Vill inte bli logerad
Skulle gärna vilja ha lite tips angående min envisa d-ponny som inte vill bli longerad..
När man försöker få ut honom på volt vänder han bara till mig, alltså ställer sig rakt framför mig(svårt att förklara) , när jag sen försöker trycka ut honom så blir han bara riktigt tjurig och fortsätter.
Att försöka använda spö för att hänvisa bort honom fungerar ej heller..
Några tips? :/
Dom hade nån sån på ponnyakuten, kolla på dom.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Dom har tagit bort alla avsnitt tyvärr..
Attans! Nån borde köpa den och lägga upp på youtube.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Det kan inte vara som så att du står i fel position och på så vis med ditt kroppsspråk omedvetet bromsar? Han är longerad tidigare eller? Bara så han vet vad som förväntas av honom. Om någon leder honom några varv så han kommer igång, stannar han direkt om den personen går sin väg?
Sluta gå runt han och se till att han rör på sig i stället.
Gissar att du försöker backa bakåt med linarmen ut från kroppen men han följer med dig in på kroppen så du inte får ut han?
Ett enkelt tips är att ta linan och dra den över hans huvud runt bakdelen vilande mot hans skank/bakdel och tillbaka till din hand, om du nu går mot mitten så måste han följa linan runt sin rumpa och är automagiskt ute på spåret och du är i mitten och kan börja driva.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Man kan också börja med att leda hästen på en liten volt. Sedan gör man linan man håller i så lång att han fortfarande går runt volten men att du också går fast en bit ifrån hästen. Sen gör man avståndet längre och längre.
Det kan också vara så att din häst inte longerts tidigare och därför inte förstår vd du vill. Ta då hjälp av någon som kan gå runte med honom på volten och med dig ståendes i mitten.
Men som någon skrev. Hur du står är väldigt viktigt. Pisken och arman (med longerlinan) skall rama in hästen som i ett V och flyttar du dig något mer bakåt skall det öka hästens fart, medans om du flyttar dig något framåt så skall det minska hästens fart. Detta kan skilja med ett enda steg. Så om du inte är mycket van vid all longera hästar så tycker jag du ska försöka ta hjälp av någon riktigt kunnig person. Longering är mer komplicerar än man kan tro.
Efter att du fått tips och instruktioner av "den erfarna och kunninga longerinstruktören" så kan du säkert longera din häst hel själv.