Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 659 ggr
[Grynet08]
2012-11-08 21:40
0

Sadel problem

Ska ev ta hem en häst på foder för ev senare köp. Är en oskolad häst, men inriden, van vid ryttare och rids i alla gångarter i skog och mark. Provred idag, och märkte att sadeln inte alls låg bra. Eller den gled runt mycket. Mer noggrant kollade jag inte. Men antar att den ej är anpassad till henne då hon är sparsamt riden senaste tiden. Tar jag hem henne ska hon alltså sättas igång under en länge tid. Och för att hon ska musklas korrekt vill jag ju inte ha en sadel som förhindrar detta. Vill ju inte heller gå till sadelutprovare och köpa en sadel till en häst som inte ägs av mig och som förhoppningsvis kommer ändra sig en hel del i och med muskelsättning.. Hur hade ni gjort? Kan jag rida barbacka under tiden jag bara ska skritta henne eller förhindrar det också muskelsättningen? Är i så fall sugen på en longeringsgjord för balansens skull Tips mottages gärna :)

Praefatio
2012-11-08 21:45
0

Föreslår barbackaridning, gärna med padd/schabrak och elastisk gjord för din egen komfort. Strunta helt klart i longeringsgjorden, den kommer bara att vara i vägen, sätt ett grimskaft eller ett stigläder runt halsen på hästen istället att hålla tag i.

Jag har en sadel som inte passar min häst längre och rider barbacka medan jag väntar på att ha råd med en ny sadel. Min häst har musklat sig jättefint med barbackaridning och väldigt mycket skritt i varierande terräng. Min balans har dessutom blivit bättre, numera vågar jag till och med hoppa låga hinder barbacka! Märker en klar skillnad på både mig och hästen. Numera känns det inte alls som att jag har bråttom att köpa sadel, när jag vant mig vid barbackaridning.

[Grynet08]
2012-11-08 22:02
0

Tack för tipset, det ska jag testa på! Hästen har en riktig "barbacka" rygg modell tunna.. Om sadelköp blir aktuellt så kommer det bli svårt att hitta en som ligger bra ;) men tillsvidare barbacka sitter jag mjukt och skönt :-)

Praefatio
2012-11-08 22:08
0

Jamen dåså :) Min häst tappar muskler extremt lätt och ar stått hela sommaren, så när jag började rida så hade han rygg modell staket. Dessutom har han hög och vass manke, så westernpadd med elastisk gjord är skönt för både mig och honom.

Gronstedt
2012-11-09 07:06
0

Tömkör/tömlongera gärna, det bygger rygg utan ridning. Och en däckel är ju inte lika individanpassad som en sadel, så den kan du ta med dig till andra hästar.

[Grynet08]
2012-11-09 08:02
0

Grejen är att jag känner mig lite osäker på tömkörningen, gjort det innan men det är ett tag sen nu.. Och hästen är säkert inte tömkörd på 7 år.. Finns det någon i Stockholms trakten som kommer ut och ger lektioner? För jag är absolut intresserad av att kunna tömköra henne :-)