Vattenhinkar
Hur gör ni som har vattenhinkar till era hästar (alltså inte automatiska vattenkoppar) på vintern? Fyller ni hinken med varmt, kallt eller ljummet vatten, och brukar ert frysa?
Jag vet inte riktigt hur kallt det blir i vårt stall på vintern då det här blir min första vinter som hästägare, men tänkte iallafall se hur ni gör 
Vårt stall brukar hålla sig ganska varmt med alla hästarna inne, när hästarna går ut stänger vi alla dörrar och ventilationshål så håller det sig varmt tills dom går in igen på kvällen.
När vi fyller hinkarna (ett par hästar har hinkar, resten har vattenkoppar) brukar vi hälla i ljummet vatten om kranen som har varmvatten också är närmast, annars får dom kallt.
När vi har våra hästar inne (våra egna, står inackorderade) brukar vi bjuda dom på varmt/ljummet vatten, speciellt efter träning. Ibland vill dom ha, ibland inte.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ljummet vatten sen byta både morgon o kväll så brukar de ej hinna frysa mer än en liten hinna som försvinner varje gång dem dricker
Alltid Oavsett
Tja, nu är det ju lösdrift som gäller, men så här såg det ut i förra stallet:
Vi fyllde på med kallvatten i hinkarna runt kl. 20-21 när hästarna togs in så släpptes de ut igen runt kl. 7-8 och då brukade det normalt sett antingen vara slut med vatten i hinken eller bara några centimeter vatten som var fryst.
Vissa hästar drack mer, de hade två hinkar i boxen och drack i princip upp bägge dessa (eller lämnade någon centimeter med is).
Det beror ju mycket på hur länge hästen står inne. Red vi hästarna så att vi var klara runt kl. 19 så tog vi in dem då. Då kunde vi titta till hästarnas vatten runt kl. 23 på kvällen igen och fylla på där de har druckit. Fördelen med att ha stall på gården! :)
Hästar som står i stall brukar avge tillräckligt med värma för att vattnet inte ska frysa mer än i undantagsfall. Om man ger kallt, ljummet eller varmt vatten spelar ingen roll för hästen (det har man undersökt) men däremot är det oerhört vicktigt att man vattnar ofta på vintern. Hästar är oftast mer uttorkade på vintern än på sommaren just för att de aldrig får dricka tillräckligt. Man vattnar oftast inte mer än vad som går åt innan det fryser (speciellt i lösdrifter). Därför kan jag rekomendera en thermobar som håller vattnet på en drickbar temperatur. Dessa finns också för boxbruk om man nu skulle ha ett stall som är stort med väldigt lite hästar i.
Ju carmare vattnet är destu snabbare fryser det. Kanske låter jätte konstigt med så är det i alla fall. ( har inte läst hela tråden, så utsäkta om det redan står.)

#5 Det stämmer inte riktigt. Det är bara under vissa speciella förhållande varmvatten fryser snabbare än kallvatten. Det sker bara om varmvattnet håller en viss temperatur och har en viss volym (om jag inte minns helt galet) som Mpemba effekten, som det heter fungerar.
Så om du fyller hinken med 40 c vatten så kommer det frysa saktare än kallt vatten.
#6 tror du minns rätt, brukar vara mer eller mindre kokande vatten som fryser snabbare då det ångar bort så mycket men ljummet bör vattnet vara oavsett årstid då det inte är bra varken för hästar eller något annat djur att dricka iskallt vatten (:
Alltid Oavsett
#7 Då det gäller hästars vilja att dricka varmt, ljummet eller iskallt vatten är individuellt och har heller inget med årstiderna (utetemperaturerna) att göra.
Det har bedrivits en del forskning kring detta och det har visa sig att de hästar som gillar varmt vatten (c:a 37 grader) på vintern helst vill ha den temperatur även mitt i sommaren då det är som varmast. Och vice versa. De som helst väljer iskallt vatten eller ljummet vatten föredrar samma temperatur på vattnet både på sommaren och vintern.
Hässtar mår heller inte dåligt av att dricka iskallt vatten.
Vill man ha en bakterieodling så skall man ha 37grader i vattenhinken, ordna budgeten för några veterinärbesök ochså i så fall.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 37 grader tog jag mest som exempel. Tror inte att det är någon som ger sina hästar så pass varmt vatten. 
Mitt inlägg gick mer ut på att hästar inte föredrar ljummet vatten framför kallt vatten under vintern och vice versa. Det är alltså individbundet.

Vi har bara kallvatten, den som tar in på kvällen kollar att det inte frusit om ngn varit där tidigare och fyllt på till sin häst. Är det riktigt kallt fyller kvällsfodraren till alla. På morgonen får antingen morgonfodraren fylla ute, eller slå sönder isen.
Men jag har lärt mig att i varm vatten så ligger någon sak längre i från varandra än i kallvatten, som gör att det fryser lättare.
#12 Det är marginellt vilket gör att det knappast är något som du kommer att märka av alls. 
kallt vatten och i med en tennisboll :)
Vattnet inne brukar inte frysa för oss.
#8 har inte heller påståt detta någonstans i mitt inlägg så? (:
Alltid Oavsett
#16 "men ljummet bör vattnet vara oavsett årstid då det inte är bra varken för hästar eller något annat djur att dricka iskallt vatten"
Hur ska jag tolka denna mening då?
#17 står inget med att dem skulle föredra det ena eller det anda beroende på årstid etc. det handlar om forskning på att inte är bra för kroppen att få i sig för kalla vätskor
Alltid Oavsett
#18 Nja, stämmer nog inte på alla djur.
Fyll petflaskor med HETT vattenoch lägg i baljan så tar det längre tid innan det fryser. I hinkarna kan man lägga små plastflaskor
Vi har vämebalja som ser till att vattnet inte fryser :) Ska tydligen gå ganska billigt och enkelt att göra en egen, vet dock inte riktigt hur man gör men går nog att googla :)
#18: Vad är det för forskning? Ljummet vatten är det ju inte många djur som får i naturen, på våra breddgrader i alla fall.
Vi har kallstall, men har hästarna inne och är snabba med att stänha dörrar etc så brukar det hålla sig över nollan precis. Men man får såklart se till att det inte blir allt för fuktigt och instängt. Vi fyller då på med vanligt kallvatten från kranen, och då är det inga problem. Men man kan tänka på att ha vattenhinken "inåt" i stallet, efter som det blir lite kallare vid fönster och liknande. Annars ljummet vatten inne. En vattenkokare är perfekt. Är det inte mer än enstaka minus tar det ändå ganaka månha timmar innan det fryser igen efter som hästen dricker och ytan då inte hinner frysa innan vattennivån ändras.
Hakuna matata!
#22 Kan se om jag kan finna det, fick gå igenom det med våran gamla naturlärare, men det var ju ett bra tag sedan nu så dem kan ha kommit fram till nya resultat, just ljummet är ju inget krav bara det att det inte ska vara iskallt(= ca 1-10'C) då kroppen chockas av det och det kräver mycket energi att bearbeta, sen är det ju självklart skillnad på vilket klimat man lever i, ett lejon o en isbjörn har ju vitt skillda (:
Alltid Oavsett