Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1934 ggr
elli-kleo
0

Ny ridhjälm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Funderar på att köpa en ny ridhjälm

Jag har i dagsläget två stycken "Hi-Lite pro plus CRW", dom kostade/kostar 679 kr styck. Den ena har jag haft i kanske 5 år och den andra i kanske 2 år. Funderar på om det kanske är dax för en ny hjälm? Hur ofta bör man byta ut en hjälm tycker ni? Hur ofta köper ni en ny hjälm? Jag vill inte byta ner mig och köpa en sämre hjälm men vill samtidigt inte köpa en superdyr märkeshjälm för flera tusenlappar. Har ni några tips på bra prisvärda hjälmar med liknande eller bättre funktioner som mina jag har nu?

Tack på förhand

(hjälmen på bilden är en sådan som jag har nu)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Em--ma
0

Jag har denna hjälm från Horze.
Har haft en likadan innan och den hade jag i ca 3-4 år, men eftersom min häst dunkade i huvudet i hjälmen och nånting knakade till så var det dags att byta.
Så nu har jag en likadan hjälm och fullkomligt älskar dom hjälmarna!
Bekväma och bra ventelation, vet att jag prövat massor från hööks men INGEN har varit bekväm.
Stort plus för priset!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

Jag har en likadan som dig och är nöjd med den, det viktiga är ju att de passar. Har man lite "ovanlig" huvudform kanske man behöver leta, har man en annan passar de flesta.

Själv gillar jag dock när de går ner lite längst bak i nacken, sitter lite stadigare då. Tittade efter hjälmar med skruvfunktion med hittade inga som passade min skalle :P

Själva innanmätet (frigoliten) anses OK i upp till ca 5 år. Däremot är skalet (plasten) bara OK i drygt två år. Skalet ska vara segt, men mjukmedlet som gör detta avdunstar. Av den anledningen ska man även undvika att förvara hjälmarna på varma platser (i pannrum eller liknande.

Är ytterskalet gjort av glasfiber håller det däremot betydligt längre, ungefär lika länge som frigoliten. Dessa är givetvis dyrare, men knappast vanligt bland ridhjälmar (även de dyrare) tyvärr.

Sedan ska man alltid byta vid tapp/fall.

Hakuna matata!