Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 642 ggr
LinneaG
0

Slicka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har kommit många nya frågor i mitt huvud nu när man har fått en ny häst. Allt är nytt och allt är annorlunda…

Just nu funderar jag över varför han alltid slickar på väggen/brädan över sin krubba efter varje gång han har ätit.
Han har en saltsten så det kan inte vara salt som han behöver..

Någon som vet?

Linda
0

Ja de har sina ideer, men har han mineraler?

LinneaG
0

nej, det har han inte. Kan det vara det?
Jag har en låda med mineraler-vitlök som inte
används. Ska ja kanske börja med det?

Linda
0

Är det kombinerade mineraler så tycker jag att du ska det, vad äter han nu?

-Äter han pellets som innehåller mineraler så är det ju iof dumt, men eftersom han får så lite krraft foder som inte täcker mineral behoven så..

-Visserligen så vet man ju inte med hö värdena heller.

kram/Linda

LinneaG
0

Just nu från han 3dl krafft grund o 2 dl korn, 2 ggr/dag.

Wanilj
0

Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att dessa mineralblock med vitlök kan vara så goda att pållarna kan äta lite för mkt av mineralerna… men jag har aldrig använt dem själv och vet inte om det stämmer! Våra flickor äter vanlig pressad vitlök!! Inte samma styrka och vilka mysiga pussar man får sen!!

LinneaG
0

#5 - Sandy åt de förut men hon lämnade de varje dag i
krubban så ja antar att hon inte gilla de..

LinneaG
0

Hippomineral vitlök är det.

Hippo Mineral Vitlök är ett vitaminiserat mineralfoder med tillsats av vitlök för att öka smakligheten. Hippo Mineral Vitlök ger ett balanserat tillskott av mineraler, spårämnen och vitaminer, där sammansättningen passar de flesta svenska hästars mineral- och vitaminbehov. Hippo Mineral Vitlök används främst till ridhästar, men är även lämpligt till övriga kategorier av hästar när man vill ha ett smakligt mineralfoder.

Kiara
0

Dom mineraler som jag använder i hink går det åt en massa i början men nu så äter dom rimliga mängder och det varierar lite hur mycket dom ätterna från ensilage bulle till ensilage bulle, som ändå är tagna på samma åker. Jag tycker det är jättebra att hästarna själv kan styra vad dom behöver

CBA
0

Den slickar inte bara i sig resterna som hänger på väggen då Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

=) han är ju ett matvrak förstår ni väl…

Luthien89
0

Så har min ponny gjort i alla år.. Slickar på kanten över krubban, väggen.. Vet inte varför, han har tillgång till saltsten och miniraler. Kanske smakar gott? :P

gejsa
0

Fråga ägaren om han brukar göra så i det andra stallet också. Gjorde han så förut så är det ju bara en vana. I brist på annat kanske eller något.

Wanilj
0

Jaja, jag läste ngt om det ute på nätet. att ha icke smaksatta mineraler är ju lite annorlunda… men om jag la ett kilo minerlaler i betfor så tror jag nog att de skulle äta lite för mkt..

Men det är ju mkt myter och olika företag som förespråkar olika saker osv..

Jag tror också att det kan var lite gosiga matrester!

Faxlin
0

Min Flisan gör så. Allt för att inte missa en endast droppe mat liksom. Hon tar till och med och lyfter bort krubban när hon slickat den ren. Så hon kommer åt riktigt bra.

Kolla om det är så att det spills matrester där. Kan ju vara så enkelt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

CBA
0

Min gamle la sin haka på boxkanten ovanför krubban när han åt och tuggade maten…resultatet blev att det alltid blev matrester där som han slickade i sig efter han tömt krubban….man får ju inte missa någon mat även om det är så att den hänger på väggen *fniss*

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

emsems
0

#15 typ samma har lala mina hästar gjort..!