Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 683 ggr
Eve
0

Längdnoja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sån himla beslutsångest :(.. Jag tycker att jag är alldeles för lång för Lykka. Kolla på de här bilderna som min pojkv'än tog på mig och lykka i söndags.. Är det bara min noja son har kommit tillbaka, eller är det så? Stefan tycker att jag är för stor och det gör hans mamma också :/.. Ni som har sett mig rida henne, vad säger ni?? *förtvivlad*

är det dags för mig att lämna över Lykka till någon annan lycklig? :'(

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Eve
0

(foto rubhel)

Eve
0

dressyr

Eve
0

(foto rubhel)

bubbelbubbel
0

hur känner du själv ?
jag tycker inte du ser för lång ut. och ni verkar ju vara ett radarpar, så med andra ord har nog inte lykka heller ont av din längd.

Eve
0

Nej nej, hon protesterar inte. Och vi trivs tillsammans. Men jag vet inte.. Antagligen känner jag såhär för att Stefans mamma var på mig om att jag behöver en häst som kan mer "den här hästen är inte och kommer troligtvis aldrig vara i kapacitet med dig" var hennes exakta ord..  Vet inte om jag håller med.. Jag har tagit Lykka från grunden och hon är långt ifrån färdig, när jag började med henne gick hon inte ens över en bom rätt.. Nu hoppar hon bana på 1m utan större ansträgning

Thorsson
0

jag tycker det ser fint ut :) Hur lång är du och vilken mkh har Lykka ?

Anna
0

Tycker absolut inte du ser för lång ut!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bubbelbubbel
0

NÄMEN ! så kan man väl inte säga ! =/
Om du själv känner att du kan komma längre med lykka, så satsa på det, det är ju ingen som vet hur långt du kan komma med henne, så då är det ju bättre att prova…? om det är vad du vill ? om du skulle skaffa en annan häst, så kommer du ju alltid undra om du hade kunnat komma längre med lykka eller inte…

Eve
0

Thorsson - Jag är 172 och Lykka ca 155
Bubbelbubbel - jo, det är sant…

bubbelbubbel
0

jag är 167 och jango 147, så det är ju ungefär samma som för dig…och jag känner mig inte för lång, ganska lagom, inte så långt till marken..;P

men ta en funderare, prata med lykkas ägare, och se vad hon säger ? det är ju hennes häst trots allt ? om hon inte heller tycker det är ett problem, så är det bara din svärmor som är yr i nattmössan.

Cilla89
0

Tycker inte du ser alldeles för lång ut, men du är lång.

Thorsson
0

Eve: det skilje 18 cm mellan er och en häst ska va 10 cm kortare än dess ryttare. jag ser på bilden att Lykka är lite krafigare med så hon kan utan problem bära dig över hinder och så. men säger lite som bubbelbubbel prata med ägaren. Jag rider utan problem Calle. Han är visserligen en fjording och kraftig men han är 1.45 och jag är 1.57- 1.58. det skiljer 12-13 cm mellan oss. vad jag tycker så ligger skänklen där den ska och du är INTE förstor vad jag tycker och om jag får ha min mening :D

halludu
0

Jag tycker inte du ser för stor ut ni passar bra tillsammans så fint ekipage..:D

joytick
0

Ni är jättefina tillsammans, tycker inte att du ser för lång ut :)

thilda-
0

Det ser bra ut :)

MiaMaria
0

Jag tycker inte du ser för lång ut, kanske att du blir lite lång i överlivet men absolut inte för lång. Vilken elak svärmor du har!!! Hyser hon agg mot travare/kallblod eller?? Man rider den hästen man tycker passa en själv, hur mkt eller lite kapacitet den har. Och sen har ju alla olika krav, vissa vill till toppen o andra nöjer sig med att gå felfritt på 1 meter.

Emelie123
0

Jag tycker inte du ser för lång ut, tänk på att Lykka är en kraftig häst som kan bära mycket. Ni ser ut att passa jättebra:D.

Fotographer
0

Jag tycker inte alls att du ser för lång ut. Ni är perfekta ihop!

Murre_Uddiz
0

Tycker aaabsolut inte att du är för lång!!!

Eve
0

Jag vet att hon orkar, men jag vill ju inte att det ska se helt konstigt ut :S.. Jag vet att Lykkas ägare skulle säga "hon orkar dig hur bra som helst, hade hon inte tyckt att du passade henne hade hon sprungit i 180 och bockat som besatt".

Har hur som helst bestämt mig för att fortsätta som vanligt, tills dess att Lykka själv protesterar, för det vet jag att hon gör när hon misstycker..

MiaMaria - Nejdå, hon är inte elak, hon sa det inte för att vara dum på något sätt. Hon vill att jag ska rida stefans fasters 4åring.

