Riktning på manen
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar med det här, men jag har för mig att någon nämnt detta för mig innan.
Om min häst har manen på vänster sida, då måste ju det betyda att hon är ojämn i halsmuskulaturen. Eller? Att hon har mindre muskler på vänster sida, i och med att manen lägger sig där.
Utifrån detta, bör jag träna upp henne mer i vänster eller högervarv när jag rider för att få henne liksidig?
(Luffig bild och stel häst men man ser kanske lite i alla fall!)
Njaej, det där har inte med halsmusklerna att göra, utan med hela hästen. Manen brukar ligga åt sidan med den starka diagonalen (eller var det tvärt om
). I alla fall så är hästar "hänta" liksom människor, med ena frambenet och ena bakbenet starkare än de andra. Detta lär hänga ihop med vilket håll de ligger "vikta" på i livmodern.
Precis som de flesta människor är högerhänta och vänsterbenta är de flesta hästar starkast i vänster fram och höger bak. Hur olika diagoinalerna är, är förstås mer eller mindre utpräglat, men en stor del av dressyrarbetet går ut på att göra dem rakriktade, alltså lika starka i båda diagonalerna.
Det finns också hästar (liksom människor) som är högerhänta och högerbenta, eller vänsterhänta och vänsterbenta. Träning, skador och annat i livet kan också påverka.
Det är i alla fall så jag lärt mig, men det finns säkert olika teorier.
Observera manen ligger som den ligger oavsett hästens utveckling. Det är inte så enkelt att den får ståndman när den blivit perfekt rakriktad
.
PS: För att få hästen rakriktad, jobba lika mycket i båda varven men anpassa hjälperna och övningarna så att det blir rätt i båda varv. I ena varvet måste du kanske hålla in bogen, i andra varvet hålla ut den.
#1 Då var jag lite ute och cyklade då.
Tack så mycket för bra och lärorikt svar!
Hästens man ligger på sidan som den har minst muskler på (på halsen alltså). Om hästens man ligger på vänstersidan så har den mer muskler på högersidan och då ryms manen bättre på vänster sidan. Om hästen byter, alltså så att den vänstra sidan blir starkast, så kan den byta manen sida (sakta antar jag)

Och när manen ligger bitvis på båda sidor?
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Så när manen ligger på vänster sida, vilket varv bör jag jobba hästen i för att den ska bli liksidig?
Du håller alltså inte med #1?
#4 Då antar jag att det är så att hästen är olika musklad eller lika (?) i halsen.. beroende på hur manen ligger.
#5 Alltså, jag har ingen aning om i vilket varv man ska jobba i, vi gick bara igenom det på min ridlek. igår så kommer ihåg vad hon sa :) Jag håller bitvis med #1 men inte allt.

Jag red för en tränare för många år sedan med min ponny och hade svårt att få igenom ena sidan. Han pekade på manen och sa: "Eftersom manen ligger här är det här den starkare sidan, men på andra sidan…" men sen blev han tyst. Det fanns lika mycket man till på den andra sidan 
Jag köper inte konceptet med att manen ligger på halsens omusklade sida, min har bytt mellan höger och vänster som det lätta varvet flera gånger under årens lopp men manen flyttar sig inte såvida jag inte flätar den på plats.
Min häst är lite starkare i ena sidan, men har manen lika på båda om jag inte kammar över den. Men å andra sidan har han för tjock man för att den ska vilja ligga på bara en sida.

Manen ligger där den är "van" att ligga. Normalt liger det lite bitvis till höger och vänster men vi människor är petiga med ordning och intryck så vi borstar och donar gärna om det är någon test som ligger "fel". Ligger manen stadigt till vänster t.ex. så flyttar den inte över till höger bara för att man bodybuildar hästens vänstra sida.
Precis som #1 säger så ska man inte i träningen utgå från att manen ligger på "svag" eller "stark" sida. Sidorna ska arbetas lika för att få en liksidig häst.
Något som otvetydigt påverkar manens position är om hästen får späcknacke, men det har inget som helst med muskulatur att göra.
Tror inte heller på det här med halsens musklade sida
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Tror inte heller det har med manen att göra, isåfall föddes min fölis snedmusklad. Och jag tycker han ser lika ut.
Jag som håller på med utställning kan säga att för vissa hästar räcker det med att man blöter manen och kammar över manen, alt. flätar den på andra sidan någon dag för att manen ska byta sida.
Två av mina hästar är födda med manen på vänster sida, men har genomgått blötkamning till höger sida (som vuxna) och efter det stannade manen på den sidan.
Men visst kan jag tänka mig att när manen väl lägger sig på hästen som föl så kanske det blir den svaga sidan, men det innebär ju inte nödvändigtvis att manen ligger åt det hållet av den anledningen 10 år senare. Lång man tynger ner och "finner sig" i sitt nya läge rätt snabbt.
Har de en virvel på någon sida av halsen är det däremot inte så konstigt om manen vill ligga på motstående sida!
Hakuna matata!