Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 983 ggr
SarahPeace
0

Western

Heejsan ( :

Jag brukar rida "western" i bland (nåra gånger i veckan )

Jag kan inte så mkt om western och jag har aldrig ridit det (inte min häst hellet) Så vi blir självlärda : )  Jag läser böcker om det och via internet och tips ifrån vissa jag känner och så .. vi har bara tränat på som (vet ej vad det brukar kallas) då det ligget fyra bommar som liknar en fyrkant och så ska hästen "snurra" i den och helst ej ta någon hov utanför : P Sen till sommaren har jag tänkt "bygga" en enkel "grind" ,,och då vet någ vad man ska ha den till : P , tänkte att det skulle vara kul att prova på lite såna saker : ) Har du något tips på flera såna "lekar" som man kan öva på ?båda min häst och jag tyr att det är jätte kul : ) … och hur stor ska "fyrkaneten (med bommar) " vara ? vet inte vilket mått jag har på när jag gör det men det kanske är lite för stort hahah …. Och hur lär man en häst att rygga (md ryttare på asså ) ?

MVH : )

[slo]
0

Du kan ju lägga fyra bommar så de bildar ett L

l    l

l    l____

________

Typ så, sen tränar du på att rygga igenom den och göra sidepass (flytta hästen paralelllt med bommen, så hästen har bommen mellan benen) i samma mönster.

Rygga tycker jag det är enklast att börja med från marken, så du får ett kommando för det, till exempel "back" :) Jag tänker inte gå in på hur man gör när man rider, för det kan jag inte förklara ^^

Träna bakdelsvändningar också, till slut ska du kunna göra en halv bakdelsvändning o sen iväg i galopp direkt - rollback :)

Lycka till! 

//Jonas

CBA
0

Hur stor du ska ha fyrkanten avgör du själv…mitt tips är att börja stort och ju mer säker hästen och du blir på övningen så minskar du på storleken på fyrkanten.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

shirley
0

onödigt att göra en ny tråd… e de nån som har några tips å träna jog på? min pålle å jag har lite problem där……

[slo]
0

Halvhalter och MYCKET tydlig med eftergift :) Det är handen långt fram på halsen som gäller så fort hon gör det minsta rätt. Våga lita på hästen att hon/han inte springer iväg utan håller det tempo du begär. Det kommer säkert ta en stund i början, men när pållan väl förstått att det är ganska behagligt att ha helt fria tyglar så kommer hon stanna i rätt tempo :)

Lycka till!

//Jonas

shirley
0

men han rids på långa tyglar men, hmm hur ska jag förklara… trav eller blandning mellan skritt å trav å då gör han de samtidigt! typ skritt fram trav bak el tvärtom kommer inte ihåg vilket. varför gör han så? har inte sett de tidigare, han har kunnat göra de i flera år… ha lite problem där….

[slo]
0

Hmm, jag skulle tro att det är enklast om du börjar i trav och försöker minska försiktigt och så fort han börjar skritta får du driva mer… Jag är inte duktig på att rida western, och ännu sämre på att förklara :P Jag hade turen att börja rida på en vältränad häst i höstas.

shirley
0

inte heller så duktig…. må tro att jag kämpat, det e liksom när man verkligen kräver det av honom precis som du skrev inte trava inte skritta de e då han lägger in sin egna gångart, den kan både gå sakta å fort den. känns helt sjukt….. kommer du på nån ideé får du gärna skriva den…*he he* tacksam för alla råd!

[slo]
0

Men det är inte det som är jogen då? Som han lägger in när man kräver lite av honom?

shirley
0

alltså det känns helskumt så jag har bett folk kolla vad de e han gör…. då både travar han och skritta samtidigt…

[slo]
0

Okej, hehe… Det låter ju inte riktigt rätt direkt :) Men försök få tag på någon westerntränare i närheten kanske? Vet att det finns några stycken i Ulricehamn, fast nu vet jag ju inte vart du bor… Antagligen sthlm, som nästan alla andra här inne :P Och då e de ju lite långt…

__iE
0

vet att hon bor i Blekinge- Kallinge .. elr ?

CBA
0

shirley- Kan det vara så att hästen inte har styrkan och orken att klara av jogen och därför fuskar med bak kärran.

En fin och samlad jog får man fram genom att lära hästen tänka bakåt. När den börjar tänka bakåt och kan rygga på ett avslapnat, mjukt sätt utan motstånd och med bakbenen under sig på ett korrekt sätt DÅ kan man börja arbeta med jogen.

När man sen börjar med jog övningar så för man över bakåt tänket i ridningen och man får en mycket mer samlad och avslappnad häst.

Det är viktigt som slo säger oxå att var noggrann med eftergiften…det minsta lilla hästen bjuder på nacken när du backar den så ska eftergiften komma inom en mikrosekund, likaså sen när ni jogar.

