Dressyrsadel
Nu är det dags för mig att ge mig in i sadeldjungeln igen och jag ser inte fram emot det alls :( Jag ska ta ut Peter Winslow men behöver lite sadlar att testa innan han kommer. Min pålla har kort och ganska rak rygg utan manke. Har tetsat en Olympic vid 16 tum och den låg bra på henne, men jag gillade den inte, kände inte att jag fick ordentigt stöd. Vet ngn om sadlar som är liknande Olympic men mer uppbyggda?
Tack på förhand.

Min ponny har rak rygg men normal manke, köpt en Klas Nidersuss till henne i lördags. Uppbyggda bossor, väldigt mjuk och skön sadel. Har tyvärr inte rida mycket i den, padocken är dränkt. =( Fick inget stöd i min förra dressyrsade, vilket jag har i denna! Och vilket steg hon fick i galoppen. ;)

Vad har din häst för form över ryggen, dvs är den bred, smal, avsmalnande osv? Är ryggen spikrak eller mot det raka hållet? Vad har du haft för sadel förut? Och vad är det för prisklass vi pratar om?
Wintec, Bates, Albion, Kieffer, Globus, Knights, Morris & Nolan, Griffin, Crown och Pfiff är några exempel på raka eller rakare sadlar.
Jag har köpt mig en Isabell Werth och den är verkligen rak trots xvid järn i.

Tack för tips, har inte haft ngn vettig sadel till henne alls då hon bara är 3 år. Min gamla dressyrsadel passar inte speciellt bra och den har jag på min andra häst. Hon är bred och nu dessutom lite fet så det är svårt att säga, men bred och nästan helt rak.
Vårt ponnysto är också bred och platt samt rak när hon jobbar.. De har haft globus loke på henne 38 (120 grader). De ska ha dressyrsadlar också. Ett rätt prisvärt sadelmärke.

#3 inte tillräkligt rak för oss trots normal bom… Men har du en wintec eller bates? Jag har en bates
jag har en wintec, köpte ny av nya modellen och jag tror den är rakare
än den gamla.
Jag ve ratt kieffer är raka men det är dock för hästar med mycket manke. Men hur är stubben ? Är inte dem rätt så raka och passar hästar med små mankar . Vad kul att du tar ut Peter jag Hasse han uteblev inte så länge sedan 1-2 veckor sedan ? Han är bra

Hade en stubben på min förra häst (mamman till den här) och jag tyckte verkligen inte om den, men hittar jag inget annat så.
Lite lustigt. Ringde Peter i förrgår och han kom ihåg mig från när han var ute för tio år sedan! Jag sa bara mitt förnamn och senare under samtalet sa jag att han hade varit ute tio år tidigare. Då kom han ihåg vart jag satt under mötet, hur min häst såg ut och vad jag hade för sadel innan. Jag hade blivit pålurad en morris and noland som inte alls satt bra och jag blev helt knäckt då Peter var ute. Det mindes han. Var då jag fick förtoende för honom, han hade kunnat sälja på mig en dyr sadel, men gjorde det inte.
Jag han är duktig han kan man lita på och han utprovar inte sadlar för att tjäna pengar utan för hästarnas skull. Han har jag haft ute 2 tilfällen han är otroligt duktig. Han litar jag på och han vill alltid hästens bästa. Och är något heltokigt så säger han det rakt på sak och jag gillar det. Han säger derekt dedär gör ont och många häst ägare som inte har råd att köpa en bättre sadel bir såklart arga .När någon är så på sakt på.
Och de som gör mig arg är dessa häst ägare som tycker dem har en bra sadel och låter de ligga på för att de fått se hur de kan se utt när dett är bra.
Och de som gör mig enu mer arg är när folck har unghästar och köper en större sadel och fyller utt de med en padd. Peter sa att såklart det är ok att göra så men då ska de va rätt tjocklek . Min häst är stort och robust halvblod ung 5 år och växer han har folck sagt att han är tjock. Det tycker inte peter han mår ricktigt bra och han sa va glad att din häst ändrat sig så pas mycket för då mår han jätte bra.
Dessa med unghästar kanske hittr en sadel som ligger bra typ rätt rakhet i rygg mm men köper aldeles för vida sadlar för att slippa göra det sen. Det för mig så otroligt arg för då ligger ju inte sadeln rätt de kan ligga och tycka på boggarna mm jag har sätt aldeles fr många sådana exempel.
Jag är så otoligt tröt på budget folk. Nu menar jag ite att man ska köpa nytt dyrast och bäst men dessa som har häst för att ha häst och dessa som har häst fast dem inte har råd. och undrar varför deras häst är konstig i steget eller att saden inte passar deras häst eller dem själva . passar inte saden hästen passar den inte rytteren många gånger eftersom den ligger på fel sätt.