Buskischampionat?
Hur många skulle vara intresserade att på sina korsningar/ hästar med grå papper tävla i ett annat alternativ till ASVHs och de andra rasföreningarnas championat, de som inte är öppna för hästar utan full stam eller korsningar eller grå papper? Givetvis ska det finnas kvalregler samt vara under ordnade former.. Kanske tom skippa treårs och ge hästarna ett år extra så att de inte tas för hårt då många ryttare är vanliga dödliga!
Ett öppet championat helt enkelt!
Vore bra att veta om ngr tror att det skulle vara intressant då man skulle kunna börja arbeta mot det… Ett bra alternativ nu när rasföreningarna utestänger många hästar och ponnies!
Ja, bara en tanke som slog mig… i stället för att sörja uteblivna möjligheter hos bla ASVH så finns det ju inget som säger att man inte skulle kunna arbeta för ngt nytt!!
Vad tror ni gott folk?

Låter toppen! Bara att börja arbeta fram en plan 
#1 hello darling! i love your support!
men visst vore det genomförbart och kanske tom behövligt då man kan se vad det finns för godingar där?

vill du förklara lite mer, lite trög kanske, he he
Liknande de olika championaten som finns för bla halvbloden och flera olika ponnyraser… Se fyra och femårschampionat mm mm.. Finns både hoppdressyrfälttävlan..
Det blir en stor apparat men ngnstans borde man kanske börja??
Man får en möjlighet att visa upp sina hästar, se potential och utvecklingsmöjligheter samt träning! Nivån kan man arbeta fram senare och åldersklasser etc det viktigast var just att få fram om det finns intresse! Man kan även göra en variant för lite äldre hästar som kan inspireras av övriga europas tester!!! Det finns en massa kul!
Blir man utestängd så är det bättre att arbeta för ngt nytt än att bry sig om övriga föreningar… man blir bara ledsen och får ont i pannan av att hålla på och "stångas" med dem!!

låter som en ideé!!! :-)

hm, nu hänger jag nog inte riktigt med.. ^o)
menar du typ som ett hund pensionat, fast med hästar ? elr vaa ?
ingen annan som har en åsikt?

Som jag skrivit tidigare så är prestations hästarna (svensk halvblods avel i dag) för höt blod dvs ofta svår ridna och ej lämpade i många fall till motions ryttaren/ridskole verksamheten osv.
I nya nr av tidningen ridsport efterlyste en ridskole chef gamla typen av halvblodshästar.
I dags läget går man för mkt på prestations förutsättningar och inte vad enskild privat ryttare igentligen "behöver".
-Jag efterlyser ridbara hållbara sunda hästar för den "normala" ryttaren som kanske bara har som mål att ha en juste komis som håller att både rida ut på i skog och mark och tävla för skojs skull…
Ridhäst championatet skulle kunna vara en sådann lösning?!
Vänligen/Linda (ryttare, hästägare och hobby uppfödare..och Sajtvärd för ridsport iFokus..)
Exakt Linda! Det vore bra om det var öppet för alla raser så att vi får ett stop på all rasism!

Eller få ner prestations kraven för höga ändamål som bara gynnar elit ryttarna.
I dagens läge är tydligen högridbarhet inte förknippat med godridbarhet dvs säkra, hållbara, flexibla hästar (allround hästar) för den "vanliga" ryttaren.
Ett svenskt halvblod i dag är inte det samma som det var för bara 10 tal år sedan både fördelar, nackldelar.
Fördelarna är ju även bla att vi inte bara importerar våra tävlings hästar längre, har möjlighet till export ist, det gynnar lilla ridsports sverige som vill hålla lika hög nivå som tex tyskland.
-Änn har vi långt dit men jag efterlyser alltså: Välfungerande hästar med skl."sert" för att de faktist är det, håller för den "vanliga" ryttaren också.
Mvh Linda

#2 Ja helt klart! Jag tror många skulle nappa på det, då det finns så himla mkt importer och "gatukorsningar" 
Det med att senare lägga det tycker jag är bra, 4-åringar är lämpliga att starta med o sen även 5 och 6-åringar. 3-åringarna ska få va "hästar", missförstå mig rätt nu 

Men bra grundträning är viktigt, välhanterade tre åringar ser jag inget hinder för, hällre änn välhanterad tre åring från grunden änn en insutten femåring.
-Det handlar om välfungerande hästar som i sitt psyke genom avel, hantering ska fungera men för den skull behöver vi inte ha "sönderridna" hästar utan hållbara kvalitè hästar som inte blivit sönder fodrade,avlade för att stl i dagens läge HAR betydelse i dag.
-Själv hade jag en tre årig ponny som gick utbildning via RPAF i sikte och mål för att visa som tre åring när jag red för dommare under sista dagens träning så tyckte de att hon var för omogen i kroppen, psyket trots välriden och rådde mig att avstå och vänta tills 4 år.
-Jag rådde och tog tacksamt till mig rådet och sparade henne.
-Tänk vad det kunde underlätta om alla rasföreningar erbjöd unghäst träning, innan bruksprov.
-Min idè ist för ridprov som 3 åring skulle vara ex tömkörning obligatoriskt då ser du gångarterna och hanterbarheten vi alla efterlyser oavsett framtida mål.

-Detta är något jag brinner för, för mig är ras, stl osv obetydligt det jag tycker är av betydelse är ridbarhet, hållbarhet, hanterbarhet!

Rasföreningarnas riks championat är för rasen och något som varje förenig anordnar för sina medlemmar. Knabstrupper riks 2005 gick med 10 000 kr back för föreningen, jag tror inte någon som är med i Knabstrupper föreningen skull vilja subventionera andra hästraser på en rasutställning. Det är ju som att vilja vara med, med en labrador på en pudelutställning, jag tror inte att någon skulle anklaga pudel ägare för rasism föra att dom nekar en labrador.
Sen skriver du att inga raser tar emot hästar utan gröna papper, det är också fel, BIS vinnaren på Knabstrupperriks (-05) hon har grå papper. Alla hästraser är inte ridponny eller svenska halvblod.
Men anklaga mig gärna för att vara rasist. Jag ska göra något mycket rasistiskt i vår, jag ska åka och betäcka Kiara med en godkänd hingst av godkänd ras, kan du förlåta mig? Jag hade ju kunna vara så orasistisk, att jag lät henne leka i halmen med Ametist. Nej, jag tänker betala flera tusen (ca 4000 :- ) och åka iväg med henne för att det stakars fölet ska få gröna papper (fy mig)
Och nästa vår så kommer jag att vara ännu hemskare då ska jag försök premiera Ametist, blir han godkänd blir det han och Kiara. Annars så kommer jag att åka iväg på ytterligare en rasistisk resa.
Däremot skulle nog ingen bli gladare än ridponny och det svenska varmblodet avelsföreningar, om någon ville ta på sig att göra pass och registrera alla korsningar. Som organisation för en sådan förening så kan man ordna riks championat, som går med förlust för det hör till, för det ligger i medlämmarnas intresse. Man kan till och med börja premiera hingstar och skriva rasstandard och………………………………………………
//en liten enkel rasist 
hmmm… vet inte om du valde att missförstå mig nu Kiara…. Jag har inte kritiserat att man väljer godkända hingstar… MEN när man har ett hbl med känd stam efter hingst som är godkänd i flera tyska förbund samt andra nationer så tycker jag , då de gärna vill att man registerar sina hästar hos dem för en rejäl slant men de får inte delta på ngr unghästtävlingar längre… likadant på Ridponnyföreningen… welsh var godkända tidigare, är det inte längre… Jag har följt disskusionerna på ett ANNAT forum och där är det minst sagt rasism, då de smutskastar och idiotförklarar personer med hästar utan gröna papper samt korsningar!
Du och jag Kiara har pratat en hel del hit och dit och jag trodde att vi förstod varandra…när sa jag att du var en rasist?
Men jag får preciserar för alla som läser att det är främst möjligheterna hos ASVH och ASRP som jag syftar på…
Jag förstår inte varför du har denna ironiska ton? Det är väl ingen här som sagt att det är fel på gröna papper…? utan det var en fråga om intresse för ett championat öppet för alla med ickegröna papper vblkorsningar odyl…då vissa rasföreningar inte vill ha med dessa hästar… Det handlar inte om en ny ras utan om möjligheten att se vad sin häst kan och trivs/passar bäst till..
Förstår inte varför det skulle vara negativt?
Exakt Linda! Det vore bra om det var öppet för alla raser så att vi får ett stop på all rasism!
Vad har detta med gröna papper att göra?
Att påstå att det inte finns en viss "rasism" inom hästsporten är lite naivt… man möter den ofta…*hur kan du rida på en travare?*
*araber är bara hispiga*….*russ är envisa och passar till att gå i skogen*….*korsning, hade du inte råd med ngt annat?* Etc….
och det skadar väl inte att höja statusen lite på mindre raser?

