stannar och vägrar gå
Ja, som rubriken säger har vi en häst i stallet som stannar och vägrar gå iprincip varje gång man rider ut om det inte går en häst framför. Det första jag undrar är varför hästen gör såhär? Den stannar alltså och står still men är avslappnad när vi fortfarande befinner oss på gården. Om det är någon annan häst med så går han villigt efter när den andra hästen går om men går aldrig fram villigt själv. Så vad kan göra att denna häst inte vill gå från gården? Något som bör till läggas är att när man fått hästen att gå först efter ett stop (något som kan ta 10-30 min) går han villigt först resten av ridturen. Det är alltså bara ibörjan av turen när han måste gå först som han krånglar.
Min andra fråga är hur kan vi lösa detta problem på ett effektivt sätt? Hästen vänder ju inte direkt utan backar möjligtvis bakåt så den andra hästen tar över som ledarhäst. Annars står han helt still oavsett smackningar/skänkelhjälper. Han stannar även när man rider ut själv men då står han bara still. Så hur löser vi detta problem på bästa sätt?
Hästen NH tränas och att det handlar om vem som har ledarskapet har jag svårt att tro. Jag märker även att det inte är för att han är rädd för något eftersom att han inte spänner sig och går fram frivilligt när den andra hästen går före. Det jag tror är anledningen är att han hatar att va själv och är rädd att hästen bakom ska försvinna. Men hur löser man isåfall det problemet? :O
Tackar för alla svar jag kan få!
Det jag kommer på är att använda samma metod som med häsart som inte vill gå in i transporten, fast uppsuttet.
Ta med dig ett dressyrspö när du rider ut, och när han stannar ge en liten skänkelhjälp framåt. Om han inte går, vilket han troligtvis inte gör, börja irritera honom med spöt på rumpan (se ponnyakuten). Se till att han hela tiden vet att du önskar att han tar ett steg framåt och fortsätt be om det och irritera tills han gör det.
När han tar ett steg framåt (strunta bara i om han går bakåt) sluta irritera och driva framåt och beröm massor. Det var det enda du ville. Står han still fortfarande, gör om. be snällt och irritera tills han gör dig till viljes. Så fort han gör det, beröm.
Det kan ta ett tag, speciellt första gångerna gäller det att ha tålamod, men resultaten borde komma på bara några dagar av regelbunden träning.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Bra tips! Skulle nog fungera på de flesta typer av hästar men jag är lite rädd att han inte skulle reagera, möjligtvis om du sitter med spöet på rumpan i 3-4 timmar så skulle han gå frammåt.. Han blir väldigt istadig när han stannar och märker inte ens av skänkelhjälper och frammåtdrivande.. Han är egentligen westernhäst och i paddock och när nån annan går först kan man med bara säte få fram han i skritt så han är känslig men man kan säga att han ignorerar allt man gör för att slippa gå..
Det låter som att hästen får en "brain meltdown" Vilket betyder att hästen fryser fast pga rädsla. Det är som att spela död när fara hotar. Din häst har helt enkelt väldigt dåligt självförtroende och ser inte dig som ett stöd när ni skall ut ensammna. Han vill ha någon som visar han vägen för han törs inte leda själv.
Det " Caf_Roy " föreslår fungerar på dom flesta hästar och är helt rätt där, men om det är en "meltdown" så spelar det inte någon roll vad du gör just då det händer, för hästen tror att den skall dö oavsett vad du gör. För att få detta att fungera så måste du agera långt tidigare.
Ett du måste få upp hans förtroende för dig, i hans ögon så ska du ta hand om allt det farliga han tror sig se framför sig och två se till att hästen har något annat att tänka på innan den kommer till den punkten att hjärnan smälter för den. Om han stannar så vänd om och gå tillbaka en bit och ta om det igen, det kallas för "aproach and retret". Rörelse är nästan alltid lösningen på problemen så se till att hästen är i rörelse i någon riktning så den har andra saker att tänka på än vad den tror är döden framför.
