HUR MÅNGA GRADER!?!?!?
hur många grader bör det vara i ett stall????!
1. 10 - 12 grader
x. 12 - 14 grader
2. 14 - 16 grader
HJÄLP!!! KOMMENTERA KOMMENTERA KOMMENTERA!!
1
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det beror väl på temperaturen utomhus…?
#2 haha ja, tänkte också på det.. men räknade som det är nu (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
1. Jag har läst att hästarna mår bäst när stalltemperaturen ligger runt 10 grader :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag skulle säga att inget av alternativen stämmer, det bästa är att ha samma temperatur ute som inne ned till en eller ett par minusgrader. Hästarna klarar kallare, men då börjar det bli jobbigt för människor och utrustning. Det viktiga är att det inte är för fuktigt och att det inte blåser.
Inget av alternativen. Kallt skulle jag rekomendera för hästen. Människor vill ha varmt. Hästar mår inte bra av varma stall. De blir oftare sjuka i varma stall än i riktigt kalla stall.
Om det är kallstall ska det inte skilja mer än nån grad ute och inne. Och som dom andra skriver är det viktigare med ett torrt stall, då är inte graderna viktiga. Det räcker med några plusgrader så inte vatten fryser.
Skulle säga att för mig är alla alternativen ok. Stallet anpassar sig som sagt var efter temperaturen ute. I vårat stall sätter vi in extra värme vid behov först när det blir under 0gradigt inne i stallet = risk för att vattnet fryser. Vi reglerar temperaturen i första hand med att stänga/ha öppet ett antal dörrar. så med andra ord är 10 grader helt ok nu när det börjar bli kyligare ute, hästarna har satt vinterpäls och om det är någon som rakat sin häst och känner behov av att ha täcke på inne så är det upp till dem.
Dvs temperaturen inne i stallet varierar efter vädret ute.
En häst ska inte stå i varm stall det mår inte dem bra av . Hästen får stå i samma temperatur som det är ute anser jag . Men tänk en häst som står i 10 stall och sen aka den ut i -20 vilkete är allt för stor skillnad och farligt .