Håller helt med dig Wanilj. 
jag får be om ursäkt för min felformulering i tråden… VISSA rasföreningar ska det vara…

tycker iallafall att de va en kul ideé…. :-) har ju korsningar….
Tack Gejsa, jag vill inte att folk ska känna sig påhoppade utan jag ville endast komma med lite kreativitet.. Vi kommer betala 3750 för den hingst som lämnar avkommor som idag inte får visas samt 10625 för hingst som ger grönt.. Men vilken av dem som blir bäst det vet vi ju inte…

Det jag menade med att 3-åringarna ska få va hästar va inte menat som att dom ska gå i en hage o bara vara, där av att jag skrev "missförstå mig rätt nu".
Det jag menade va att det ska inte va några krav på dom, deras utbildning får ta den tid den tar ist för att man ska stressa för att 3-års testet hägrar. Det är så mkt som händer med hästarna när dom är runt 3 år, byter tänder, dom växer, utbildning, nya intryck och miljöer osv och utifrån det måste man anpassa varje mål för individen tycker jag, men det är min uppfattning, vet att många inte håller med mig.
Själv har jag ett fullblod som är importerad från England, jag har inte den blekaste vad som har hänt med honom där förutom att han startade för första gången i juni 2003, dvs som 2 år och 2 månader gammal… Bingo
När jag köpte honom hade han varit i Sverige i 6 månader och hunnit starta yttligare 2 ggr. Sen han kom hem till mig för 1,5 år sedan har jag bara låtit honom "vara häst" på det sätter jag menar. Jag har ridit och även hoppat, både naturhinder och vanliga, longerat, tömkört osv men allt enligt hans principer och vad han klarar. Ist för att arbeta honom fysiskt varje dag har jag ist använt mig av hans hjärna, tex genom trick-träning.
På det här viset har jag fått en häst som idag snart fyller 5 år och som inte allt hunnit långt i sin utbildning jämfört med väldigt många andra 5-åringar. Men däremot har jag en häst som litar på mig och använder sin hjärna när han kommer i en "knipa" samt att jag aldrig stött på en häst med större personlighet 
Vad är bäst? En häst som får jätte fina poäng på 3-årstesten och som 3 år senare inte går att rida pga att den blev "förstörd" för tidigt (obs jag drar inte alla över en kam, utan se det som ett grovt exempel). Eller en häst som är ngt äldre, kan lite mindre men som man kan ha kul med under längre tid. Självklart ska jag inte säga att bara för att jag tagit det lugnt med min häst så betyder det inte att han kommer va skadefri och bli minst 30 år gammal, utan det jag skrev alldeles nyss är ett exempel på hur det kan vara.
Har iaf försökt förklara nu, inte så lätt 

Nej visst det vet man ju aldrig. Hur dyr den än är så vet man aldrig hur avkomman kommer att bli senare i livet. Det finns ju jättemånga fina hingstar som har varit populära som inte gett någon bra utdelning. Och en del t o m fortsätter att avla på dom ändå och betalar dyrt för att det är gröna papper och något att skryta om.
Vet en hingst som nu är död men när den levde var den väldigt populär. Gav senare ett flertal fel. Hade en avkomma här inackorderad. Fick avlivas som 5 åring. Hur kul är det?
Nej det är ju så… men båda pojkarna är visade och ingen har ngr extriöra fel osv…så även om en inte är godkänd för ASVH så är han inte icke gokänd då han får verka med acceptabla poäng…samt han lämnar trevliga avkommor!

