vaccinering
Jag är såå förvirrad och behöver lite klok hjälp från erfarna hästmänniskor!
Nu är det så här att jag ska grundvaccinera min häst. Han ÄR vaccinerad mot hästinfluensa redan men inte godkänd för tävling så jag måste göra om grunden! Måste dessa två sprutor innehålla stelkramp och inte bara hästinfluensa?
Kollade igenom mitt vaccinationsintyg och såg att min vet hade använt vaccinet: Eqilis Prequenza Te ( http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607007303&DocTypeID=4&UserTypeID=1)
"Vaccin mot hästinfluensa och tetanus (stelkramp)" alla tidigare gånger. Används detta vaccin i grundvaccineringen också, bara det att man ger det två gånger - eller används det ett annat vaccin?
En till bonusfråga ;): Är det en "ordentlig dos" stelkrampsvaccin i Eqilis Prequenza Te så att min häst har varit vaccinerad mot stelkramp dessa tre åren eller har det behövts en till spruta?
Guud jag känner mig som en virrig höna just nu. Vill bara få liite klarhet i detta innan jag ringer veten så jag har lite koll på läget!
Din veterinär vet exakt vad du behöver. Säg att du vill grundvaccinera för både stelkramp och A2. Då hjälper h*n dig med vad som behövs.
Vad jag inte förstår däremot är hur din häst kan vara vaccinerad men inte godkänd för tävling? Är hästen en gång i tiden grundvaccinerad (två sprutor inom 6-8 veckor efter varandra) så är hästen godkänd att tävla förutsatt att den revaccineras minst en gång om året.
#1 antagligen har han väl bara fått en spruta
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#1 Det kan vara så att man bara var en dag för sen med någon vaccinering, så även fast hästen har fullgott skydd räknas det i reglerna som att skyddet är borta och man måste göra om grundvaccineringen för att få tävla.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"