Foderstats hjälp!
Hejsan!!
Vi har fått hem ett nytt hösilage med lite knepiga värden på och eftersom matte verkligen inte är min starka sida så skulle jag uppskatta lite hjälp från er!
Vi börjar med analysen på hösilaget:
Torrsubstans 64%
Råprotein 44g
Smältbart råprotein 22g
Omsättningsbar energi 6,9 MJ
Smrp/Omsätt. energi 3,1 kvot
Ja nu är ju då mitt dilemma att energin i höet är helt ok medans det smältbara råproteinet är ungefär hälften av vad det ska vara. Jag måste börja ge henne något slags protein tillskott och jag tror att det kommer räcka med lusern men måste nu räkna på hur mycket hon ska ha för att energin inte ska skena iväg.
Kraffts Lusern har värdena:
(står inte angivet men jag tar för givet att det är per kg)
Energi
8,5MJ
Vatten
12%
Råprotein
15%
Smältbart Rp
105g
Kalcium
13,0
Fosfor
2,8g
Magnesium
1,6g
Växttråd
27%
Om jag ger henne 200g lusern/kg hösilage ger detta 22g smrp (ganska exakt vad som fattas i hösilaget) men vad händer med energin? Hur räknar man på den?
Kommer kvoten på Kalcium och Fosfor påverkas?

Vad är det för typ av häst?
Så länge det inte är en häst med stort energibehov så du har lite MJ att använda till lusernen, så får du nog tyvärr slopa tankarna på lusern och istället titta på soja.
Jag har själv dåligt hö i år med en kvot på 3.3 (7.6 MJ, 25 g pr), alltså lite mer protein än dig och jag kan inte ge lusern hur gärna jag än vill.
För mig till ex så blev det struligt direkt. Min d-ponny behöver 70 MJ, jag vill ge minst 10 kg hö och hamnar redan då på 76 mj, alltså 6 MJ överskott redan i starten. Och då har jag inte ens börjat lägga till proteintillskott än som även de innehåller MJ… lusernen har för låg kvot för att det ska fungera.
Vad är det för häst du har? kan ju vara allt från shetlandsponny till fullblodsgaloppör.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har en förvuxen ridponny, ca 150 cm. Hon är 5 år och tränar normalt (en timme om dagen ca 5-6 dagar i veckan), hon är väl inte fet men lite mullig, man känner revbenen om man trycker lite ;)
Jo det var där jag blev förvirrad för energin blev väldigt hög. Hon är ganska känslig i magen så jag vet inte hur hon skulle reagera på soja.. Finns det något annat alternativ då?

#2 alternativet till soja är potatismjöl. Det ska finnas i ren form men jag har inte lyckats hitta det här än. Kvarnby säljer under grisfoder.
Det finns även potatisprotein i krafft muskel, men det fodret kostar 20 kr/kg….
Lucern kan ju ersätta en del av hösilaget, eftersom det är ett grovfoder.
Ett tips från mig är att ringa till krafft. Nu är det såklart liiite så att om man nu skulle behöva mineral eller tillskott så säger dem ju att man ska köpa av krafft.
Dock tycker jag att tjänsten är riktigt bra och gratis :)

jag rekomenderar tvärt om INTE att ringa till krafft!!
använd hellre detta om du vill få ett hum om vad hästen behöver. man ska dock alltid ta sådana här uträkningar med en nypa salt och gå efter hur hästen fungerar på fodret! http://www.hastsverige.se/sida417.html
Okej vad synd, jag tycker dem är riktigt bra att diskutera foder med (och många andra i mitt stall) ;) och dem har hjälp oss göra riktigt bra foderstater till hästarna. Jag är jätte nöjd. Alla tycker olika såklart ;)
(Sen är jag utbildad och har väldigt mycket hum om foder, känns skönt att diskutera foder med någon som arbetar med det dock)