Jag har ett stort problem.
Jag red en tinkerhäst innan sommaren, som dock blev sjuk under sommaren. (Hosta, blev nästan astma.) & nu, är hon helt friskförklarad.
Problemet är bara att jag går i skolan så att jag är hemma vid 5-6 varje dag, då räknar jag med att jag gymmar varje dag. Sen går jag samhälle, så har ofta en del att plugga på.
Men tror ni att jag hinner med att sätta igång en häst?
Saknar det otroligt mycket, och Shanara som tinkern heter, är verkligen en perfekt häst. Busig & livsnjutare, men även otroligt snäll.
Det är en prioriteringsfråga. Jag jobbar heltid och är hemma vid halv sex tisdag-torsdag och de dagarna är det tufft den här årstiden att hålla igång en häst. Jag försöker att vara i stallet innan klockan sju och sedan är jag hemma igen runt nio.
Ska du sätta igång henne kanske du inte behöver rida varje dag heller? Se till att göra de mest ansträngande sakerna på helgen om du har mer tid då. Tex om du vill ta en längre skrittrunda gör inte det efter den mest ansträngande dagen i skolan utan vänta med det till lördagen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
De dagar du ska till stallet, behöver du verkligen gymma då? Eller kan du inte göra det när du kommer hem?
Det jag gjorde när jag hade häst på gymnasiet var att jag 3 vardagar i veckan åkte direkt från skolan till stallet (45 min resväg) och pluggade på bussen, jag brukade komma hem vid 9. Då hade jag två timmar på mig att plugga (eller gymma, i ditt fall) och äta middag.
Sen hade jag två pluggdagar när jag inte åkte till stallet utan var hemma och pluggade jämnt fördelade på veckan efter när jag slutade och när hästen behövde vila (om vi tex hade kondistränat dan innan). Då gällde det att sitta hemma och plugga järnet. Sen åkte jag så klart ut på helgen också.
Så visst kan du det, bara du använder den tid du har.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Som sagt, det handlar enbart om att prioritera. Det är inte många med häst som inte har heltidssysselsättning också, jobb eller skola.
Hur gjorde du innan? Om du hunnit med häst och skola innan så borde du ju kunna hitta ett sätt :) Som sagt, måste du gymma när du varit i stallet? Det är ett typiskt tillfälle att prioritera: vad är viktigast, gymmet eller hästen? Kan du rida/mocka/etc på ett vis som gör att du inte behöver gymmet de dagarna? En häst som ska sättas igång behöver ju vila emellanåt, du kanske kan rida typ tisdag, torsdag, lördag och söndag? Vill inte ägaren rida?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Eftersom att ni i princip svarade likadant, kan jag svara på samma inlägg.
Det är såhär, att Gun som hon heter, är 65år och tar bara hand om hästarna. Egentligen är det hennes dotter, som är vuxen med barn osv, som rider Shanara ink hennes dotter. Men eftersom att Monika som hon heter, inte har så mycket tid att ägna sig åt hästarna, så är det antingen jag som rider dom, eller så får hästarna bara leva livet.
Dock vill jag enbart rida Shanara då Shamex, som dottern heter, är rätt aggressiv.
Sen ang att jag kan rida henne innan jag åker till gymmet. Det är såhär att mitt gym är ungefär vid min skola. Så jag gymmar alltså direkt efter skolan, annars måste jag åka in till stan igen, vilket är en bra bit att åka. Så det är tyvärr inget alternativ.
Måste du gymma varje dag då? Det mesta övningarna kan man ju göra i stallet utan redskap typ.
Om du konditionstränar är det ju bara att springa med hästen, nej men typ.
Jag förstår verkligen att du vill gymma varje dag, men det är som sagt en prioriteringsfråga. Och man kan ju träna bra i stallet också om man är lite kreativ. Och jag menar ju inte att du ska sluta gymma, utan att du kanske hoppar över ett/två pass i veckan?
#4 Gymma först då och rid sen. Som sagt kommer du hem vid fem-sex så har du ganska många timmar på dig innan du måste sova. Om du inte går upp snuskigt tidigt. Jag hinner ta hand om och motionera min kille på kvällen så jag förstår inte hur du inte skulle klara av det några kvällar i veckan. En häst under igångsättning behöver ju knappast ridas varje dag och du måste ju inte börja med timslånga rundor heller.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tänkte bara meddela att jag har pratat med hästens ägare, och ska börja sätta igång henne redan på söndag! :)
Vad roligt, grattis!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg