Överrullningsgjord
Jag funderar på att skaffa en överrullningsgjord till min häst. Hon rullar sig ibland för nära väggen och hamnar då i ett läge där hon inte kan rulla tillbaka men inte heller resa sig. Hon får inte panik, men risken är stor att hon sträcker sig eller liknande då hon givetvis sprattlar med benen och försöker hitta en lösning.
Jag undrar nu vad ni har för erfarenheter av dessa gjodar? Är det bra eller dåligt? Jobbigt för hästen? Min första tanke var; Är det inte jobbigt för hästen att ha en gjord spänd runt magen hela natten? Eller?
Fungerar den? Jag har märkt att den är ruskigt dyr så jag vill veta mer om den innan jag köper någon.
Har även planer på att sätta upp ribbor längs med boxväggen för att hon ska kunna ta stöd mot dem. Någon som har bilder på hur de ska/kan se ut? Vore kanon att få se lite bilder^^
//Julia
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Kan inget om överrullningsgjordar men rullar hon sig alltid? Eller kan anledningen vara så enkel att hon blir förö varm i stallet?
Ribbor är ett altrrnatib, och så kan du vara noga med att skotta upp strö mot väggarna ordentligt. Är boxen inte så stor blir ströt ganska uttrampat, men annars fungerar det bra. När är det din häst rullar sig? Bara när den kommer in från hagen/arbete eller lite då och då? Ser hästen ut att njuta av rullningen, att den kanske stannar upp och kliar huvudet eller liknande? Det första jag tänker på om hästen rullar sig sporadiskt är kanske att den har ont i magen, t.ex om den bara får portionsfodring och inte har något att äta på natten?
Hakuna matata!
En överrullningsgjord måste sitta ganska hårt, annars kan hästen rulla fast ändå, om bygeln flyttar sig - speciellt när den sitter utanpå täcke. Det gör förstås att man måste vara uppmärksam på risken för skav och tryck. Det är meckigt och känns inte optimalt för hästen, men alternativet att hästen blir liggande på rygg hela natten är ännu värre …
Enklast och billigast är väl att låta henne lära sig vad hon kan och inte kan göra så är det problemet löst en gång för alla. Ibland så måste dom få lära sig den hårda vägen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4: Alla gör inte det, tyvärr …
Kanske inte väntat tillräckligt länge? ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6: Nu har jag bara känt en häst som varit obildbar i detta avseende, de flesta rullar ju mycket riktigt fast en eller två gånger och sedan aldrig mer.
Denna obildbara pålle fick dras loss ett antal gånger (och det är måttligt kul att stå 2 man inne i boxen och försöka rulla över 600 kg häst med väldigt långa ben med hjälp av en longerlina). Det hände 5 eller 6 gånger, när han rullat fast på dagtid. Minst 3 gånger hittades han på fastrullad på morgonen, en gång med en vrickad bakfot och en gång rejält medtagen efter att ha legat på rygg i många timmar. Efter den sista gången, där det var tveksamt om vilken väg det skulle gå, fick han överrullningsgjord på sig. Och lyckades som sagt rulla fast ett par gånger ändå, när gjorden inte satt tillräckligt hårt utanpå täcket.
Problemet med denna häst var kanske att han inte blev rädd när han satt fast. Han kunde ligga med benen upp längs väggen och äta
.
Han kanske trivdes där han låg och ni kom och störde han, han ville bara ha mera mat och knackade därför med hovarna i väggen för att få betjäning…. ;-)
Lycka till
Tänkte inte på det… :-)
#8 bara ett tillägg: Det är inte bra för en häst att bli liggande fast på rygg. det stör cirkulationen och de kan bli riktigt dåliga -därför vill man inte låta hästen "lära sig av sina misstag".
Min häst får inte panik och kommer inte att lära sig den hårda vägen. Vi har inte behövt hjälpa henne loss då hon alltid klarat det själv.
Hon rullar sig för att hon älskar det, inte för att hon har ont. Hon har alltid tyckt om att rulla sig både ute och inne. Jag funderar på att skaffa ett slofeedingnät till henne för att hon ska kuna äta hö under en längre tid på natten.
Problemet är inte bara att hon rullar fast. Vi har stora problem med bland annat galopparbetet och efter mycket träning och försök att finna orsaken har vi nu kommit fram till att det kan vara fastrullningarna som oskarar problemen.
Min dressyrtränare som också är akupunktör brukar behandla henne. Men det är meningslöst att behandla henne eftersom hon ibland rullar fast och då riskerar att "förstöra" behandlingen genom att sträcke eller på annat sätt skada sig.
Jag ska åka och köpa en överrullningsgjord idag och hoppas att detta fungerar. Hoppas också att inget går snett… Jag kommer att sätta den utanpå täcket. Det känns för mig som det mest praktiska och säkraste.
Uppdatera gärna med fler åksikter om överrullningsgjorden :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"