Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 677 ggr
ccv_sr
2012-11-05 17:42
0

Bettet....

Min medryttarhäst tycker inte om att man tar henne i munnen så jag undrar vad man kan göra. sedan har hon svårt att ta ner huvudet när man rider henne nosen är oftast mot himelen.

Linnea
2012-11-05 18:42
0

Hon trivs nog inte med bettet eller handen. Kanske har hon problem med tänderna. Kan också vara tex ryggont.

Skynda långsamt så går det fortare.

ebengtssson
2012-11-05 19:25
1

få henne att jobba med bakbenen så kommer ryggen upp och huvudet ner (om hon inte har ont i rygg eller något av det andra som #1 skriver)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Emshify
2012-11-05 22:01
0

Håller med föregående talare. Om jag vore du skulle jag börja med att prata med hästägaren och förklara hur du känner. Att hästen inte vill söka sig framåt nedåt kan antingen bero på dig som ryttare (att du inte har "hittat knapparna") eller att den har ont någonstans. Om ägaren också har svårt med att få hästen att söka sig framåt nedåt föreslår jag att ni kollar upp hästen ordentligt genom att ta ut kiropraktor eller veterinär för att säkerställa att hästen inte har ont någonstans. När det är ordnat är det dags att se över så att all utrustning passar hästen. Se särskilt över sadeln (ta ut en sadelutprovare) och bettet (prova flera olika bett tills du hittar ett som hästen trivs med). Nästa steg blir att ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att "hitta knapparna" på hästen så att den arbetar rätt och du utvecklas som ryttare. Även du som medryttare behöver träna för en tränare om du vill komma någonvart i din ridning. :)

Spiritinthesky
2012-11-05 22:29
0

Såg i en annan tråd att det handlar om en unghäst. Hästägaren kanske kan hjälpa di lite med ridningen? Eller ta hjälp av en tränare innan du fastställer att hon har ont någonstans eller inte tycker om bettet. Behöver inte vara så när det handlar om bäbisar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Brollan1
2012-11-06 08:18
0

Det första man lär en häst vid inridning är vad tyglar och bett betyder, oftast då med tömkörning. Det låter som om detta avsnitt inte gjordes rätt eller hoppades över i utbildningen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Emshify
2012-11-06 08:49
0

Jaha, det handlade om en unghäst! Ja, isåfall blir det ju lite annorlunda. En unghäst måste ju lära sig och stärka sig i kroppen innan man kan ställa krav på formen eller stödet på bettet. Tycker fortfarande att du ska prata med ägaren och börja träna för en tränare som kan hjälpa till med utbildningen av hästen.