Jag kände mig faktiskt på hoppad, jag har valt med omsorg en ras som jag kan stå för. Jag jobbar just nu hårt för att få ett litet men bra avelsmateriel. Jag har accepterat spelreglerna och därigenom fått högre kostnader men jag har hästar (med gröna papper) som jag är jätte stolt över, jag har super drömmar om framtiden och vad jag vill göra med min avel. Jag har valt att gå den svåra vägen, det enklaste för mig hade varit att tuta och köra med min New Forest men Knabstrupperrasen passade mig bättre.
Man får gång på gång höra hur tävlingsinrikta all "grön" avel är och att hästar med gröna papper är svår ridna. Det gäller definitivt inte Knabstrupper. Men ändå så gäller det alla raser och sen kryper det fram att det är ridponny och svenskvarmblod som det gäller. Hur ska alla som läser detta och är på väg att köpa sin första häst tänka.
Detta är också en fördom som dom som har ston och hingstar av okänd stam och korsar dom utnyttjar i sin marknadsföring. Det blir fullt att köpa häst av en seriös uppfödare inte nog med att hästen är 4000 kr dyrare den måste ju vara dum i huvudet för den har gröna papper.
Vill man avla hästar som ska ridas minst medelsvår så är det ridponny och svensktvarmblod man ska avla på. Lika om man vill köpa en häst för dom högre klasserna titta då på ridponny och svensktvarmblod. Det är deras mål, har man inte det som mål utan vill avla fram ridbara hästar för en bred allmänhet välj då en ras för det.
Men var inte så dum att du dar alla raser över en kam, och nervärdera inte oss i andra raser bara för att du har sneglat på svensktvarmblod och har fastnat för en hingst med som inte får komma med i svensktvarmblods gemenskap. Klanka inte ner på alla raser bara för att du inte gillar två avelsföreningar.
Jag tror att intresset för att starta i ett riks championat skulle svalna betydligt om man fick betala den faktiska summan, det är inte billigt med både hyra av domare och lokaler och priser.
Jag kommer att fortsätta att avla på gröna papper och slåss för att man ska avla på godkända hingstar i första hand. Och jag kommer att älska alla hästar även i framtiden oavsett stam. Men avel ska bedrivas med kända individer med känd stam det står jag hundra bakom. Jag tycker också att dom som håller på med svenskavarmblod och ridponny och tycker att dom är för tävlingsinriktade ska byta ras, det finns ju så många fina raser att satsa på.
Det här är ju som att vilja ha en stövare men klaga på rasen för att det är för mycket jakt i den, välj först ras och arbeta sen från det. Vill du ha en tråd om Zeb så lägg en tråd om Zeb och då Zeb i svenskavarmblodet. För våran Zeb SKN2 han är godkänd och har gröna papper och med honom kan du betäcka dina ston, du är så välkommen in i Knabstrupper gemenskapen så.

#24 du vet ännu mindre vad du kommer att få om man avlar utan stam. Vad det gäller Zeb så har tydligen en nästan komplett stam.
Ja det är nackdelen att vissa raser mer avlar på prestation än hållbarhet. Men vad vet du om en hingst helt utan stam?
Jag får börja med att be om ursäkt för att jag inte preciserade avelsföreningarna…. jag gjorde visserligen det i ett senare inlägg men men.. Sen så handlar det inte om att vi har kritiserar aveln utan möjligheterna att kunna delta med hästar med grå papper, korsningar etc..
Vart står det att vi förespråkar okänd stam?????? Om jag korsar varmblod och arab så kan jag få en mkt väldokumenterad stam!?!?!? Samt vi snackar inte om avel här utan en möjlighet för alla att delta…
Sen att jag valt att betäcka med HALVBLODET Zeb så har ju inte det med min syn på gröna papper att göra?
Men vi snackar INTE om ett avelschampionat utan ett ridchampionat som ska vara öppet..
Sen så tror jag säkert att det är kostsamt men vi får väl iallafall lov att spåna, eller är nytänkande ngt av ondo?
Vilken ras har jag klagat på?
jag accepterar till fullo rasföreningarnas regler gällande avel och strävan och tycker självklart att man ska sträva efter så sunda och hållbara individer som möjligt..
MEN detta handlar om ett SPORT eller RID championat och inte om "GRÖNT" kontra "GRÅTT"…
Ber återigen om ursäkt för om du känner dig påhoppad Kiara men denna tråd har ingen ting med knabstrupper avel att göra utan om ett championat…
Får vbl/knabstrupper starta på knabriks?
Jag tycker att det är gynnsamt för individen hästen med ett öppet championat då det höjer statusen och värdet på ALLA hästar…
Men jag är inte komplett utan jag missade en del info i början så jag säger
-HALLÅ! ALLA NI SOM LÄSER TRÅDEN, JAG MISSADE ATT SKICKA TRÅD TILL HALVBLODET ZEB SAMT JAG PRECISERADE INTE ALLA AVELSFÖRENINGAR…. JAG GLÖMDE ÄVEN AV ATT LÄMNA IN TRÅDEN FÖR REDIGERING HOS PRESSANSVARIG….
Detta är ett forum för vanliga dödliga och då är det väl inga konstigheter utan bara att fråga????
Men härmed kommer inte jag att skapa en djävla tråd till och inte heller några artiklar då det tydligen nästan alltid ska ge upphov till missförstånd.
Detta med okänd stam vet jag är riktad kritik mot en person på detta forum men gör inte denna tråd också till ett krig mot denne/denna då det inte handlar om avel på ostammade hästar!!!! Jag håller med om åsikterna kring ostammad avel men jag tycker att det mer eller mindre börjar likna en häxjakt….
Det är faktiskt köparen som avgör…de blir ju nästan omyndigförklarade.. Jag vet att jag med val av hingst med en okänd mormorsmor kan sällan mig till de "oseriösas" skara..
Vi kommer betäcka minst två ston i år… ett av dessa kommer att betäckas med en mkt välmeriterad och "grön" hingst…
Givetvis vill även jag ha så komplett avkomma som möjligt…
Men som sagt jag lämnar härmed trådskapandet…
En lite rättelse gällande denna tråden.. ingen här har påstått att hästar med gröna papper är svårridna…

