Vaccination av foderhäst
När man lånar ut en häst på foder så brukar ju vanligtvis hästägaren stå för försäkringar medan fodervärd står för övriga kostnader. Men vad "gäller" med vaccinationen, vem står för den?
enligt mig så fodervärden… fast å andra sidan delade vi försäkringen med…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ja jag tycker också fodervärden. Men då är det ju också frågan hur man vet att det faktiskt blir av?
Och så sägs det ju att passet ska följa med hästen, men efter alla dessa hemska historier man hört vill jag inte lämna ifrån mig det. Och vaccinationsintyg var ju inte längre godkänt vad jag hört utan allt skulle föras in i passet?
#2 Jag har vaccat min häst utan pass då jag glömt det en eller två gånger, har då fått ett intyg istället, precis som man hade och fick förut. Sedan har jag bara fört över det på klinik eller med distriktare till passet. Dock alltid sparat intyget om det skulle behövas! Men hur som helstg samlas allt i passet sen. Lite omständigt kanske men funkar!
Jag tycker fodervärden ska stå för vaccinationen! Jag skulle dock aldrig låna ut passet med hästen!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Jag står för allt på min foderhäst. men jag vet också att ägaren aldrig kommer ta honom ifrån mig och att jag får köpa loss honom när jag vill. Han är min utom på papper.

Jag har även hans pass.

Jag har ett russ på foder och jag står för vaccinationen för henne. Hon skulle även grundvaccineras mot stelkramp vilket jag har gjort. Men det har ju jag och ägaren kommit överens om. Den årliga vaccinationen som de flesta hästar har tycker jag fodervärden ska stå för. Men mycket beror på som sagt vad man kommer överens om, och det är viktigt att man pratar igenom detta ordentligt mellan begge parter och skriver vad man kommer överens om så det inte blir missförstånd. Jag har passet på henne hos mig och även om man som ägare känner lite osäkerhet på att lämna iväg det med så är det ju lag på att passet ska följa hästen, skriv i kontraktet att passet är med med diverse nummer som står i så slarvar fodervärden bort det får väl denne stå för kostnaderna för ett nytt. I mitt fall så valde ägaren att behålla den lösa delen för ägarändring men jag vet att det inte är alla raser som har det så.
Carpe diem!
Jag skulle aldrig ta emot en foderhäst utan pass.
Jag tycker det är rimligt att fodervärden tar ansvar för det löpande undehållet av hästen, alltså skoning, tandvård, vaccinationer och så vidare.
när jag var fodervärd stod jag för vaccinationen med såklart och alla andra kostnader utom försäkring dock om nått skulle hända så skullee jag stå för dom kostnaderna som självrisk mm,