Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2127 ggr
gejsa
0

Polishästen Utter är död!

Han dog en månad innan han skulle fylla 31 år.

Tänk vad fin han var och duktig. Han var polishäst fram till 27 år.

Talismana
0

Jag har läst om honom! Han verkade vara en jätte duktig polis häst..

Ipod_Mini
0

Men förjävligt nafsig… Han fick godis HELA tiden…

gejsa
1

Jasså, ja jag har inte träffat honom live sas. Bara sett honom på tv när han var i globen bl a. Men det är ju inte hans fel att han blev nafsig.

Ipod_Mini
0

Självklart inte =)

Talismana
0

Blev han bortskämmd ? Räcka ut tungan

Ipod_Mini
0

Bortskämd och bortskämd… Han blev sur om han inte fick nåt, och då fick han godis.

gejsa
0

Men sluta nu va! Det är ju samma sak. Om hästen fick mycket godis blev han ju bortskämd. Och det bevisar ju isf att han var bortskämd eftersom han blev sur.

Talismana
0

Ingen av "mina" hästar är bortskämmda (som tur är).. Anchoridge var inte alls mkt för godis, äpplen, morötter m.m förut.. Det visste jag inte först och jag gav honom godis och ägaren frågade vad jag gav honom och han tuggade i sig glatt, jag sa då att det var häst godis och hon berättade då för mig att han inte gillade det så mkt. Men nu äter han allt man ger honom typ! Räcka ut tungan

Ipod_Mini
0

#7 Joo. ifs ^^

CBA
1

Utter var Ulla-Karins bäbis så han blev nog duktigt bortskämd.

En tjej i stallet har jobbat med henne under många år och har berättat div storys Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Älskar_hästar
0

Jag tycker också han verkade otroligt duktig ! Tänk vad han har gjort för alla människor .. En gång på någon fotbollsmatch eller efter någon fotobollsmatch eller vad det var blev ju han slagen med en planka med spikar eller vad det var , jag läste det från aftonbladet å jag tyckte jättesynd om honom !

Faxlin
0

Klart han ska hedras som jobbat som polis i så många år. Utan att klaga om löneförhöjningar och ökat gatuvåld. Räcka ut tungan

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Ja Utter är väl en häst alla känner till, t o m vi som inte är så hemma i sadeln. Han var verkligen fin!

lisette
0

undrar om hästen fått ngt mer i belöning när dne gjort ngt bra?

gejsa
0

Det fick den säkert. Denna häst har säkert inte farit illa på något sätt. Mer än att han fick gå på asfalt merparten av sitt liv. Måste väl haft särskilda skor eller något för att klara av det antar jag.

lisette
0

jag har sett många "hästskjutshästar" de har haft skor med "klackar".

tror att poliserna är väldigt måna om sina hästar. såg på tv när de skulle träna dom. hästen stod helt kolugn och struntade i gigantiska bollar som rullades mot dom osv.

Pia
0

Min mamma var på en rundvandring i polisens stall och hon var verkligen imponerad av hur helt otroligt rent det var, det luktade så fräscht, och hästarna var verkligen välskötta. Jag tror de har det väldigt bra de hästarna, måste väl verkligen till om de skall klara av kravaller och dylikt, att de får det där "lilla extra":)

Linda
0

Läste just det i tidningen, eftersom jag sett Utter in live så vill jag hedra hans minne med en artikel inom kort!

Mvh Linda

Tinka
0

Lisette jag såg oxå det programmet, imponerad blev jag.

Utter var makens "häst idol "coolt liksom med en häst som man kan utsätta för så mycket, men det ligger ju många många års träning bakom det.

gejsa
0

Ja, jag såg på Tv för några år sedan hur dom gör för att få hästarna orädda ute. Dom är i ett ridhus och gör olika saker såsom kravaller mot dom och kastar saker. Pressenningar osv. Så skulle man göra med varje häst. Då blir nog inte min Gobban lika rädd för vildsvin längre. hi hi

Tinka
0

Vi har börjat med prsslande svarta sopsäckar på lillahästen lägger dom på henne, viftar med dom och så, hon är oerhört duktig och bryr sig inte alls. Idag träffade hon sin allra första fyrhjuling, tvärnitade och sprng sedan ett par varv runt maken och sen var det bra. Nån som såg när en liten motorcykel eller moppe eller vad dert nu var som åkte under magen på Utter i nåt tv program?

Wanilj
0

måste säga att varm asfalt är mkt lindrigare mot hästens ben än hårda sommargrusvägar…det har även bekräftats att tunga padockar skadar än mer… det farliga med asfalt är halkrisken inget annat…

shirley
0

de även träna polishästen med ballonger som de trampa sönder för att träna skotträning, de har jag provat….

PimTheGreat
0

finns det ngn bild på Utter?

CBA
0

411

Ulla-karin och Utter

Matilda
0

Nämen har han dött. Jag läste en gång en bok om honom, fantastisk häst!

Någon som vet vad boken heter?