Ja en korsning varmblod (travare och Knabstrupper) får starta i Knabstrupper riks. Enda kraven den ska ha en godkänd förälder med tigeranlag och Knabstrupper pass.
Jag lägger mig inte i ditt val av hingst, men att säga att korsningar är förtyckta det tycker jag är att ta i. Faran är stor att man legitimerar avel utan stam.
Jag har ett exempel på ett sto utan stam vacker som synden men hon bär på OLWS - Overo Lethal White Syndrome hon är till salu och ägarna tänker inte tala om att hon bär på genen. Tänk om hon korsas med en halvbror med samma gen……………?
Tycker att de var jättebra av knabstrupper föreningen att låta även vblkorsning vara med! Men vart har vi sagt att korsningar är förtryckta? Jag tycker att det blir överdramatiserat!
Korsningsavel och avel utan stam är ju absolut inte samma sak!!!!!
Araben är godkänd inom många raser men likväl så blir det en korsning oavsett om det är arab eller travare.. Skillnaden är att araben är godkänd som förädlare.. Din herre är ju även han "korsning" då hans mor är NF… men de är godkända för rasen och då blir det rätt!!!
Så förväxla inte korsning med ostammad. Det är bara gällande vårt hingsval som det finns en lucka och den är långt bak samt gäller ett sto på irland så sannolikheten för inavel är minimal och då de avkommor som redan finns är mkt bra så utgår jag ifrån att det är säkert..
hoppsan! det var ännu längre bak som det var okänt.. på mormormormors sida

I fallet ovan så är det inte inavel jag är rädd för utan OLWS - Overo Lethal White Syndrome mig veterligen så finns det bara en hingst som betäcker med den genen trots att han är avstängd för almen avel, då krävs en halvbror för att generna ska kunna mötas. Den här genen kan följa med i generationer och när två gener möts så blir fölet missbildat och dör under smärta. Det är därför jag är emot buskavel, och jag vänder mig inte emot en viss person, jag är emot all humbugavel.
#10 du använder ordet hästrasism (det är ett förtryck)
#11 läs vad Linda skrev, jag har inte bara svarat dig utan alla inlägg.
Det finns islandshäst i Kiara och Kiaras pappa är en welsh och Ametists pappa har arab i sig och Ametists mamma är en New Forest och vad jag älskar denna ras med ett smörgåsbord av raser att plocka av för att få fram bra och trevliga individer. Jag har inget emot att korsa olika raser men jag vill ha papper på hästarna.
jo men man får ju papper på kornsingar och de med grå papper har ju papper???? Vad har det med saken att göra?????
Och ja, det finns ett utbredd rasism… du har ju själv omtalat den när vi diskuterat färgavel…inte sant? Att vissa tror att man bara avlar på prickar.. Säg inte att du inte märkt av det???
Rasism handlar inte enbart om korsningar utan även om renrasiga… Ett öppet championat handlar om att det just ska vara öppet!
vart står det att hästarna vi omtalar inte har papper??????