Sitt heller inte och nöt utan avbryt ridningen när hästen visar att den förstår och gör rätt. Hoppa av och lös upp gjorden tacka hästen och låt den vara…även om det så bara har tagit 5 minuter av ridningen den gången.

Att du hoppar av och löser upp gjorden är en ytterligare eftergift som hästen kommer minnas till nästa gång och som den kommer att vänta på att få nästa gång med. Det är därför det är så viktigt att inte sitta och nöta bara för att det går bra för då kommer hästen garanterat känna att varför skulle jag samarbeta, jag får ju aldrig min belöning.

Jag skulle föreslå att du travar i ett lite friskare tempo till en början och med tiden plockar ner farten därifrån genom att få hästen tänka bakåt.

Rollbacks och halter är oxå bra för att få till en jog, men det använder man sig mest av om hästen har för bråttom och har svårt att lyssna på ryttarens säte. Det blir oxå en variant av att tänka bakåt fast att här kommer hästen börja invänta nästa halt/rollback och nästa och nästa och per automatik sänks tempot.

Hoppas du fick något tips som kan fungera :o)

Mvh CBA

[slo]
0

Grymt bra att det finns dom som är bättre än mig på att förklara :D

Tack CBA :)

Tummelisa
0

Jag hade en gång en häst som inte kunde lära sig jog. Den gjorde som shirley beskriver. Tyvärr satt felet denna gången på hästen som hade ont i korset och ner i bakbenen, fast utan hälta. Men som CBA säger så behövs mycket styrka och ork för att klara jog. Bara att träna på när fel på hästen är uteslutet.

vetgirig
0

Hur gör man en rollback?

[slo]
0

Hur man gör den vete sjutton, men det är ungefär en bakdelsvändning och galoppfattning :) Så du ska alltså göra ett halvt varv bakdelsvändning, men jag har för mig hästen ska snurra runt innerbakbenet, och sen samlad galopp iväg. CBA kan säkert förklara det bättre :)

CBA
0

Jag kan iaf försöka mig på en förklaring :o)

Lättast är att börja träna på rollbacks genom att rida utmed fyrkantspåret då har man stöd av staket/sarg som sen inte behövs när hästen kan det.

Hästen måste vara mjuk och ha bra bjudning frammåt neråt så den är ordentligt samlad och har bakdelen under sig. Har den inte detta kommer den inte klara av att utföra en rollback då rörelsen utgår ifrån att hästen "sätter sig" på rumpan och den blir stapplig och i obalans.

Hästen måste oxå kunna göra bra halter som kommer direkt du ber om den så inte hästen fortsätter trippa några steg efter du bett om stoppet. Så först av allt måste hästen förstå dina signaler från sätet om att NU är det halt.

Lär den först från skritt och jobba er upp i gångarterna vartefter hästen blir säker på rörelsen.

Nu förutsätter vi att du rider utmed fyrkantspåret i höger varv och hästen är avslappnad och jobbar ordentligt med baken…

Gör en halt, i början kan man stanna upp en sekund innan man fortsätter rörelsen annars så ska allt komma i ett svep, lägg din innertygel mot hästens hals (en sk neckreining) samtidigt som du öppnar hästens nya väg genom att lyfta ut ditt yttre ben (vänster i detta fallet), öppna även vägen med ytter tygeln (ledande tygeltag) sitter över på ditt inre sittben och lägger till inre skänkeln mot hästen.

Hästen ska lägga över sin tyngd på det yttre bakbenet som kommer bli hans nya inre ben och svänga runt på det ut i den nya riktningen.

I galopp som är den ultimata hastigheten för en rollback så kommer hästen i galopp, stoppar och lägger omedelbart vikten på baken, utför vändningen "sittandes" på baken och skjuter iväg i en väldigt samlad galopp. Men för att göra detta i galopp krävs en stark häst som har blivit tränad i rätt form och ordning. 

Mvh CBA

vetgirig
0

Har jag fel? Jag har fått för mig att hästar blir lösgjorda av westernridning? Det ser så avslappnat och coolt ut när man ser någon rida som kan. Hästarna ser ut att få mer frihet också. Jag rider mest dressyr med min häst men har börjat tröttna. Dels tycker jag det är roligare i skogen och dels för att jag är trött på att åka iväg på träningar hela tiden. Jag skulle vilja prova på western. Finns det inga små tips någon här kan ge mig för att komma igång lite. Vad börjar man träna. Hur svänger man en häst i western, vikter tyglar, skänklar? Tänker inte bli någon proffsryttare utan vill bara ha lite småtips. Någon?

[slo]
0

Jag tänker inte göra någon jämförelse, men hästarna är väldigt lösgjorda och kontrollerade på ett vänskapligt plan, eftersom det grundas i att hästen är ett arbetsredskap för cowboys och dom ska inte behöva koncentrera sig på vad hästen gör och vart den håller hus. Man rider mycket mer med vikter och skänklar än tyglar, bettet finns bara för att ha något att fästa tyglarna i, det ska knappt användas.

