Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1518 ggr
westernmary
0

Hästen springer när jag tar tyglarna

Har en kompis som har lite problem med sin häst. När hon tar tyglarna springer hästen iväg. Hur ska hon gå till väga?

"Jag vet inte om hon tror att hon gör rätt när hon springer iväg när jag tar tyglarna eller om hon bara smiter undan arbetet…"  Så skriver hon själv! 

Tacksam för svar!

Elshira
2

Är det en fd travare? Dessa brukar ju ta i ännu mer när man jåller emot ocj sakta av när man släpper tyglarna och i sådana fall är det antagligen intränat.

Hakuna matata!

Linnea
1

Håller med #1 oavsett ras egentligen så har den väl helt enkelt lärt sig att så fort man tar tyglarna så är det trav eller galopp som gäller.

Det enda som hjälper är att lära om. Ta tyglarna, sakta ner till skritt och arbeta den i skritt lite grann och börja därefter trava. Hästen måste lära sig att vänta och lyssna på sin ryttare.

Skynda långsamt så går det fortare.

Praefatio
1

Travare lär sig som sagt att ju mer man hållr i tyglarna desto fortare ska det gå. Det är ett klassiskt problem som många har med sina ridtravare.

Annars är det ju tyvärr inte ovanligt med "skogsridna" hästar som är vana vid att när man skrittar så gör man det på lång tygel, medan trav och galopp sker på kort tygel för att ryttaren ska ha mer kontroll. Då är det klart att den springer snabbare om man tar i tygeln…

Återigen, låter helt klart som inlärt beteende, inte dumheter från hästens sida. En sådan häst måste läras om med stort tålamod, inte med bestraffningar, för den tror ju att den gör det ryttaren vill.