Dags o börja tömköra
nu har Harrydutt vant sig vid att ha bettet i munnen, visst tuggar ah no smakssar på det dom första minuterna men det är ju tillåtet. Så nu ahde jag tänkt börja försiktigt tömköra honom.
MEN, jag vill ju itne sätta tömamrna i bettet ännu…. Jag vill att han ska förstå vad det betyder när man tar i tömmen åt ena elelr endera hållet, så jag hade tänkt sätta dem i grimmans sidoringar nere vid nosen, för då kan man vara övertydlig i tömtagen till en början tills han lärt sig vad de betyder.
Vad tror ni om detta?
självklart har ajg en medhjälpare som leder honom i grimsakftet medan jag går baktill till en början.
Tror att det är bättre om du sätter tömarna i bettet och att din kompis leder i grimmskaftet,för då lär han sig från början,man tar ju inte så mycket i munen eftersom den som leder hästen gör det mesta jobbet,den som leder vissar och du sätter komando på dem olika sakerna du vill att din häst ska göra,det är bra att lära dem höger och vänster,framåt och halt.Lycka till =)

i boken "från mina händer till dina" finns de en massa grejjer ja tro man kan ha användning av vid inridning mm. har just läst den o den var väldit inspirerande:)
Jag tycker att vanliga grimmor är allt för otydliga och om något händer så kan man inte ge några starkare signaler. Vill du inte ge signaler till hästens mun/bett ännu, prova bettlöst träns så som sidepull.
Jag brukar börja med att lära in lättare signaler vid handen när jag leder dem först och då träna in både ljudsignaler och tygelsignaler som jag sedan kan använda när jag börjar tömköra (med ledare först såklart).
/V

okie, då har jag fått litet mer att fundera över.
Har boken Från min händer till dina av monty roberts, ska sätta mig o läsa i den…. Fanns där ngt om tömkörning? intressant, har jag missat ^^
Jag hade tänkt använda smackningar från halt till skritt,
från skritt till trav ett väsande ssss-ljud
När det gäller svänga ska jag nöja mig med utdragna Hööööger, och väääänster? eller har ni ngt bättre knep?
Idag använder jag whoa, för stanna och halt. Stå, när hanska stå stilla helt. back för att backa samt runt, när han ska vända runt mig exempelvis i stallgången eller när man stänger grinden till hagen.
Bra att du redam börjat lägga in träning av ljudsignaler i den vardagliga hanteringen, är jätte bra metod för att vara tydlig och lära dem :)
Är tvungen att fundera lite… Brukar överlag inte säga någonting alls när jag svänger, använder enbart kroppsspråk och hjälper då. Hööger/vääänster borde fungera bra, ser absolut inga problem med det.
/V

Man blir ju litet väl övertydlig emn hellre det än att det blir missförstånd….
Tycker det är en självklarhet att lägga in ljud och kommandon, Det är ju vad min mamma gör med min lillsyrra på 11 månader. Hon ahr precis lärt sig att "Lampa" är dne där saken som hänger ovanför köksbordet. och Nejnejnej, är inte bra och slutar hon med vad hon gör så får hon beröm…. så det är ju samma sak tycker jag ^^
Inlärningspsykologi är i stort sett detsamma på hästar, hundar och små barn :)
/V

Jupp, o det fungerade ju bra med mig så varför skulle det inte fungera på min häst??? *fniss*

#4 öhm.. asså ja vet inte om de finns riktigt sån tömkörnign men han gör ju nånslags tömkörning innan han rider in hästarna men man borde väll kunna gå ungefär efter samma principer (?):P

#8 hur gammal är Harry? (förra årets kull?) Jag har bett på Nicole nu ,kommandon har vi tragglat med enda sen hon kom hem i november förra året. Jag har inte börjat tömmköra henne än, men det är på G, jag skyndar långsamt…