Tack alla!

reddie
0

Tycker inte heller att du ser för lång ut, men det är ngt du måste känna själv.
Vill du tävla höga klasser i dressyr så är kanske inte en kallblodstravare att satsa på. Men är du nöjd med att tävla på den nivå Lykka befinner sig så finns det väl inga problem i världen.
Lyssna inte så mkt på andra utan gör det du känner själv.

AliceL
0

Om du, Eve, är för lång för din häst borde jag sälja min direkt :P din ser dessutom ganska kraftig ut, och känns det bra så är det bra! :)

Min ponny är jättespinkig och 131, jag är 153.. :P

(och ang den hemska bilden kollar vi BARA på mina bens längd, inte form eller sits, ok? XD)

AliceL
0

en bild till..

känn dig lugn med andra ord X)

Sussi
0

Tycker absolut inte att du är för lång, isf är jag också för lång för min häst.

Ni passar bra ihop, utseendemässigt också :)

Maja
0

Jag är 174 och rider en häst på 135.. ^^

Johanna
0

Ni ser fina ut.. du kanske är ngt lång, men eftersom hon är kraftig så syns det inte!.. fortsätt du om det är det du vill…

min häst är  174 (jag är ca 165).. :)

Yessica
0

Eve - Jag tycker inte du ser lång ut för Lykka. Man känner bättre själv om man är i balans med hästen eller om man inte är det. Det kände jag på en arab jag red. Det var många som sa att jag inte såg stor ut, men balanses stämde inte. Så det betyder egentligen ingenting om hur det ser ut ;) hehe.. Bara det känns bra… =) OKej lite spelar det väl roll ;) men jag menar det ser inte ut som du är för lång, och känns det bra så är det bra =P

Det där med att hon inte är i kapacitet med dig. Eller vad du skrev, har jag samma problem. Camilla (inte Millan) tycker jag borde hitta en häst som kan hoppa 1.10 med mig, så jag kan åka runt på tävlingar och sådär. För hon tycker jag har utvecklars något enormt! Och nu borde jag satsa vidare. Hon anser att Eddie inte kommer kunna det. Det tror jag inte heller, men det är ju sådant man aldrig vet. Och nu när Millan bromsar oss känns det inte så himla kul… Jag går och funderar på det här hela tiden..

Oj vad långt det blev, och nu klagade jag lika mkt på mig själv.. Sorry! Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Eve
0

Yessica - Jag tycker absolut att du ska börja hoppa en annan häst.. Inte för att Eddie inte kommer utvecklas mer, för det tror jag att han kommer, utan för att Millan inte vill att ni ska utvecklas.

Ang. balans så tycker jag att den stämmer perfekt mellan mig och Lykka. Det känner man när man vänder henne snävt, jag sitter och tänker vad jag ska göra, så gör hon det.. Det är underbart! Tack för att du får mig att insé att jag bara är dum som tänker då ^^

Yessica
0

Eve - Okej.. hm.. nu har jag hört det från en till.. haha.. Men jag tycker det känns jättetråkigt nu verkligen att vi inte får tävla.. hon vill verkligen att jag ska fortsätta hoppa honom på träning. men då tappar jag suget, jag har ju inget mål liksom.. men jag har ingen annan häst. Helst skulle jag vilja ha en egen häst, då får man bestämma själv.. och liksom.. ja.. jkag vet inte.. hjälp mig :P hehe

det var så lite så! =) Jag är glad att jag hjälp dig! hoppas det går bra för er på söndag.. hade gärna tävlat jag med!
Tänk på att sitta och vänta på hindrena och ta ett beslut var ni ska hoppa av och bestäm dig för att ni ska över.. ok? ;) för ibland har du en tendens till att "hoppa före" Lykka.. det är då hon stannar.. har jag sett.

Ha en bra dag!

Eve
0

Yessica -  Behöver inte Camilla hjälp med sina? Eller är det för långt bort kanske? Fats jag har inte hoppat före henne på jättelänge nu.. :) Sist var nog på träningen torr jag, och det var ju ett bra tag sen ;)

Yessica
0

Eve - vet inte.. inte så jättemkt, vet ju inte hur mkt jag får tävla heller ;) hehe. nickan e ju halt, maggan (inte hennes) är för liten, monique tävlar hon med litegranna.. och behöver inte direkt tränas så mkt (15år), zippe tränar hon med.. men tror inte jag får rida honom så mkt.. men hon sa efter apun att jag gärna får komma, hon tyckte jag och zippe passade bra.. men jag har ingen aning :P

jag ska kolla med henne när hon har nästa träning på håbo.. hon har ju mest hemma nu. men hon tänkte att hon kanske skulle ha på håbo en gång i månaden.. jag hoppade inte igår. så jag har inte pratat med henne på ett tag.. ;) eller i söndags ;) haha… jag e sjuk.. hade jätteont i halsen i onsdags men skulle rida eddie. först hela dagen i skolan, sen mockade jag och tog in eddie i boxen. sen blev jga alldeles yr och mådde illa.. var nästan 100% säker att jag både skulle spy och svimma.. var kallsvettig också.. men gjorde inget av det.. lugnade ner sig efter typ en kvart på en pall i stallet och vatten i ansiktet. men asläskigt =P och jag vågade därför inte hoppa igår.. man vet aldrig vad som kan hända.. och vill ju bli frisk snabbt ;) så bäst att ta det lugnt :P

Ha en bra dag!

