Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4118 ggr
Praefatio
0

Svullen utan hälta

Häst på lösdrift. Blir lätt svullen bak när han har stått stilla länge, t.ex. på box över natten, men har varit ute inatt. Helt fräsch på alla sätt igår, men medryttaren hörde av sig nu och sa att han var väldigt svullen i höger bakben. Ingen som helst hälta eller smärta, hovarna är inte varma.

Vad tror ni kan ha orsakat det? Ringde vet, men de tyckte inte att det lät som någon som helst fara utan ville att vi skulle leda runt och avvakta vilket var min första tanke också, så det gör medryttaren nu. Vi skulle ringa om han började visa tecken på smärta. Jag är inte det minsta orolig, mest lite nyfiken på vad som kan ha orsakat svullnaden.

Gronstedt
1

Lymfangit är min första tanke. Ett litet sår, som kanske knappt syns, som orsakar ansamling av lymfvätska. Är det så så går svullnaden ned vid rörelse och det kan mycket väl räcka med att hitta och tvätta såret för att det inte ska komma tillbaka.

Om han brukar var mer gallig i ena benet kan eventuell foderrelaterad gallighet synas mer där. Är han helt ren i de tre andra benen är det dock mindre troligt.

Praefatio
1

Skumt att veterinären inte sa något om lymfangit, sa iofs att jag skulle ringa igen imorgon om svullnaden kommit tillbaka. Ska be medryttaren kolla igenom benet i alla fall!

Nej, det är i båda bakbenen han blir lite svullen och gallig vid stillstående och det har alltid varit så oavsett foder, så jag tror inte att det är foderrelaterat. Vi har bytt grov- och kraftfoder vid flera tillfällen sedan han köptes och det har inte varit någon skillnad :) Han är helt torr och fin om han får ha snabbandage baktill inne.

Elshira
0

Om det inte beror på foderbyten eller mugg/rasp (behöver inte alltid blivstora skorvor) så låter det som att levern/njurarna inte fungerar som de ska. I sådana fall bör ni nog ta ett blodprov.

Hakuna matata!

Spiritinthesky
0

#2 lite nyfiken bara. Fungerar din häst på att bara ha snabbandage baktill? Mitt halvblodssto blir också väldigt svullen bak när hon stått inne, men hon biter så förbakat på bandagen om jag har de fram, och fick höra att det absolut inte var bra att ara ha det bak… Men det kanske fungerar då?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lindbygarden
0

Samma tanke som Grönstedt. Kolla efter sår/reva samt hov. Ev om det kan finnas mugg.

Praefatio
0

#3 Hmm… Låter ju inte bra. Det får kanske bli ett nytt samtal till veterinären imorgon då…

#4 Det har jag aldrig hört faktiskt. På min häst, och de andra hästarna i stallet som också har snabbandage, fungerar det jättebra att bara ha bak i alla fall, inga problem alls. Vet du varför det inte skulle vara bra? :)

#5 Nej, muggfri är han tack och lov, det håller jag stenkoll på! Ska dit imorgon förmiddag, ska lusvisitera (öhh, ja, lusläsa fast visitera) honom då.

Spiritinthesky
0

#6 nej det vågar jag inte svara på…. men nu får hon gå med dom inatt så får vi se om det har hjälpt tills imorgon:)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lindbygarden
0

Fast jag tror inte det är njurar /lever om han bara är svullen i ett ben?Obestämd

Praefatio
0

#8 Tror att #3 syftade på att han många, kanske hälften, av nätterna då han står inne har lite svullna och galliga ben på morgonen. :)

Elshira
0

Vätska i benen kan ansamlas lite hur som om det är levern eller liknande. Går gallorna bort lätt när hästen rört sig en stund tror jag dock inte det är problemet. Har du byty strö, eller atr hästen står på mindre eller mer strö nu än förr?

Hakuna matata!

Praefatio
0

#10 Svullnaden försvinner på nolltid så snart han börjar röra på sig, tio minuters promenad räcker för att galligheten ska vara helt borta.

Hmm… Ja, jag har faktiskt bytt strö, och det är nog lite generösare fyllt i boxen än vad det har varit tidigare. Borde jag minska på ströet kanske?

Elshira
0

Tja det beror nog på. Hästen ska ju inte stå på betongen, men är materialet väldigt sviktande kan det vara jobbigt att stå i det innan ströt har "satt sig" (om du nu kör med bädd, utan bädd lugger det alltid löst). Vad hade duvsom strö förr och nu, permanent eller ej?

Hakuna matata!

Caf_Roy
0

Om hästen brukar stå på lösdrift och sen plötsligt står på box över natten är det inte så konstigt att han blir tjock om benen. Hade något med cirkulationen att göra tror jag.

Men är det bara ett ben och det dessutom inte går ner efter lite promenad ska man börja oroa sig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"