Halvskoning/Helskoning/Verkning
Hej!
Har bara varit medryttare tidigare så aldrig behövt sätta mig in i detta men nu är det dags snart! Hur fungerar det här med Hel/Halvskoning när hovslagare anger priser? Ingår skor och verkning vid helskoning? Ingår då också verkning bak vid halvskoning? Hur brukar det fungera med era hovisar?
Ja, i priset brukar allt ingå. Avtagning av skor, verkning, omformning av nya skor, påslagning av nya skor och allt material.
Fundera inte på halvskoning. Att bara sko framtill är bara "vettigt" om man har en verksamhet med ponnier som aldrig rids i form, dvs alltid lägger tyngden på framhovarna, och som rids av lätta ryttare vid ponnyridning och dylikt. Då kan man spara in lite pengar på att sko ponnierna framtill, eftersom behovet av skor bak inte är så stort.
Som ryttare vill du ju att hästen ska trampa under sig och lägga vikten i bakkroppen, så målet är alltid att bakhovarna ska "ta mest stryk". Antingen så har man en häst som klarar att gå helt barfota, eller så har man en häst som behöver skor och då anser jag att man ska lägga den extra femhundringen och sko runt om.
Skoningen är en av stöttepelarna som man inte ska snåla med för sin häst. En duktig hovslagare gör underverk, medan en dålig kan förstöra oerhört mycket. En duktig hovslagare gör så att hästen håller längre och får bättre steg, en dålig vill bara tjäna pengar och i slutändan slits hästens kropp snabbare. Det går att "snåla in" på andra saker i stället, kraftfoder och annat som hästen egentligen inte behöver. Utevistelse, sällskap, sadelinprovning, hovslageri och grovfodertillgång är saker man aldrig ska snåla med. Det mesta annat kan komma i andra hand.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag håller bara delvis med #1. Det är betydligt fler än bara illa ridna ponnyer som klarar sig bra med halvskoning, av flera skäl:
Även om du rider hästen i bra form varenda minut du är i sadeln, kommer inte mer än högst hälften av ekipagets samlade vikt på bakbenen.
All tid hästen inte är under ryttare har den mer vikt på frambenen.
Frambenen tar upp betydligt med stötbelastning, eftersom hästen landar på dem i varje galoppsprång och efter varje hinder - det ökar risken för slitage, direkta skador och ömma fötter.
Hästen använder framfötterna till att skrapa och krafsa i marken.
Hästar som inte har perfekt benställning under ryttare (vilket många inte har), eller som har "veka kotor" och/eller stort steg, sliter lätt framfötterna för mycket baktill och för litet framtill, och måste verkas oftare om de inte har skor fram.
Sedan beror det förstås på vilket underlag hästen går på, om den är ömfotad eller inte, hästens kroppsform och vikt, hornkvalitet, hovform, benställning, ryttarens vikt och skicklighet med mera, med mera. En bnra hovslagare ger bra råd om hur just du och din häst bör göra.
Jag tycker halvskoning är et tbra komplement. Om hästen klarar av att gå utan skor men inte riktigt fungerar av någon anlending pga tex at den är för tung eller så, då kan det vara bra med halvskoning. Trots allt så går hästar som rids i form bara i form max kanske någon timme om dagen. Sedan ska hästen gå i hagen, stallet och därimellan utan att gå i form. Hästen lägger trots allt större delen av dygnets timmar bra mkt mer tyngd på frambenen än på bakbenen.
Men jag tycker det är bäst med barfota, men om det inte fungerar så kan halvskoning vara första steget tycker jag.
Men jag anser inte att halvskoning är ett "sätt att spara pengar". Det är ett sätt att kompromissa på en häst som inte kan fullt ut gå barfota.
Det kan skilja sig vad som ingår i priset, så det kan man alltid fråga. Men i priset ingår minst att ta av skon, verka, slå på nya skon. Normalast är att materialet ingår också, men jag har varit med om att det inte gör det (men då har hovslagaren sagt ifrån det när han lämnar prisuppgiften). På en halvskoning brukar det ingå att han kikar över bakhovarna också, aldrig varit med om att dom inte gör det. Dock så är det inte alla hovslagare som är bra på barfotahästar, så hur bra jobb dom gör med bakhovaran är olika.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skor är endast bra på det viset att skor hindrar slitage och går att brodda, men hovens stötdämpanfe förmåga dvs att vidga sig minskar. Jag ser också halvskoning som ett komplement till den häst som inte klarar att gå helt barfota. Kan hästen gå barfota så är det ändå det bästa. Behövs bara skorna just vid ridningen kan hovboots vara ett bra alternativ, oftast behövs ju skorna bara på halt underlag eller på steniga grusvägar där hovarna slita mera.
Hakuna matata!

