#10 det är bara för att ge honom nåt i krubban :)

Lucern ska man ju kunna ge till magra hästar och han blir lätt fet så då vill jag inte ge det ;)

#11 han har vart så hela livet så det är sån han är som individ ;)

Elshira
2012-11-17 21:55
0

Om det ska vara som "skrammel i krubban" kanske du kan prova med lite uppblött lusern (alltså pellets som du lägger i blöt)?

Mina hästar för det uppblött för att de ska få i sig mineralerna (som jag endast har som granulat) och det är betydligt pilligare att få upp det ur krubban än enbart pellets/musli =)

Ett tipps om din häst har lite "mycket spring i benen" är att släppa dem lös i en paddock eller mindre hage och jaga runt dem innan man ska rida. Med spring i benen menar jag de hästar som gärna ska fjanta eller kanske ligga på, ofta i början av ett ridpass men som brukar lugna ner sig allt efter som ridpasset går - till skillnad från de som är heta som ofta är heta ett helt ridpass nonstop (och då kanske mest på hemvägen).

Vi har en skrammelburk (läskburk med stenar) för att sätta lite fart om inte enbart kroppsspråket räcker. Springer man med hästen lite och leker fram lite race så brukar även de lugnaste hästar "göra av" med något bocksprång för att de tycker det är skitkul! På så sätt kan de göra av sig med den där överskottsenergin på ett kravlöst sätt vilket traditionell longering inte brukar göra så mycket.

Hakuna matata!

Rafflan
2012-11-17 23:03
0

#13 min är framåt men lyssnar bra på broms så det är det lugnt, men när han blir för pigg/het lyssnar han sämra på broms och kan även hitta på hyss och bråk, därför jag vill hålla honom på den bra nivån vilket han är nu :)

När min häst longeras vet han att det är "bus och lek" tid, longerar inte med träns eller inspäning utan enbart i grimma (och longerlina pga att i förra stallet kunde jag inte släppa honom lös i paddocken och han har nyss flyttat till detta stallet) så då bockar och busar han bäst han vill :)