Men vill du pröva på så finns det säkert någon tränare eller klubb i närheten där du kan  prova på en lektion eller bara titta när andra tränar.

shirley
0

vet inte om det kan ha något me hans patellaupphakning att göra me….. kanske gör det något svårare för honom att bära sej….

jen
0

CBA!! Vad duktig du är på att förklara!!!  Skrattande

shirley
0

ja jag bor i kallinge…..

CBA
0

#20 Det nämnde du aldrig….det kan mycket väl vara orsaken till att han inte kan jogga och då tycker jag nog det är ojust mot hästen att försöka få den till att jogga…då är det nog mer lämpligt att hålla ett lite högre travtempo och kanske inte "tvinga" den till en sådan kraftansträngnings som jog faktiskt är.

Man måste alltid se till vad hästen har för förutsättningar och inte så mycket på vad man själv har för önskemål om hur man vill ha ridningen…har inte hästen förutsättningarna så kommer det bara innebära onödiga spänningar för hästen och den måste ju oxå få känna att det är roligt att få jobba.

#21 Tack :o)…det är bara roligt.

Mvh CBA

shirley
0

#23 kanske få komma me lite westernfrågor till dej ibland???? :-)

vetgirig
0

# 23 CBA Jag undrar om du kan förklara två saker?

1. Hur gör man när man svänger i western? tyglar, vikter och skänklar.

2. Hur börjar man träningen för att göra stop?

CBA
0

#24 Absolut….jag ska försöka svara efter bästa förmåga :o)

#25 Fråga 1) Inom western använder vi vikthjälperna och inte så mycket tyglarna, dom sitter mest där för syns skull. Hästen måste först och främst förstå att flytta undan för minsta lilla tryck över hela kroppen och förstå vad ditt säte betyder när du flyttar vikten i sadeln.

Om vi förutsätter att hästen är lyhörd för tryck och säte så kan vi låtsas att vi ska svänga hästen åt vänster….. Sitt över på ditt motsatta sittben (höger i detta fallet) gentemot det håll du vill svänga åt…samtidigt lägger du en mjuk skänkel (hela vaden inte bara foten) mot hästens högersida….ditt vänstra ben lyfter du ut en aning från hästens sida så det inte är någon kontakt mellan din vad och hästen för att öppna vägen åt den…sitt kvar på högra sittbenet och börja med ett mjukt tryck med skänkeln och håll ett jämt tryck TILLS hästen så lite som ens tänker flytta åt vänster DÅ ger du eftergiften. Om hästen inte lyssnar för din skänkel ökar du trycket sakta tills den flyttar undan för den och då kommer eftergiften.

Sitt inte och tryck tryck tryck utan du ska tryyyyyyycka om du förstår skillnaden :o)

Man kan för att förstärka signalerna om att den ska svänga göra sk neckreining. Neckreining är när man lägger till tygeln (i detta fallet höger) mot hästens hals och skapar ett tryck där med. Det är därför viktigt att man tränar hästen på att flytta från tryck över HELA kroppen. Handen som håller i den tryckande tygeln får inte passera förbi hästens manke för att hamna på hästens motsatta sida. Den andra tygeln för du ut en aning från hästen så inte den ligger mot och bromsar, den ska hjälpa till och öppna vägen.

När hästen kan neckreining så är den så lyhörd för ryttarens vikthjälper att den svänger för den allra minsta antydan till neckreining och ryttaren rider med en hand på stångbett med tyglarna som en joistick.

Fråga 2) Då hänvisar jag till mitt svar på #12….

Hästen måste vara väldigt lyhörd för ditt säte, mjuk, avslappnad och arbeta med bakdelen väl under sig. har inte hästen dessa förutsättningarna kommer den aldrig kunna stoppa på ett korrekt sätt och risken för skador ökar.

När en häst stoppar så som man kan se på tex tävlingar så kan man se att hästen verkligen sätter sig på haserna och för att kunna göra det utan att skada sig krävs enorm styrka från hästen.

Så först måste man bygga upp hästens styrka ordentligt sen skulle jag rekomendera att man åker och tränar för en tränare som är inriktad på just reining där stopparna förekommer.

Sen är det tyvärr så att det är inte alla hästar som klarar av att stoppa oavsett styrkan, mycket hänger på hästens kroppsbyggnad och storlek. Det bör nästan vara en liten kompakt häst som naturligt har en låg tyngdpunkt.

Det finns en quarter häst som heter Jacs Deduction och rids/ägs av en som heter Rick Lemey, den hästen tillhör toppskiktet av reininghästarna. Han är inte mycket större än en maxad D ponny eller en liten häst. Många reining hästar är framavlade för just reining och är quartrar….men sen finns det en polsk arab som heter Leksak som är väldigt framgångsrik på reiningtävlingarna, likaså en annan polsk arab som heter Audi…..så visst det går men jag kan lova att dom har MÅNGA års träning bakom sig :o)

Mvh CBA