Nu " orkade" jag inte läsa de långa missförstådda inläggen, men berättar kortfattat vad jag tycker..
-Jag förordar heller inga "championat" för vilka korsningar som hällst, vart skulle det sluta?
-Men därimot att man ska kunna få bra vägledning med sin unga häst ioavsett ras, osv, en korsning med fel färg på pappret som prestations mässigt gårt jätte bra samt har oerhört bra exteriör, det efterlyser jag en "Stämpel" på dvs varför inte test för ridhästar oavsett ras?
-Många "special" raser kommer skymundan ink. knabstruppern i andra samanhang änn sina egna rasföreningars visningar och dyl, som tävlingshästar måste de i många fall prestera bra mkt bättre änn andra hästar för att bli plaserade (tro mig jag vet vad dommarna säger om allt som inte är av internationell halvblods standard ink fullbloden men om det därimot är en skvätt fbl i halvblodets "trista" stam ja då är den eftertraktad (prestations blod).
Jag skriver återigen: Jag efterlyser hållbara hästar, ridhästar som är hållbara i psyket, välhanterade och det inkluderar bra exteriör och inte vad halvblodsaveln presenterar i dagens läge för allroundryttaren.
Vänligen/Linda

Avla gör man på hästar med papper om man är seriös. När hästen väl är född då bedömer man hästen och inte papperna. Men man gynnar inte dom som avlar utan papper, det är inte bra för släktet häst. (läs mitt senaste dagboksinlägg)
Men en typ av unghäst talang för alla hästar skulle inte vara fel. I Knabstrupper rasen så tävlar vi en enkel unghästtalang. Man tömkör, kör eller rider (visar bara gångarter) och så visar man hästen löshoppad också är det en extriörbedömning med gångarter. Det är hästar mellan 2 och 4 år som tävlar, jag ska tävla med båda mina tigrerade korsningar i sommar.
Hade man kunnat få igång länsvisa tävlingar som sen skulle kunna utvecklas till en riks final öppen för alla raser och storlekar. Så skulle det kunna bli något stort och man skulle kunna slippa treårstestet med för hårt ridna tre åringar. Jag har ju en häst som inte är mogen att visas riden förrän han är minst fyra år.
Bara man kan få igång det på klubbar först som en kul grej och sen sprida det till en final. Man skulle ju kunna tänka sig en senior klass också, för vist skulle det vara kul att kunna visa sin häst lite och kanske kunna få sitt varmblod bedömt som ridhäst.
Du vet mycket väl att jag många gånger vill spreja mina hästar en färgade för att få dom bedömda för vad dom är och inte hur snygga prickar dom har. Men just nu vill jag inte att någon bedömer Ametist för han är inne i en växt fas och ser ut som jag vet inte vad, det är nog bara en uppfödare som kan älska honom.
Ja prickarna är ju inget plus, det ska jag ju säga, det beror ju på att det är så många som avlar bara på färg och inte på andra viktigare kvalitéer. Risken är stor att jag stryper nästa människa som tittar på min häst och säger "o, en pippihäst" nej han är ingen pippi häst. Lilla gubben han var ett halvblod och prickarna var dit sminkade. Ametist är nog en av Sveriges mest tvättade hästar men prickarna är ändå kvar. Han har prickar för att Faust var den bästa hingst jag kunde hitta till Athena, man åker väl inte från Göteborg till Anderstorp bara för att få ett prickigt föl? Man måste ju tro mer på avkomman, jag ville ha en bra häst till att rida western dressyr på.
Ja ,jag har trött på tiger rasism som du kan läsa.
Det var ju precis det vi ville ha Kiara!

Då ska du välja rätt samarbetspartner och det är ridsportsförbundet eller något liknande, för detta är ingen avelsfråga utan ett ridbarhetstest. Det är ju oavsett stam/ras som man vill testa sin häst, dom olika riks tävlingar i rasföreningarnas regi är för att visa och testa vad olika hingstar och stammar står avelsmässigt.
Där kan jag hålla med om att ett kul och lekfullt alternativ skulle vara bra för oss blåbärs ryttare också. Börja med att höra med din lokala rid klubb om det finns intresse för någon sådan lättare tävling.
Jag tror också att många skulle nappa på att få ställa ut och få ett omdöme om sin häst exteriört även om man har en gammal valack.
Men en, en gång det är inget för avelsföreningarna det är en ridtävling för det har inget med avel att göra. Det är min häst här och nu man ska bedöma inte avels arbetat bakom.