Eve
0

Yessica - okej.. Jahg ahr inte tränat på flera månader! Jag vill inte trötta ut Lykka på hoppningen nu när vi tävlar så mkt. Den 6e är det den sista tävlingen inplanerad, efter det ska jag nog börja träna när hon har på Håbo igen.. Camilla har ju Zippe med på söndag :D

Yessica
0

eve - aha.. ska du tävla den 6e? lurbo? det är minst 1m där va? jo jag vet att hon ska vara med på zippe då =) dom har ju tävlat 3 1m och gått 3 felfria :D asbra!

Ha en bra dag!

Eve
0

Yessica - nää på Apalle :P ahha.. Valfri hlöjd.. Där kanske du och Eddie kan vara med? :)

Yessica
0

va är det? =D men näe.. kan inte.. jag fyller år så vi ska på kryssning över dagen.. fan dÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ha en bra dag!

Rita-S
0

Eve, om du är för lång överhuvudtaget så är det tal på max en cm eller två. Jag tycker inte alls det ser fel ut, jag tycker att OM du är för lång är det så lite att du kan skita i det. Hästen bryr sig knappast vad jag kan se, men just DET är ju svårt för mig att bedömma pr bild :) Du säger ju själv du inte kjänner hon bryr sig. och jag tycker personligen ni ser ut att passa bra med varann! :) Jag tror du kan parkera din "paranoia" och va lycklig med Lycka! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eve
0

Rita.S - precis vad jag ska göra :).. Tack!

Cydonia
0

För att ha sett er "live" tycker jag absolut inte du är för lång. Lykka är en ganska kraftig häst, och hon orkar ju bära dig utan problem. :)

mixxxan
0

vad jag har hört så finns det en regel för längd. Man är för stor när man är 20 cm över hästens mankhöjd. Jag tror att det stämmer ganska bra i de flesta fallen. Men känns det bra är det ju inget att tänka på=)

Fotographer
0

#39 Gör det något om de skiljer 2 cm Oskyldig

Anna
0

Jag är 165cm och Windy är runt 148cm. Vid dressyr har jag hälen/foten någon centimeter över "slutet" på hennes mage och vid hoppning några centimeter högre upp. Känner mig inte för stor för henne och i och med att jag väger ett par kilo under 50 tror jag inte det är något problem för henne.

Hon känns faktiskt VÄLDIGT lagom till mig, nästan perfekt! Hon är rätt kraftig, har pinto i sig, så kommer nog faktiskt aldrig växa ifrån henne, om jag inte går upp en del i vikt då. 

Men nu åter till Lykka och Eve, tror att du känner bäst själv med balans, vinkel på skänkeln osv.. Tycker iaf ni passar jättebra ihop :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Eve
0

tack, Anna :)

Eve
0

tack, Anna :)

Uno4ever
0

Eve- Jag tycker inte att du är för lång…. Se på mig å uno! då är jag för lång

gejsa
0

Tycker inte heller att du ser för lång ut till lyckka. Absolut inte.

#22# däremot du Alice din sadel ser för stor ut i sitsen tycker jag. Plus att du är nog lite för lång redan. Men du ser så smal ut så det är nog inte för jobbigt för hästen iaf.

LinneaG
0

Eve - ja tycker verkligen inte att du är för lång för henne! Är hon inte runt 160?

AliceL
0

#45 menar du dressyrsadeln? Jo, jag vet, men efter att ha letat typ 4 månader i mer eller mindre hela västsverige efter en ponnydressyrsadel som låg bra i 16", utan resultat, gav vi upp.. Mamma hade redan denna, som ligger jättebra, så det får duga så länge. dom är ju inte direkt gratis att måttbeställa, eller köpa heller för den delen..

gejsa
0

#47# Ville bara tala om för dig ifall du inte visste.

[Angel88]
0

tycket apsolut inte du ser för lång ut, tycket du ser lagom ut för henne..

Eve
0

linnéa - tyror att hon är ca 155

LinneaG
0

#50 - har för mig malou sa 158, därför tyckte hon våran box va lite liten.

Glosan
0

Lägg din noja i resväska för ni passar perfekt ihop.  Glad

AliceL
0

#48, okej ;) tack för tipset då ^^

wewwa
0

Orkar inte läsa hela tråden nu, men jag tycker absolut inte att du ser för lång ut.
Våran nästa häst kommer nog att bli ca 155 o jag är 173…

Josefinee
0

Äh, fjanterier, du är inte alls för lång för henne!

paronskrutten
0

Nej, du är inte alls för lång:)

Helena

lovisa.
0

Tycker inte du ser för lång ut!