#4 exakt där sa du nåt som #1 missat,
Skor är endast bra på det viset att skor hindrar slitage och går att brodda, men hovens stötdämpanfe förmåga dvs att vidga sig minskar.
Att ha på skor bak för att hästen utsätts för mer vikt är ju helkonstigt med tanke på att skorna hindrar hovens egen stötdämpning och det blir mer slitage i hästens kropp med skor än utan.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#5 Fast med mer vikt så kommer ju vissa bieffekter, främsta problemet är ju som jag skrev, med en tung häst, men då är det ju framhovarna som brukar ge sig först.

#6 När hovarna "ger sig", antar att du menar att dom flyter ut och spricker? då beror det endast på felaktig verkning enligt mig, inte att hästen är tung 
Varför frågar du inte den hovslagare du kommer att anlita?
Dom har lite olika priser då man ibland kan återanvända dom gamla skorna eller broddarna så det varierar lite.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Jo jag håller egentligen med dig, men det är ju inte så det ser ut IRL. Alla har inte bra hagar, bra ridvägar, bra hovvårdare, bra foder osv. Då är det oftast framhovarna som börjar ömma först och då kan en halvskoning räcka i vissa fall. Ska man börja sko så anser jag att halvskoning är en bra början, en kompromiss mellan barfota och skor.
Här diskuterar vi ju halvskoning/helskoning. Inte hurivida alla hästar kan gå barfota eller inte.

#9 ja mitt första inlägg var inte ett svar på något du skrivit, utan en annan som påstod att bakhovarna skulle ta mer vikt vid ridning och därför var det förkastligt att bara sko fram.
Vet inte vart du har hittat att jag är emot halvskoning osv? 
#10 Nej då, du missuppfattade nog varför jag skrev som svar till dig. Har inte sagt att du är emot halvskoning.
Du skrev: "Att ha på skor bak för att hästen utsätts för mer vikt är ju helkonstigt med tanke på att skorna hindrar hovens egen stötdämpning och det blir mer slitage i hästens kropp med skor än utan".
Du förkastar att sko bak pga att hästens kropp slits mer med skor än utan. Jag tänkte vidare och svarar utifrån ditt påstående om att det är förkastligt att sko pga vikt-belastningen på hovarna (du skriver ju inte att det är pga att vikten läggs på framhovarna istället som du förkastar skoningen bak, utan du har helt andra anledningar). Jag menade ju på att oavsett vilken fot hästen lägger mest vikt på så kan det vara vettigt att sko den hoven pga belastningen på hovarna. Eftersom hästen lägger mest vikt på framhovarna så menar jag på att en halvskoning där du skor fram kan vara befogat ibland.

#4-5, därför skor man med franska järn ;)

#11 ja jag anser att skor orsakar mer slitage på hästen än barfota.
jag ville undvika en barfotadiskussion till genom att inte nämna alla 4 hovar utan bara bemöta själva argumentet "mer vikt=behöver skor". jag anser att skor har man för att man inte kan/orkar ha en barfotahäst av olika anledningar, inte för att hästen utsätts för vikt som någon tidigare ansåg (att hästen behövde skor för att tåla extra vikt alltså, jag håller inte med om det).
jag håller alltså inte med dig om att "Jag menade ju på att oavsett vilken fot hästen lägger mest vikt på så kan det vara vettigt att sko den hoven pga belastningen på hovarna"
Jag menar att oavsett vilken fot skorna sitter på så orsakar de mer slitage i hästens kropp än om den går barfota. fram eller bak eller vart du nu vill. skorna lindrar ingen belastning, tvärt om hindrar de hovarna från att ta emot stötarna som blir och det blir tvärt om värre belastning för hästen med skor än utan. 
#13 Jag håller helt med dig! Jag är på din sida i barfotadiskussionen. Men som jag skrev i #9 så kan inte alla ordna det för sig så att dom kan hålla barfotahäst. Alla har inte tillgång till en bra hovvårdare, bra hagar, bra ridvägar osv osv osv. Därför säger jag som så; klarar man inte av att hålla sin häst barfota så tycker jag att halvskoning är ett bra alternativ till helskoning, en bra kompromiss mellan barfota och skor. Halvskoning brukar oftast innebär att man sätter på skor enbart fram - eftersom det är där den mesta vikten hamnar och därför störst risk att det är dom hovarna som börjar ömma. Det är så det ser ut i praktiken, är det vanligast med ömmande framhovar, troligtvis pga att den mest vikten hamnar där och därför vanligast att en halvskoning består av skodda framhovar.
En sak till att ta i beaktande är att många hästar som skotts tidigare kan klara av att ta av bakskorna, men kanske inte framskorna. Även här anser jag att det är bättre med halvskoning än med helskoning.
MEN om JAG hade en häst osm började ömma i hovarna (troligast fram eftersom det är det vanligaste) så hade inte JAG satt på skor eftersom jag anser att det i första hand handlar om att sköta om hästen korrek med tex foder, utevistelse i bra hagar, bra hovvård och jag vet att jag kan ge en häst dom förutsättningarna (sålänge inte hästens fötter redan är skadade av skorna). Men jag vet att inte alla kan det och därför tvingar jag inte på någon att dom ska göra det. Här handlade diskussionen om helskoning/halvskoning, inte barfota eller skor.

