nakna
På dagarna har mina när solen strålar börjat få gå utan täcken i hagen kortare stunder, har ni börjat klä av era änn?
Tror att det är skönt att få rulla av sig allt gammalt vinter damm!

tre av de får de, men eftersom kapzel är rakad så vågar jag inte det..
Shettisen har gått naken hela vintern, men inte hösten. Anchridge har oftast täcke på sig..
Min förra sköthäst har gått naken hela vintern :) Underbart med fungerande lösdrift och hästar med päls på!
//Jonas

Mina tre åringar är ju oxå bepälsade och har inga täcken förutom vid riktigt dåligt väder..
tova har jag börjat dra ner på täckna på. hon hade tidigare inne+utetäcke ute, nu ha rhon bara utetäcket ute, och så såtr hon bara med innetäcke på under natten
jag trodde du frågade oss!
oj då!!! he he he… skojade bara! mina flickor har bara pyjamas vid mkt nederbörd eller vind… annars nakna!
ja jag har börjat ta av mina.men bara om det är runt 5 minus.dom tycker det är jätte skönt att få rulla sig utan det där täcket.dom skiter i maten o rullar sig istället.

2 nakna, 2 påklädda….

Nej, har inte klätt av min pålle än. Det är fortfarande kallt på morgonen och kvällarna. Men när jag är där uppe och det är härligt väder får han gå utan täcke ett tag och springa av sig…. längtar tills jag kan ta av täcket helt!!! Det gör nog Pimsen också…

Nej, inga täcken på mina hästar inte, dom får bli riktiga nallar, det går att rida ändå. Det är mycket päls som drösar nu, så dom håller på att ta av sig själva och sätta på sommar kostymen. Detta bidrar till mjuka sköna bon till fåglarna i trakten
Minta (shettisen) går "naken" med sin egen nalle-päls
Wambezi (på min bild)hade ont i ryggen i höstas så täcket åkte på, men jag har bytt till tunnt täcke nu, och det ska bli skönt när det är av för pållen…
Det dröjer innan min får gå naken ute. Hon är helklippt, fryslort och "muskelhäst" så hon går alltid täckad "i överkant" under täckningssäsong.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

När kan man ta bort täckena helt? Eller iaf under dagtid?
Min isis har skött täckandet själv. Jag har inte en gång haft täcket på i vinter!! Jag försöker alltid undvika att rida henne så hon blir svettig då.
Nu täckar hon av själv, vilket betyder att jag istället får mera päls när jag borstar henne.
Finnen brukar också få gå utan täcke om det inte är under -15 och beroende på hur de blåser osv.

Snacka om björnpäls!
#13 Nu har jag ju bara kallblod men jag skulle säga att om solen lyser och det inga blåser så kan de definitivt gå utan täcken.
Jag har kännt på pälsen när solen är framme och pälsen brukar vara brännande het.

Jag bytte till ett tunnare täcke igår.
Min mamma går ut och tar av hästarna täckena mitt på dagen och låter dom vara utan ett par timmar nu när solen skiner. Hon sa att som blir som galna när dom blir fri täckena, dom rullar sig och springer runt o sparkar bakut. Det är säkert skönt för dom. Tur att jag har min gamla mamma hemma hos hästarna hela dagarna.

Vissa av hästarna har inte haft täcken på sig såsom fjordingarna och islänningen. Men dom andra tar jag av när det är plusgrader både morgon och kväll. Än så länge får dom ha täcken på sig. Vill inta att dom ska få ont i ryggen i onödan. Och ta för tidigt. Inte kan jag springa och ta av och på täcken på dagarna.
gejsa: Jo, men det är klart du ska! Det förväntar vi hyresgäster oss.
Ffa Theas täcke… 
//I
Jag är så glad att jag har mina föräldrar som hjälper mig med hästarna eftersom jag har familj, fosterbarn, heltidsjobb och bor 2 mil från pållarna. Det är skönt att veta att de har uppsikt på hästarna hela tiden och att de får hö mitt på dagen också. Plus att min mamma tar av täckena en stund på dagen.

Ha, ha du skulle må då va?! Nej, har annat att göra än att sitta och titta ut och kolla hur vädret ser ut timme för timme. Oj, det blåser lite på med täcket. Nej, nu slutar det, av med täcket. oj oj oj vad hyran skulle gå upp då. *ler*
gejsa: Har du annat att göra? *?* Märkligt!
Hyra? Gå upp? Nu förstår jag inte….Trodde jag ingick i "serviceavtalet"! 

