Foder på bete?
Hejsan.
Fodrar ni era hästar när dem går på bete, om ni gör det så skriv isåfall med vad?! Förutom då vatten och salt, det är ju en självklarhet..
Mina hästar går ute dygnet runt från 15 Juni, och får då Krafft Miner Grön varje dag. Sen när det börjar närma sig Augusti och betet börjar ta slut och tappar sitt näringsvärde får dem även Krafft Groov och sedan lite hö, sen är det dax för installning igen 15 Augusti :P

Den gamla valacken får oftast krafft grund under sommaren, de andra börjar få kraftfoder i september när det inte är så mycket gräs o näring i det kvar.
#1 Vad för krafftfoder? :P

Det beror sig alldeles på hur sommaren är och hur pass kraftigt betet är. Men aldrig i början av säsongen.
Men vill man ge lite mer i slutet av säsongen så är ju lusern strå och hö bra att ge.

krafft grund och havre, hö får de när det inte finns speciellt mycket gräs kvar.

de får ngr korn havrekross att skölja ner bvitaminerna med.
Foxen kommer att få ca 1 dl betfor om dagen under betet, i början iaf. Sen ska jag öka på betforn i Augusti/September samt lägga till Hösilage, müsli och havrekross….
våra går ute dygnet runt ungefär från mitten av maj. Beror ju dock lite på vädret om nätterna…
de får inget extra foder på bete, bara om det börjar bli ont om det vid slutet av sommaren… då stödfodrar jag med hö.
I år kommer ju Zaffran att stå inne om nätterna pga sin fång så då får hon hö på natten…

Japp, mina får. Vi har ingen rejält bete för den delen heller så jag måste ge lite hö också.. Trist :/ Men som sagt, eftersom hästarna tävlas osv får dom foder också. Men inte lika mkt som annars.
#8 Vad för foder var frågan! :P
mina går ej på bete… så dom får de "gammla vanliga"
Ja mina får liiiiite (½-1 dl) blötlagd Kraft Groov för att "lura i" dem vitlöken som är det enda som hållt fästingar borta de senaste åren…
#11 Har hört att vitlök är väldigt effektivt. Mina hästar är EXTREMT fästingsbitna på sommaren och detta året ska jag prova ge dem vitlök.. Dem säger ju att det ska bli dte värsta fästingåret någonsin, och det tror jag på då vår katt redan nu är fästingbiten!

Jag har stora bra sommarhagar där det brukar vara så mkt gräs att hästarna dåligt hinner hålla efter det, men när jag släpper dom lägger jag alltid ut fint halm, dom äter gärna av det för att hålla magen "lugn" den första tiden på betessässongen
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
jag brukar ge mina hästar det sista höet som jag har kvar i början på betet.sen får dom inget hö förens betet tar slut.

Reddie kan få en näve fibergi efter ett ridpass men i övrigt får han inget förrän i slutet av augusti/början av september.

Hotten får det kraftfoder han alltid får: 2 kg mustang original (:
Lyrik får kraftfoder varje dag när han går på sommarbete. ½ Liter havre, ½ Liter betfor, ½ Liter kli, ev lite groov 125 oxå + hans pulver (Miner Blå, bioglucomin, enzion). Lite mer havre de dagar han rids.
När betet börjar sina/ta slut, får han hö och lusern.
I år vet jag inte hur det blir med betet. OM jag står kvar i nuvarande stall, flyttar han ut till vårat sommarbete i början av juni, annars blir det om nya stallet har bete.
Fabbe får 6 dl musli varje dag….

Peppe får ingenting för han är fet och tränar inte så han behöver nåt krafftfoder. eller ja, 0.5 dl groov för att få ner vitlöken då. För Blackys del vet jag inte hur mycket det blir än, beror på om han lägger på sig för mycket av allt gräs vi inte har men som ändå gör så dom går upp. men han kommer få nåt iaf, sen hur mycket det vet jag inte
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

alla våra behöver fodras trots bra bete av olika anledningar…..
happy och wilma svårt att hålla hull, får havre, korn mm.
pim pga sin medicin. får lite betfor å nån näve havre till de…
epana och moye pga de går så pass hårt, havre för energin.
#17 Blir ju kvar i stallet.
Så länge han står inne om nätterna får han samma foderstat som innan + går på bete hela dagarna.
När Lyrik och hans kompis sover ute i hagen (öppnat upp till sommardelen, bete i båda) får han en skvätt kraftfoder för att blanda i hans miner och pulver.
Sommarmat: ½ kg edel, 5 dl betfor, 5 dl havre, 5 dl vetekli, 50 g miner (gått över till grön, den är billigare), 1 mått enzion, 1 mått kiselgur, 2 mått bioglucomin, 1 mått profeed, ev lite djävulsklo oxå.
När betet börjar sina, får han lusern igen och hö.