#14 ja jag håller med dig men mitt första inlägg avsåg inte skor eller barfota, utan ANLEDNINGEN som en viss person tidigare i trådan angav till att ha skor bak. det är sedan du skrev #6 som det blev en barfotadiskussion 
För att vara extra tydlig så är det det här stycket som inte du har skrivit jag reagerat på hela tiden, ditt första inlägg har jag inte ens läst än
"Som ryttare vill du ju att hästen ska trampa under sig och lägga vikten i bakkroppen, så målet är alltid att bakhovarna ska "ta mest stryk". Antingen så har man en häst som klarar att gå helt barfota, eller så har man en häst som behöver skor och då anser jag att man ska lägga den extra femhundringen och sko runt om."
Som sagt, att hästen skulle lägga mer vikt på bakhovarna vid optimal ridning är ett mycket dåligt argument enligt mig till att sko bak, vikt över huvud taget är inget bra argument. 
#15 Och det är din sista mening i detta inlägget som jag hela tiden reagerat på. Det tillsammans med dina anledningar till att inte sko bak tolkar jag som argument för barfotagång, inte argument mot att sko just bak. För jag håller inte med dig på den punkten. Den stora anledningen till att hästar skos är ömhet, den vanligaste anledningen till att dom hästar som går med halvskoning klarar det men inte klarar helt barfota brukar vara just pga vikten som läggs på framhovarna.
Håller med #4. Järnskor minskar hovens funktioner som tex stötdämpning mm.
Våra tre hästar har fin hovkvalitet och går barfota. Den ena använder jag Easy Boots på vid behov, om hon rids mer och därav sliter mera.
Visst ska man ha skor om hästen ömmar även i hagen mm, men då tycker jag första steget är framskoning, de flesta klarar sig bra med det. Att helsko för sakens skull eller utan vetskap om hur hoven fungerar, är inte för hästens bästa om man inte har provat andra vägar först.
#17 Håller helt med dig!

#16 och jag anser att hästen ömmar för att det är något som är fel i hoven/hästens kropp. och ja visst ömmar de mer i fram för att mer vikt är där, men inte pga vikten utan pga de sjuka hovarna/hästen i sig! Det är inte vikten som är problemet, den tar bara fram symptomen på något felaktigt som redan finns.
Tack för alla bra svar! Har inte köpt någon häst ännu men har troligtvis en på gång. Ska höra mig för i mitt stall och där hon står nu om vilka hovisar de rekommenderar.
Ni som har barfota hästar, tror nämligen hästen jag funderar på eventuellt kan fungera barfota, hur gör ni på vintern? Brukar ni sko vinterhalvåret eller fungerar det att brodda sådana där "barfotaskor" "barfotaboots", eller vad de nu kallas? Har kikat lite på sådana.
#20 Nej jag ser ingen mening med att sko under vinterhalvåret om hästen klarar att gå barfota, då är ju risken att den börjar ömma nör skorna åker av till våren.
Jag har flera uppsättningar med Easy Boots och en uppsättning är broddad. Dock är det mycket sällan vi har behövt använda broddarna.
Jag broddar mina boots på vintern. Köper små brodd som är till däck och skruvar i, går fint att ta ur och sätta i igen, dock större risk att man tappar dom än om man använder dom hon är gjorda till boots.