Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3467 ggr
Spiritinthesky
0

Häst som hakar..

Mitt halvblodssto hakar i vänster bak.

När jag fick henne var hon ju inte så mycket riden, och då var hakningarna värre vilket gjorde att hon i vissa lägen till och med såg riktigt halt ut.

Men har haft henne i snart ett halvår nu, och hakningarna är helt borta i ridningen.

Dock hakar hon sig alltid på morgonen, samt när hon stått i boxen under tiden jag gör henne iordning och så. Har pratat med både veterinärer och bekanta med erfarenheter. Alla säger samma sak, att det inte är något hon har ont av, och att det faktiskt är ganska lite då hakningarna oftast håller i sig i ca 1-3 sek.

Tycker det är riktigt obehagligt och det ser väldigt otäckt ut när hon inte kan vända och gå runt i boxen som hon vill, utan vänster bak bara glider med. Hon drabbas inte av några panikkänslor alls eller så, men jag personligen tycker det är jätteobehagligt..

Har läst, och det står att det är vanligast hos unghästar, och att det brukar försvinna med mognaden, men att de kan komma tillbaka om hästen står i vila efter tex skada, men min lilla flicka har ju inte stått i någon vila, ändå är hakningarna där varje dag, mer eller mindre såklart.

Har tnkt lite på operation, men har också hört att hästarna kan blir vingliga och ostadiga bak, och jag vill ju inte förstöra hennes underbara rörelsemönster i ridningen…

Så nu står jag lite mitt emellan. Eftersom hon är en sk grov problemhäst har hon ju inte blivit så mycket använd, trots sina 8 år, kan det vara detta som gör att hakningarna är kvar sen ungdomsåren? Eller finns det risk att hon lider av det så en operation kanske är bäst i allafall? Och då om inte ridningen fungerar så en framtid som avelssto?

Nej ush.. jag vet inte.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Brollan1
0

Hakningarna kommer att finnas där i större eller mindre omfattning hela livet. Dom blir bättre ju mera tränad hästen är och sämre när dom står stilla länge. Så det är bara att se till att hästen håller sig i trim så är problemet hanterbart om du inte opererar vilket jag inte har egen erfarenhet av.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Spiritinthesky
0

#1 jo, likadant säger ju veterinären. Men nu har hon tränats utan avbrott sedan i april, och hakningarna har somsagt försvunnit i ridninen, men är fortfarande ganska omfattande efter stillastående i boxen, även om hon bara stått där i en kvart-tjugo min. Kommer även de mattas av eller kommer hon förbli sån? Lider hon av det eller kommer vi kunna fortsätta på samma bana ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

pebb
0

Jag hade nog inte vågat mig på en operation eftersom risken finns att det blir värre i och med att det är helt borta i ridningen. Du har inte möjlighet att flytta henne någonstans där det finns lösdrift? Problemet borde väl kunna minska om hon har möjlighet att röra på sig hela dygnet eftersom det är när hon har stått stilla som det kommer.

Spiritinthesky
0

#3 nej det är just det jag menar, därför vill jag inte att hon ska lida av det, för då är det klart jag opererar och blir hon då ostadig bak får hon ju bli avelssto istället.

Stallet är byggt av både boxar och lösdrift, men lösdrift är för henne tyvärr inget alternativ då hon alltid stått inne och varit helrakad vinterhalvåret. Så ska vi göra även detta år.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[tlundegard]
0

#4 vårat 6-åriga sto har också upphakningar och det vi gör är att hålla igång henne helt enkelt. De ska ju röra på sig så mycket som möjligt och jag tror (trots era vanor) att det bästa för henne skulle vara att gå på lösdrift, speciellt om du säger att upphakningarna kommer efter bara 20 min i box, varför utsätta henne för det då?

Vi har pratat med lite veterinärer och operation garanterar inte att upphakningarna försvinner, så vi har bestämt oss för att strunta i det och bara träna vidare.

De tips jag har fått är att träna i backar så det byggs upp muskler kring knäna. Sen så har jag hört lite olika åsikter kring att ge b-vitamin och proteintillskott, för en del funkar det och för andra funkar det inte.

Framförallt så ska man, som sagt, låta hästen röra på sig så mycket som möjligt och absolut inte låta den bli det minsta överviktig (stort problem för vår del, vårt sto äter som en… häst!)

