Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4039 ggr
Lina
0

strö i transporten?

e det lag på att man ska ha strö i transporten ?

mazze
0

Nej, det är det inte. Hästarna står oftast bättre utan strö. Jag använder strö (spån) mest för att hon har en tendens till att kissa i transporten. Åker jag kortare sträckor kör jag helst utan.

Rita-S
0

jag brukar slänga en liten puff med strö enbart för att fånga upp kiss bara

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

davidia
1

jag´kör utan spån.

thilda-
0

jag har spån över hela :)

Johanna
0

jag har spån när jag kör.. :)

DojoKelder
0

Jag brukar slänga in en skvätt spån för att samla upp ev. kiss.

Yessica
0

Jag har alltid spån i när jag åker med hästar. Spån då. Förstår inte dom som har halm/hö  (ja, finns vissa som har hö i Förvånad).. det måste ju bli vääldigt halt..

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

gejsa
0

Absolut inte lag på det överhuvudtaget. Jag brukar sälla ha något alls. Men när jag hade spån så la jag i det för att som dom andra skriver kisset ska sugas upp bättre.

Lyrik
0

Inget alls. Då vill inte min gubbe åka, om det ligger spån eller annat i släpet…

Ida_79
0

Jag har alltid spån..

Cydonia
0

Ett ganska tunt lager spån brukar jag ha.

AliceL
0

har alltid lite torv. :)

Cilla89
0

Har ingenting. Har man en transport med halvtaskig ventillation så blir det oftast ganska dålig luft i transporten och dte är ju absolut inte bra för hästarna..

Birdiegumman
0

Det är faktiskt lag på att ha strö i transporten när man transporterar en häst. Kolla upp det själv på Jordbruksverket eller djurskyddsmyndigheten.

AusaBausa
0

har inget alls, men så åker jag inga långa sträcker med honom…

fridak
0

har också för mig att det är lag på att ha strö i transport. men det blev så för bara ngt år sedan. men kusinen kör utan och när vi hämtade roger så var vi utan.

Ove-D
0

#1 och 8…Är ni SÄKRA? För jag har också för mig att det är som 14 och 16 säger…

Loa-bg
0

Använder spån då min ena kissar… Tror det är någon slags lag på det, men det gäller ett visst avstånd. Om det är mer än en mil man ska köra måste det vara strö i släpet ed.

Mangis
0

Och jag tror också att man måste ha strö. Jag har alltid spån baktill eftersom jag har ett sto.

lisette
0

jag var inne och kollade, men hittade inget på djurskyddsmyndigheten. tycker det låter konstigt. varför skulle det vara lag på det? egentligen har det ingen speciell funktion annat än att suga upp kiss.

davidia
0

jag har aldrig hört nått om nån lag heller.var också in och tittade men hittade inget.

Ida_79
0

Jo men det är lag,det vet jag med säkerhet… Läste det i en hästfocus tidning för ett tag sen..

DojoKelder
0

#22 fast hur vet du att hästfocus har rätt?

Ida_79
0

#23.. Det vet jag juh inte helt säkert,men det var taget från jordbruksverket!!

mazze
0

Har aldrig hört om att det är lag på det. Ska leta upp tidningen men borde ju ha kommit ihåg ;) Enda funktionen strö har är att suga upp.

Ida_79
0
Ida_79
0

verkar inte som länken funkar… men sök annars på Goggle o skriv LAGAR VID TRANSPORT AV HÄST… Så klicka på första länken högs upp som kommer fram…

Ida_79
0

Det är lag på att ha strö i transporten!!!

mazze
0

Oki, har kollat. Men det är om man transporterar mer än 30 min inkl på- o avlastning. Det gör man ju sällan o åker man längre så bör man ha strö ändå.

Neywaz
0

Om jag åker en längre sträcka har jag spån, annars vid kortare sträckor inget strö alls.

Lina
1

verkar som de flesta gör så, strör vid längre sträckor.. funderar på om jag ska strö när vi ska till lund? tar kanske 45 min max dit ?

Snuttan2
0

Är väll trevligare för hästen med strö eftersom det suger åt sig utav kisset = luktar mindre, stänker mindre. Bajsar hästen så kan det även göra att det blir mindre halt…

Jag strör alltid om det inte är mkt korta sträckor, strör dock inte alltid hela transporten, beror ju även lite på hästen…

jn84
0

Men undrar varför det är lag på det?

Snuttan2
0

Antagligen för att det är bättre säkerhet (halka) och trevligare för hästen (inte så kul med lukten eller att det stänker).

lisette
0

men har man en gummimatta så halkar inte hästen så lätt. sin sak om man har ett golv i aluminium.

Snuttan2
0

Fast om hästen skiter ordentligt kan den halka på skiten, har sett hästar göra det i transporter, både när de ska ut och när de står i, och då alltid på gummmattor, är väll få transporter som inte har det…

lisette
0

#36 det har du ju alldeles rätt i

Snuttan2
0

Har man brodd på hästen så är ju stö bra för att skydda golvet lite med så det inte blir upprivet om man är rädd om transporten med…

gejsa
0

Hade jag ingen aning om att det var lag på det. När kom den lagen någon som vet?

gejsa
0

Hade jag ingen aning om att det var lag på det. När kom den lagen någon som vet?

Ida_79
0

Tror den kom 2006

gejsa
0

Men hur ska man eg få reda på alla lagar om man inte har tex internet och råka läsa så här. Eller köper hästtidningar. Jag visste det ju inte iaf. Man kan ju inte få böter om man inte har strö. OM det är böter, hur mycket då isf?

muirab
0

Finns ingen lag. Jag använder alltid sågspån då jag kör transport.

lisette
0

#42 och för att man ska kunna få böter så måste ju en polis se att man inte har strött.. o hur stor är den chansen?

gejsa
0

#44# Ja, jag menar det. Men OM dom skulle se det så undrar jag om dom verkligen skulle ge böter med.

lisette
0

jag tror inte det faktiskt. har de inte viktigare saker att göra?

gejsa
0

Jo, men varför då göra en sådan löjlig lag då? Det blir ju bara värre och värre.

lisette
0

för att dom kan? ;)

DojoKelder
0

eller för att de ska ha något att göra..

gejsa
0

Fast det är ju faktist inte poliserna som hittar på lagarna. Dom tycker nog också att den är löjlig.

DojoKelder
0

fast nu menade jag dem som hittar på lagarna… att de ska få lite mer att göra.

gejsa
0

Jo, men dom har nog så det räcker ändå. Skillnad på dom som sitter med sina kostymer vid sitt skrivbord och har möten hela tiden. 'Ler*

lisette
0

jag vet inte riktigt vad jag menade. men ngn kommer på dem ivarjefall och de har nog väldigt lite att göra verkar det som ibland.

som det här med att bananer måste ha en viss böj annars får de ninte säljas i eu..

gejsa
0

Ja, det är ju hur löjligt som helst. Verkar ibland som om det är barn som sitter och bestämmer.

DojoKelder
0

haha.. ja nog måste de ha ont om arbete med alla de fjantiga ideer de kommer med!

fridak
0

men kör man transport så håller man troligtvis till på vägen och det är ens skyldighet att själv kolla upp om det kommit nya regler och förordningar på vägverkets hemsida.

gejsa
0

#56# Hoppla, hoppla. Visst är det så. Men jag tänker inte  dom banorna heller. Står det där då?

jen
0
  • Det ska finnas tillräckligt mycket strö på lastutrymmets golv.

står det här http://home.swipnet.se/gotlands-fjordhestforening/jordbruksverkets%20transportregler.htm#Skötsel

Snuttan2
0

Enligt den hemsidan kommer reglerna ifrån Jordbruksverket, inte vägverket, vilket låter troligt, eftrsom det har mer med hsätarnas välmående att göra och deras säkerhet än trafikens. Jag var inne å sökte lite på VV's hemsida men kunde inte riktigt hitta vad jag letade efter heller…

jen
0

#59 jo,det är sant. Jag var också inne på VV hemsida utan att hitta nått om detta…

Snuttan2
0

Jag kommer inte överens med Jordbruksverkets hemsida, har försökt söka där för att se vad det faktistk står om transporter (vore ju bra och intressankt att kunna), men jag kunde inte hitta om just strö i transporter… Blä :P

Hittar någon annan det så är jag jätte intresserad utav länk :)

gejsa
0

Bra att ni kollar det där. Så kan man gå och dricka kaffe och vänta på ert svar. höhö

fridak
0

tycker det borde finnas med vv's hemsida men hittade det itne heller. det är ju en lag som har lite att göra med dem så jag mailade dem att de borde skriva lite om det iaf;) får se om ngt händer

Ida_79
0

#43 jo det är visst en lag…

Ida_79
0

#47 antagligen för hästens säkerhet,säger sej väl självt

gejsa
0

#65# Ärligt talat! Tror nog att mina hästar står lika säker med eller utan spån faktist.

Ida_79
0

nepp det tror inte jag!!! skulle dom tex kissa så kan dom halka runt i det o massor av mer…

davidia
0

#66 ja det tror jag med.

Ida_79
0

men icke jag!!…

gejsa
0

Ja, så mycket kissar dom inte. Och det rinner ju neråt efter springorna som är gummimattorna. Så tyvärr detta köper jag icke!

mazze
0

Det beror väl lite på vad man har för gummimatta. Men hur som helst så använder ju i princip alla här hittills strö vid längre färder. =)

Ida_79
0

nej men det kan hända!!! Allt kiss försvinner juh inte..

davidia
0

mina kissar inte i transporten.

Ida_79
0

#71# Precis… Fast om jag bara ska te ridskolan som ligger en mil bort så använder jag spån ändå.. Tänker på hästens bästa..;)

PimTheGreat
0

visste inte det var lag på det, men bra man fick reda på det…;)

Ida_79
0

#73# Inte dina kanske då,men det finns hästar som gör det.. grannens sto kissar alltid i transporten.. Inte så bra för golvet heller om det kommer kiss där,bättre med spån då som kan suga upp lite av det!!

davidia
0

jo visst är det väl bra om dom kissar men annars ser jag ingen  bra orsak i det.

gejsa
0

Samma här inte ofta dom kissar faktist. Det händer väl en gång av 50 som dom gör det. Håller med dig spånet är väl mer till för att suga upp kisset så att det inte hamnar under mattan så golvet ruttnar.

LinaN
0

Gummi mattan i sig räknas som ett boxunderlag i staller, och varförs kulle den inte göra det i en transport?

Mattan ska vara utformad så att hästen inte kan halka på den oavsett om mattan är våt eller ej.

Jag har transporterat på alu-botten o det var tamigtusan det läskigaste ajg någonsin gjort! trots ett tjockt lager strö (halm) på.

Jag ahr alltid i litet sågspån för att få upp kiss oavsett hur kort sträckan är.

Men gummimattan räknas som tillräckligt god golvbeläggning för att säkra hästens komfort, annars borde ju itne alla dessa företag som tilvlerkar transporter lägga gummimatta som golvbeläggning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Fast gummimattor kan ju variera väldigt i kvalité inne i transporter upplever jag det som? Så det kanske är mer än säkerhetsåtgärd att det är bättre att alla har underlag än inte?

Bara för att ngt tillverkas gör inte att det är funktionsdugligt eller bra alls :P

Finns ju massor med underliga tillverkningar som inte borde ha uppfunits och desutom säljer Bra, eftersom folk är dumma nog att köpa det…

gejsa
0

Det finns ju tunna golv av plast tror att dom nya är så. Men min gamla matta är tjock med räfflat på. Väldigt svårt att få rent ibland. Den är iaf inte något halkig alls oavsett om den är blöt eller inte.

davidia
0

min är också räfflad.den är ny.

fridak
0

jag mailade ju vägverket ang. att det knappt stod ngt om hästtransporter på deras hemsida. svaret jag fick var att det reglerades av lagar som inte rörde vägverket. det tyckte jag lät lite konstigt, för även om vv itne varit med att fixa lagarna så kan det vara rätt bra om trnasporter framförs säkert på vägarna.

Gyllan
0

Jag har alltid spån i transporten, ganska mkt med, för min ponny "kan" inte kissa om det inte är mkt, hon tycker det är väldigt obehagligt! hehe

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.