Det här är ingen enkel sak att ta ur hästen, men i grund och botten så är det hans självförtroende som är för lågt och möjligen ochså hur säker han känner sig i ditt sällskap.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
min häst har precis börjat med det som du beskriver, visserligen har jag en 4åring som börar förstå att man kan säga emot vad matte säger.. hehe men min spontana reaktion och som jag även kommer göra med min egna häst är att kolla sadeln. det kan vara så att det är den som spökar.
nu behöver det inte vara så, men jag känner ändå att när hästen börjar reagera på något sånthär så bör man kolla utrustningen innan man går vidare.
men om vi utgår ifrån att sadeln är ok. något som jag gör med min unghäst är att jag väntar ut honom, och det kan ta etttt långt tag. alltså, jag sitter upp och bara sitter där utan att skänkla eller något och tillslut kommer han vilja gå fram men då bromsar du honom bara och backar honom. sen kan du ta ett kliv fram, 2 steg. och sen kan du stå där igen tills du märker att hästen börjar bli otålig.
varför jag gör så är för att man bryter "traditionen" eller vad man ska säga, jag menar.. att du sitter ju inte upp på hästen bara för att sitta där, du sitter upp för att rida och de vet hästen om, så när du bara sitter upp och inte ger någon hjälp så kommer han inte förstå nånting.
visserligen kan det här ta hur lång tid som helst, och de gäller att sluta precis när dom gör rätt. när du märker att din häst vill gå fram, låt de gå fram och sen gör DU halt och går in och sadlar av. va konsevent och beröm när den gör rätt, och kom ihåg att de är DU som bestämmer.
hoppas det löser sig för er!
skulle kunna vara som du säger men känns konstigt att han alltid blir rädd när man är 1 meter från att komma utanför gården och om man får han att gå frammåt så går han fram utan problem.. och när han är ute i skogen och blir rädd för något ser man och känner man hur han spetsar öronen, spänner sig och helst travar hemmåt, inget av detta händer på gården.. då stannar han bara , står still helt avslappnat och försöker äta?! vad jag vet äter inte hästar när dom är rädda.. men han kanske är konstigare än jag redan listat ut.. ;)
#4 ja, den här hästen på gården jag rider är 6-7 år tror jag och rids av en tjej som mest rider han i paddocken för hon orkar inte tjafsa med han för att rida ut, ibland (ca 1 gång varannan vecka rids han av mig eller en annan tjej, då rider vi oftast tillsammans med någon annan så då är det inte så kul att stå och bråka så då får den andra hästen gå först från början till slut.. oj glömde nästan påpeka att vi varierar med att rida western, "vanligt" och barbacka och han reagerar likadant varje gång. Vi har även haft ut en Kraniosakral behandlare till stallet som inte känt något på han men på en av de andra hästarna. Han reagerar inte heller när man trycker och känner där sadeln brukar ligga.. :o
Jag har träffat på hästar som försöker tugga i sig något för att lugna ner sig, men stressen lyser igenom då dom tuggar väldigt hackigt och vaksamt, så det förekommer.
Om det inte är "hjärnsläpp" på han så har du " Caf_Roy ":s förslag, modifiera intensiteten efter hästens läggning.
Men du måste reda ut vad det i grunden beror på först då behandlingen skiljer sig mycket.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6 det jag tycker är konstigt är att han inte spännersig och verkar stressad, han verkar bara vilja göra tvärtemot det ryttaren vill, om ryttaren vill fram så backar han, om ryttaren vill svänga står han still osv. helst av allt backar han bakom en annan häst om någon sådan finns i närheten så den ska gå först istället..
Problemet löstes nästan i sommras när ägaren till hästen (hästen står hos ägarens föräldrar) kom hem till sverige, då stog ägaren på backen och en tjej satt på ryggen på hästen. varje gång hästen försökte vända/stanna och äta så tog dom in han på en liten volt så han fick jobba. På detta sätt fick dom nästan bort problemet - tills han en enda gång fick vinna över någon som red han så han slapp gå först när han stannade. Detta förstörde allt deras arbete så nu är han nästan lika jobbig igen..
Problemet nu är att vi har svårt att köra samma teknik regelbundet eftersom att vi ofta rider ensamma på honom…
I så fall gör det rätta lätt och det felaktiga jobbigt. Se till att jobba ordentligt hemma så han vill gå därifrån och när han gör det så ta det lugnt för att visa att det är lugnare borta än hemma.
KAn ta några dagar och du kan få svettas lite.
Lycka till