Linnea
1

Träna mycket över bommar, i backar mm som bygger upp musklerna runt knäskålen.

Extra protein eller b-vitamin kan hjälpa.

Behöver hon verkligen helrakas? Föe de flesta räcker spårklippning och då kan hon ändå gå på lösdrift och det hjälper. Det vet jag av egen erfarenhet.

Avla på en häst med upphakningar? Inte smart då detta är iaf delvis ärftligt. Detta är antagligen en av de största orsakerna till att det svenska halvblodet är överrepresenterad i skadestatistiken, många avlar på såna hästar som av olika anledningar inte går/håller för att rida på. Vill man inte ha det ska man inte avla på det.

Skynda långsamt så går det fortare.

Sarah
0

Håller med om lösdrift, låter som det bästa.

Brollan1
0

Undrar om hästen verkligen bryr sig om hakningarna, dom är oftast medfödda om det är patellahakning och hästen har haft dom hela livet och vet inte skillnaden. Vi som ser det utifrån kan väl tycka att det är störande men hästen verkar inte vara bekymrad utan anpassar sitt rörelse mönster för att kompensera. Så vem vet om dom lider?

Som fölsto så kommer hästen att stå mera än som aktiv och då torde hakningarna öka så sett från den vinkeln så borde hästen hållas så aktiv som möjligt. Skulle gissa att när den blir äldre så kommer det att bli värre då dom rör sig mindre pga ålder.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kaka1234567
0

Patella upphavkningar finns i olika grader vissa måste man operera

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Spiritinthesky
0

#4 Om jag ska kunna rida och träna henne som vanligt, vilket är ett måste pga hakningarna måste hon rakas helt då hon annars blir för varm. De spårklippte henne först förra året, men då klarade hon inte stå med stalltäcke inne, detta gjorde att de fick gå henne torr varje kväll efter träning och det fungerade inte i längden.

Men ja, jag ska fortsätta hålla igång och träna henne som vanligt, ska ge extra tillskott med B-vitamin så får vi se om det blir någon skillnad.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

pebb
0

#10 Fast det blir ju annat om hon går på lösdrift än står i ett varmt stall.. Jag hade helt klart testat, funkar det inte så är det ju bara att ställa henne i box igen.

Linnea
0

Jag klipper men enbart lite på hals/brina. Nu svettas han inte så mycket som din verkar göra men vid hyffsad väderlek (max duggregn och inte jätteblåsigt) så släpper jag ut honom svettig i hagen med lite hö. Han torkar väldigt fort. Står hon på lösdrift kan hon ju bara gå in i ligghallen om hon tycker det är kallt ute. Vinterpälsen är bra på att få bort svetten från huden och då fryser dom inte såvida det inte är väldigt blåsigt tex. Detta även om pälsen fortfarande är våt.

Sarah
0

Ser inte problemet med att ha en rakad häst på lösdrift. Vi har helrakade hästar på lösdriften, de har täcke och fri tillgång på mat. Då håller de värmen som de ska.

Spiritinthesky
0

Att ha henne på lösdrift är ändå inte av intresse tyvärr. av flera olika anledningar.

Förstår att jag bara ska träna vidare med henne och stärka hennes bakbensmuskler. Ville mest höra om någon kunde intyga eller konfrontera varför hon har kvar dessa hakningar trots att hon är 8 år, och om det finns någon risk att hon lider av det.

Är ju två ganska enkla alternativ

1. Hon lider inte av det - träna vidare, hoppas på att det blir bättre eftersom hon nu är i full träning och tidigare knappt blivit riden.

2. Hon tar skada av det, jag opererar henne, finns risk att hon inte blir en hållbar hopphäst, då får hon bli avelssto.

I och med att hon inte klarar av att äta havre får hon extra tillskott och fosfor och kalcium. Nu även en rejäl dos B-vitamin för hakningarna. Hon går ut i hagen mellan 07.30-08.30, Rids mitt på dagen, går in kl 17.00, promenad på 20 min på kvällen innan sista kvällsfodringen. Tror jag ska fortsätta på det här schemat och se hur det utvecklar sig.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Linnea
1

#14 Återigen, upphakningar är ärftligt. Vill du inte ha det så avla inte på det.