För dom som "undrar": Inte fan *ursäkta* kan hyresvärden springa ut och in för att sätta på täcket varje gång solen går i moln! Det kan jag göra om jag har hästen hemma och är arbetslös…
//I

Humorn framgick tydligt, inga missförstånd……….men tro mig det finns dom som vill att man ska göra så. Jag bor som i en gryta med berg runt och det gör att det regnar mindre här än i samhället. En sommar hade jag ett varmblod på sommar bete och ägaren kunde på fullt alvar ringa mig klockan 11-12 på kvällen och kräva att jag skull ta in hästen (det var bete stallplats in gick inte) för det regnade hos henne i byn. Det regnade för det mesta inte här, behöver jag nämna att hon inte fick stå kvar över vintern

Ha, ha kiara. Helt otroligt. Springa ut och täcka när det är betesplats. Dom tycker att det är skönt om det kommer ett stillla regn när det har varit varmt ute ju. Det svalkar.
Kiara: BRA!!! Vet av erfarenhet att det ibland finns de som tror man menar allvar ändå….Man kan inte vara nog tydlig!
//I

jag har täcke på sommaren ibland när det regnar mkt på min ena pga att han har patellaupphakning. och blir dålig när han blir kall över länden. en patella häst får inte bli kall…. suck

Jag hade gärna ställt in dom i stallet om det regnat och varit kalt men att någon ringer och väcker mig och säger att jag ska ta in hästen när det inte regnar och hon har max 10 minuter hit själv, då blir man lite trött. Ametist tog jag in två gånger om dagen, förstaveckorna i hans liv, och lät honom torka stallet för att det regnad så.
Mina hästar får ha täckena på sig tills det blir varmare ute. Jag släpper ut så tidigt på morgonen och då är det ju jättekallt.
shirley #30 Jag läste att du skrivit om jog på western. Det kan ha stor betydelse att din häst har patella för att den har sin egen gångart och har svårt med jog. Många av patellahästarna belastar mer på något annat ben och då kan de bli orena i gången då speciellt med ryttare på. Varför inte operera?

#32 såg ditt inlägg nu, skrev precis att de kanske kan ha me de att göra…. helt ärligt så vågar jag inte de… har sett fall där de misslyckat operationer å hästen blev mkt sämre. när han e igång som en patellahäst ska va helst varje dag, så märks de inte. kan komma om han stått av någon anledning….
Även om det inte märks när hästen är igång så finns det inprogrammerat i hästens huvud och bara ovanan kan göra att hästen blir oren i vissa gångarter på grund av att de belastar något annat ben mer för att avlasta ett ben som det är något problem med. Ridbarheten kan kortas väsentligt mycket mer och tidigare genom att ha problemet kvar än att operera.

vågar inte chansa…. de e min bebis…. hellre får han bara lunka, körning mår han bra av, men har ingen vagn just nu…. han har ett mkt bra undertramp…. nu har det inte märkts mer en kanske en gång på minst ett år…
-Shiley, hur gammel är din patellapålle? På unghästar kan det med rätt träning gå tillbaka men jag har förstått att ren generellt så är det ett rutiningrepp som inte brukar innebära komplikationer.. Det är av stor vikt att du tänker på det som Tummelisa skriver om ngt som kan kallas för kompensationshälta etc.. Se nog så att din pålle inte musklar sig ojämnt, se inte bara bak utan det kan gå både diagonalt och vandra över till samma sidas framben… tänk också mkt på att du arbetar sidorna mkt lika. Alltid viktigt men av större vikt när man har en pålle som löper stor risk att bli oliksidig.. Men man kan stärka upp knät mkt med rätt träning… Har du konsulterat olika veterinärer för att få deras tips och råd?
Lycka till!

min häst har väldigt sällan täcke faktiskt… =)

han är nu 7år, så växa bort gör de inte, sidvärtes rörelser stärker musklerna runt omkring…. vilket man kämpar efter på en patellahäst…. jag tror att de flesta operationer säker blir bra, men efter jag sett motsatsen me vågar jag inte på en så ung häst. blir han värre så ja, men i dagsläget nej….. tack för råden!