Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1225 ggr
Gronstedt
0

Kroppstemperatur?

Om en häst har 40 °C, hur sjuk är den då? Vid vilken temperatur ska man bli riktigt nervös?

En människa är ju väldigt sjuk vid 40 °C, men hästar har ju lite högre temperatur att börja med.

Brollan1
0

Rent fysiologiskt på cellnivå så skiljer sig inte däggdjur mycket från varandra, så hästen är nog lika sjuk som en mäniska skulle vara skulle jag tro. Om tempen når 43-44 grader så dör vi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermia

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

Oj, stackars lilla pålle Rynkar på näsan. Han verkade inte må speciellt bra, kraken, men att det var så illa … Han har fått penicillin, så jag hoppas febern går ned snart.

JTphoto
0

Hästars temp varierar och det kan vara bra att ta reda på sin häst normaltemp. Ta temoen vare dag vid ungefär samma tidpunkt under ca 2 veckor. Troligtvis kommer temperaturen variera som tillexempel mellan 37,5 och 38,3.

Veterinärer säger ibland att allt över 38 är feber eller liknande, men det är för att ha något mått. Vissa hästar ligger högre, andra lägre.

En häst med 40 i temp mår inte så bra, den är ganska rejält sjuk.

//Julia :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Zaphix
0

Min hade 40-41c i temp i en vecka när han hade kvarka, så var han riktigt dålig. Men om det beror på febern eller att han hade så ont i halsen vet jag inte.

Han kan pendla medllan 37,5c till 38,2c normalt beroende på väder och tid på dagen. Tempar han varje dag och skriver ned för att ha koll på på honom och kunna förutse sjukdomar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg