Blåser upp sig
Nu har mitt russ börjat med en otroligt jobbig sak, när jag ska spänna gjorden blåser hon upp sig som tusan. Och när jag spännt 1 hål och lett henne ett varv och ska spänna igen blåser hon upp sig ännu mer. Kan ta riktigt lång tid ibland att göra en sån enkel sak som att spänna sadelgjorden. Jag kan säga till er som tror det, Jag har inte dragit åt den för hårt. Har börjat hett den ett hål hårdare sen i somras då hon gick på bete. Har hört från folk att om dom börjat med att blåsa upp sig så har dom och det finns inget att göra.
Ska jag bara göra som förut och dra allt innan jag sitter upp eller ska jag fortsätta ägna 10 min åt en sak som att spänna gjorden?
Har ni tips för att få dom att sluta så skrev dom gärna! :)
-Bättre ökänd än okänd
Min B-ponny gör likadant ;) Hans ryttare får spänna ett hål i taget helt enkelt. Medans de travar fram. Då sitter den altid till slut :)
Även såhär jag gjort med de hästar jag fått på tillridning med sadeltrång.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Tror det bestämt inte finns det några alternativ. :)
-Bättre ökänd än okänd
Finns även den möjligheten att hästen har gaser i tamrsystemet och tycker att det är obehagligt att bli ihopdragen runt magen då. Det händer när dom har stått stilla mycket. Longera före du tar in hästen i stallet så den får röra sig lite och få fart på tarmarna lite. Hästen har alltid en anledning till att den gör något, det gäller för oss att tänka och lista ut vad om vi vill lösa problemet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Idag när jag skulle spänna gjorden blåste hon inte upp sig alls! :D Får hoppas att det håller i sig! :)
-Bättre ökänd än okänd
Min ponny brukar göra det de dagar han inte vill bli riden. Är han full av överskottsenergi eller vet att han får följa med travarna ut så är det inga problem. När han inte är på humör så är det bara att dra ett hål i taget. Ett hål när sadeln ska på, ett till efter tränset, ett till ute och i värsta fall ett till efteruppsittning eller när jag har ridit en stund.
Brukar kunna pilla med sadel och stigbyglar en stund, då slappnar han av och glömmer bort att blåsa upp sig. Då brukar det gå lättare att spänna.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Man kan även sätta på lite fårskinn, om du inte redan har det. Jag förstår att hästarna tycker det är obehagligt.. Hoppas du går bra :) jag tycker som dom andra, dra ett hål i taget, kanske samtidigt som du skrittar :)
Tack för alla tips :)
-Bättre ökänd än okänd