Thinka, harry är 1 så förra årskullen ^^ däremot så har jag bara ägt honom sedan i mitten av sommaren och då har han gått på bete hos Lisette så jag har åkt dit ca var 14e dag….
Men nu är jag i stallet senast var 3e dag så han ahr gott om tid att tänka över sina synder ^^ och det han får lära sig från gång til lgång. När jag plockade hem honom var han nästan omöjlig att få att lyfta på hovarna, nu går det hur fint som helst ^^

när kommer hovslagaren då? det är ett riktigt äventyr…

hovis ska komma i slutet av oktober är det väl tänkt. vi sak vaccinera i veckan som kommer. Komemr sätta hästinfluensa då, har itne råd med både det och stelkramp just nu fast det beror också på om vi kan få ngt specialpris… det är ju 4 hästar o 2 getter som ska vaccineras,….
Men när hovis kommer lär det nog itne bli några bekymmer.
Stallet stod tamigtusan kvar idag!

har inte läst allt nu…. men jag brukar iochförsig tömköra först i sidepull… men när jag ska börja tömköra i bettet sätter jag tömmen både i bettringen å grimman ring samtidigt…. förstår du? så får hästen ändå kvar trycket på näsan, blir inte bara i bettet….

…detta är bra läsning för mig när jag ska börja tömköra Fontane. Skriv på tjejer….hi hi…jag antecknar… sen plockar jag vad jag tror på sen….

#14 helt ok, fniss. Vi är jätte nöjda med Nicole, hon är trotts sin ringa ålder den coolaste hästen i hela stallet!

Nu har jag inte läst allt , MEN ibland tömkör jag skrållan med hela sel "paktet" och ibland själva "selen (alltså bara med ringarna ; P äsch men alltså själva "gjorden") äsch jaaa… Och det går alldeles utmärkt med bara grimma =) Då jag inte har vant skrållan med träns (hon har bara haft på sig de en kort stund) ,
Här är en bild på henne ; P , dock så sitter inte utrustningen så bra men jag spännde den inte så mkt för hon ska vänja sig vid att man drar åt gjorden, men det har gått jätte bra = )

Nu har inte jag läst alla förslag men tänkte ändå bidra med mina åsikter. Jag har gått unghäst utbildning så, men det gör inte mina förslag bättre än de andra, lite fiffiga ideer finns iaf.
Jag brukar (kronologiskt sett nu då, sett från en häst som inte är riden eller inhörd, hanterad) gå ut och gå med fölet/åringen i grimma och vänja denna vid detta först. Sedan brukar jag låta de ha på sig tränset ibland samt longergjord/tömkörningsgjord, ex. i boxen eller iaf under uppsikt. Tänk på att hästen inte får äta med bettet i munnen, för många gånger iaf
.
Sedan brukar jag börja gå ut och gå i träns och longerlina. Gärna ha på gjord då också men kanske inte de första gångerna. Då får du rätt tryck i mun och nacke osv. Longera och tömköra de fösta gångerna med en kompis som bara går bredvid hästen och leder den så sköter du -föraren kommandona. När man tömkör en häst de första gångerna men en kompis bredvid så visar kompisen åt vilket håll hästen ska svänga när föraren tar i den ena tömmen, om inte hästen gör detta automatiskt. Detta brukar fungera kanon. Mycket beröm och variation så tycker hästen att det är roligt utan att bli uttråkad.
Mycket lättare att rida in hästen sedan också då den redan har blivit van vid tränset.
Det med att spänna tömmarna i grimman tror jag inget på. Kan ju vara kul o testa några gånger men i längden så tror jag inte att det underlättar i inkörningen. Bättre visa hästen på en gång vad ni ska använda. Det viktigaste är ju faktiskt att du ska kunna stanna hästen. Sedan om det sitter en hel (komplett menar jag då, inte trasig) sele på eller inte.
Jag har säkert missat o kladda ner något som jag tänkte på men inte skrev. Återkom gärna med frågor.
Lycka till!
Mvh Carro