Orkar inte läsa igenom allt ordagrant. Men jag har inte heller förespråkat utan papper. Utan färgen på pappret. Okända hingstar är inte så kul att avla på. Betänk att jag har diplomsto i min fjording tex skulle inte vara kul att avla med en okänd hingst då.
Som Linda skrev: friska och hållbara hästar är det första man vill ha. Inte sönderavlade.
Innan 2006 så fick man tävla halblod med grå papper i de olika championaten som ASVH arrangerade, idag får de ej delta längre.. Så ett rid eller sporthästchampionat kan fånga upp dem som inte får gå på de olika championaten, oavsett om det är avel eller ej!
Det hade varit kul att ha ett rikstäckande championat för dessa unga hästar som kan följas av alla som vill följa det.. Mer ordnat och ändå lite mer på "allvar"
Det hade varit mkt kul och se vad vbl/hbl ger!! Vet att fransoserna tillåter fransk travare i sina hästar så varför inte få se vad de amerikanska och franska ger med våra hbl?
Kanske en E-klass på championatet för de hästar som är för stora för ponny men kanske lite för små i klasser för större hästar, tänker då främst inom hopp med avstånd i kombinationer och breddhinder etc…
Ja man skulle kunna göra det till en riktig hästfest! Där man kan höja statusen på alla hästar! Personligen skulle jag tycka att det vore jättekul och en morot att få delta!!!!
Ja man kanske kan komma igång med ngt kul!!!

Jo det skulle kunna bli något kul, om man kunde dela upp Sverige i regioner först också ha en final kanske på Elmia. Något typ ponnyallsvenskan, på Knabstrupper riks tävlar alla storlekar mot varandra och man ändrar höjd och bredd efter storleken på ponny och en E-ponny klass skulle inte vara så dumt. (säger jag som får en häst som troligen blir strax över 150)
Man kanske ska skippa extriör bedömningen och bara ha ett lätt rid, kör eller tömkörningsprov och en löshoppningstest till att börja med.
Vänta nu börjar jag bli engagerad 
he he he!!

Exteriör bedömning tycker jag är minst lika viktigt för hållbarheten.
om man inte har en rasstandard så kan man bedömma benställning, halsansättning osv… ur ett ridhästperspektiv.. eller..funkar det?

Jo, det tycker jag också, man kan ju faktiskt se på hästens extriör hur den känns att rida på. Det är klart att extriören är viktig och jätte viktig för hållbarheten. Men nu skulle denna tävling va för hästar som inte var avelsprodukter och gå inom ridsporten och min tanke med att ta bort extriörbedömningen var två. Ett det är lättare att få ridsportsförbundet att nappa. Två för att få ner kostnaden och den tid det tar att anordna tävlingen. Men kanske skulle intresset att delta vara större om man fick möjlighet att bedöma extriören.
Man måste betänka att man aldrig ska uppmana någon att avla på en häst utan stam. Jag var med i en förening som hette blandis (för hundar) dom var mycket noggranna med att påpeka att man inte ska avla fram blandras hundar. Men som alla vet så händer det misstag och dom ska man ta hand om. Detta är viktigt att påpeka även bland hästar, inte göra hästar utan papper men hästar utan papper är lika mycket liv som en häst med papper.
Jag tänkte lite åt det hållet att man som hästägare får en bedömning och utifrån den anpassar sin ridning.. Många ställer ju ut sina hundar utan att avla på dem… eller ja…min familj har gjort det iallafall… Bara för att man tyckte att det var kul..
Men folk får ju inte missuppfatta det som en uppmaning till avel..

Jag ställde ut min blandis, hon kom femma av 75 startande, men hade aldrig en tanke på att avla på henne.
Det var nog mest kostnaden jag vet inte hur många domare som är normalt men på Knabstrupper har vi två, en svensk och en dansk. Men nu när jag sovit på saken så kan det ju vara bra att få sin häst bedömd också. Det kan ju öka medvetenheten hos häst köpare om extriören också. Man bör bara i det sammanhanget försöka få fram att man inte ska avla på hästar utan stam.
Men om de har stam?(grå papper exempelvis)???

Jag passar den frågan

Kiara! Jag har också varit med i Blandis. Ställde ut min och blev BIS där en gång. Jättekul.

Grattis, det kanske behövs en blandis förenig på hästar också. Det jag tyckte var bra var just det att dom förutsatte att blandisar var misstag, men att man som ägare älskar hunden lika mycket för det.

Självklart gör man det. 

Självklart gör man det.