CBA
0

lisette
0

# 21 ja just det, det var väl samma program va???? vilken kanal var det det visades på?

Tummelisa
0

Hu ja flickor och pojkar. Här har vi nog ett heltidsarbete om vi ska nå upp till Utters kaliber med våra hästar. Han kunde mer än att trampa på ballonger.  Sorgligt.

Matilda
0

#27 Precis den boken :)

sandi
0

Verkligen en fin häst!

lisette
0

vad dog han av egentligen? ålder?

Linda
0

Han halkade i hagen och skadade sig, veterinären kunde inget göra..

gejsa
0

Var har du läst det Linda? Hade den inga skor på sig eller vad? Fy fan nu blev det ju ännu mer tragiskt. Att han var tvungen att avlivas pga detta isf.

Kiara
0

Skor utan broddar är ju mycket halare än barfota Skrikandes mina hästar går barfota och inte vill jag bli beskylld för att dom inte blir rätt skötta. Jag har aldrig haft problem med hästar som halkat i hagen och jag har haft barfota hästar sen -86.

gejsa
0

Sluta nu Kiara. Vi vet vad du tycker och inte tycker. Nu frågade jag det för att jag undrar hur hästen halkade annars. För mina hästar som har skor med 4 broddar per sko halkar INTE.  Men sedan har jag även 2 unghästar utan skor. Jag ser ju hur dom kan halka till ibland när dom leker.

Du ska inte överreagera jämt. Var skrev jag att du inte skötte dina hästar någonstans? Flört

Kiara
0

Jag vet inte vad dina hästar gör, men det halkas inte i mina hagar, inte ens när dom leker. Jag skulle däremot aldrig låta en broddad häst gå med mina i hagen. Aj, aj vilka skador det kan bli. Jag tycker det faktisk är jobbigt med att få höra gång på gång att hästar ska ha skor. Skorna låser ju hovens normala rörelse och många skador uppstår av skor också. Jag tror nog att utter fick all omsorg han kunde få och att det helt enkelt var en olycka med eller utan skor.

gejsa
0

Ja, det är lika jobbigt för mig att läsa så fort man frågar om hästen hade skor eller inte. Då kommer du direkt med inlägget att du inte sköter dina hästar. Det var inte  fråga om det utan jag undrade om Utter.

Visst jag tror också att den sköttes med omsorg. Men samtidigt så vill jag veta därav kom frågan.

Läste någonstans att det där med barfotahästar har gått till överdrift. Att många, många hästar mår bättre med skor än utan skor. Trot om du vill. Nu menar jag inte att dina hästar mår dåligt. Utan överlag. För dom får tex kortare steg i ridningen, dom blir mer spända för dom är rädda för att halka osv. För du kan ju inte komma och säga att en häst utan skor går bättre på is än en med skor och brodd iaf? Mina unghästar går ju jätteförsiktigt över isen på vägen. Islänningen tex kan få panik när han börjar halka så han vill springa över isen i stället. Det är ju inte särskilt bra. Sorro går jättesakta över isen. Hade han haft snö bara och inte isigt så hade han tagit mycket större kliv än han gör över isen tex.

Men det är klart bättre att vara utan skor än att ha skor utan brodd när det är is iaf.

Kiara
0

Det var din först kommentar att hästen måste ha varit oskodd annars skulle han inte ha halkat. Nej, att ha oskodda hästar är inget självändamål för mig och mina hästar har inte kortare steg. Det är faktiskt så att fler och fler travhästar kör barfota. Du får gärna ha skodda hästar för mig det är din ensak. Men varför skulle det vara mer tragiskt om Utter var barfota när han dog? Om en häst blir sparka olyckligt av en häst med broddar då, men tar alltid risker och olyckor kan alltid hända. Jag är helt övertygad om att det krävs kunskap för att ha barfota häst. Jag har även haft hästar med skor t.ex. den gamle fång hästen som jag hade här, han behövde skor och då skulle han ha skor.

gejsa
0

Men snälla du försöka läsa vad jag skriver. Jag tyckte att det var en tragisk död när han hade levt så länge. Att han skulle halka i hagen. Än om han tex hade fått en sjukdom. Med eller utan skor.

gejsa
0

Han var ju troligtvis frisk och hade kanske fått leva i flera år till som pensionär.

gejsa
0

Nog om detta nu för min del. Nu ska jag gå ner och  mata mina hästar och börja göra nytta med att mocka i stallet.

En liten, liten parentes. Hos oss kan man inte ha oskodda hästar när man rider. Vill inte gärna ha hästarna ståendes hela vintern precis. Jag har dom nämligen för att rida på och inte titta på i hagen. Hej så länge. Flört

Kiara
0

Eller så "halkade" han på samma sätt som många äldre människor gör när dom bryter lårbenshalsen, 31 år är en mycket hög ålder för ett halvblod.

Alazan
0

Jag red Utter för några år sedan. Vilken personlighet! En bestämd herre men mycket trevlig.