Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 4387 ggr
Bazoka
0

Lättfödda hästraser?

Hej!

Vad jag har tänkt lite på, är om det finns vissa hästraser som är lite billigare än andra? Om man inte tänker på stallkostnad osv. Utan för mat osv. Finns det vissa hästraser man kommer undan lite billigare än andra? Kanske beror lite på vad man använder hästarna till också, om de tävlar osv. Men om det är bara till för skogsridning/hobbyridning osv? :)

Gronstedt
0

Det beror inte så mycket på fodret som på hälsan och fötterna. Om du bara ska skogsrida bör hästen inte behöva kraftfoder och väljer du en häst med bra hovar klarar den sig kanske utan skor. Men första koliken eller vrickningen kan ändå knäcka en trång budget.

Generellt säger man väl att ponnyer och kallblod är mer lättfödda, men det är alltid mer individuellt ärn rasberoende.

Tusen
3

Nja, det är ju inte många hästar som behöver kraftforer egentligen. Inte ens tävlande hästar behöver det i allmänhet. Annars är det väl som så att en shettis kostar mindre per månad än ett halvblod på 170 cm. Dels är ju foderkostnaderna mindre för en shettis och dels är en shettis rent generellt mer hållbar (dvs gör sig illa mindre) och därmed är också försäkringspremierna lägre. Shettisar kan ofta dessutom gå barfota och ska väl egentligen inte ha något kraftfoder alls. Så just den rasen är väl bland de billigaste. Det är just däför man ofta ser dem som sällskapsponnier.

kaka1234567
2

Min 173 halvblod är otroligt lätt född men köper man häst för att den äter mindre kanske man borde fundera på om man bör ha en häst

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

tokig
1

Jag hittade ingenstans där det står att ts funderar på ev. hästras att köpa. Jag tolkade ts fundering mer generellt, rätta mig gärna om jag har missat att ts vill köpa en matbillig häst. Shettisar är inte dyra i matkostnader om grovfodret är bra, amerikanska miniatyrhästar borde vara ännu billigare då de väger typ 80 kg eller något. Teoretiskt sätt så är det väl ju mindre ponny = lägre behov av MJ och smbrp = mindre mat = lägre matkostnader.

Aribigga
0

En tanke jag har angående shettisar som är billiga i matdrift är att där kan man ju få bakslag åt andra hållet om man har otur. Dyra veterinärräkningar om ponnyn råkar få fång.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

#5: Visst ja! Många lättfödda hästar kan ju vara jobbiga genom att de inte kan gå på bete hur som helst utan risk för fång. Bete är ju ofta det billigaste sättet att föda hästen, om man då måste hålla den på hö hela betesperioden, eller stängsla eller hyra speciellt magert bete, blir det ju dyrare i alla fall.

Brollan1
1

" tokig " Hur viktbärande är "amerikanska miniatyrhästar" när TS vill "skogsridning/hobbyridning", det är rätt bra att veta så den verkligen håller för påfrestningen att ridas…. ;-)

Islänningar verkar överlag vara lättfödda och hållbara. Likaledes kallblodstravarna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
3

Ett tips är att köp inte mer häst än vad du har behov av. Är du en liten nätt ryttare kanske det är onödigt att kanske köpa en ardenner som skogsmullehäst och betala för att göda 500kg extra häst, när ett russ hade fungerat lika bra för dina behov.

Tusen
1

En lättfödd häst behöver inte alls få fång. Det har med vad för föda den får och om den har anlag för det. En speciell gen behövs.

Vi har en 23 -årig shettis (väldigt lättfödd) och han har i hela sitt liv gått på fri tillgång på hö samt stora beteshagar varje sommar. Alrdig en tillstymmelse till fångtendenser trots en rejält rund mage.

Risken för fång sitter dels i generna dels kan man undvika fång utan att svälta hästen eller begränsa intaget med foder. Motion t.ex. har visat sig vara ett utmärkt sätt att hålla undan risken för fång (något jag alltid har hävdat men alltid fått mothugg för. Tills nu - när någon äntligen lyckats bevisa detta)

tokig
0

#7 Det är små hästar som inte kräver mycket mat och därav inte är dyra i matkostnader. Därför nämnde jag dom. Dom är små, men funkar att köra med vagn t.ex. Precis som en shettis som även den är liten.

tokig
0

Glöm inte att ston kan få förlossningsfång och alla hästar och ponnyer kan få förgiftningsfång….

Tusen
0

#11 Men det gäller ju alla hästar och har inget med om de är lättfödda eller inte.

tokig
1

#12 jag vet det, och med det vill jag ha sagt att det spelar ingen roll vilken typ av häst eller ponny det är för fång kan dom få ändå…

Gronstedt
0

Visst spelar det roll - fång ÄR vanligare bland vissa raser, även om det inte måste förekomma bland de raserna och även om det förekommer bland andra raser.

Mantissa
3

Men fång har ju gansk liten sak att göra med hur billig en häst är i drift?

Gronstedt
0

#15: Nja, får hästen fång blir det dyrt och måste hästen äta hö året om för att inte få fång blir det också dyrt, jämfört med bete.

Tusen
0

#16 Du resonerar lite konstigt tycker jag. Menar du att man ska utgå från att vid köp av vissa raser som ev kan få fång, är något man får ta med det i beräkning.

I så fall skulle jag helt avråda ifrån att köpa t.ex halvblod för det finns inte någon ras som är så mycket halta som de. (Felavlade?) Så kan man väl inte resonera.
Det finns ingen ras där man kan garantera det ena eller andra och heller inte undvika eller räkna med något. Varje individ är unik så om vi ska prata lättfödd så kan vi väl hålla oss till det.

Aribigga
0

Det jag menade var att en lättfödd häst blir lättare tjock och en tjock häst löper större risk att få fång. Vilket leder till veterinärkostnader. Oavsett ras.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
1

#17: Eftersom TS skriver "Utan för mat osv. Finns det vissa hästraser man kommer undan lite billigare än andra?", antar jag att tråden inte är begränsad uteslutande till lättföddhet.

Och ja, jag menar att om man vill ha sin hästhållning billigat möjligt så bör man läsa på vilka problem som är vanliga för olika raser, och sedan bör man fundera över hur den egna situationen ser ut - vad man vill ha hästen till och vad man kan erbjuda den. Det är knappast något egendomligt sätt att resonera.

Om man inte vill ha en häst för högre dressyr kan man gärna välja bort "halvblod" (om man nu tror att det är en ras), för varför betala mer än man måste? Även om de inte är mer halta än andra om de inte pressas mer än andra, så är de dyra i inköp, sällan påfallande lättfödda, klarar sig mindre ofta utan skor och är ofta ganska knöliga att rida barbacka, så man kan inte spara in sadeln, de sätter inte våldsamt mycket päls så man kan inte spara in täcken och så vidare, och så vidare.

Naturligtvis är ingen sanning universell för någon ras, men det finns vissa drag som är vanligare hos vissa rasen än om andra.

Tusen
0

#17 Jo, halvblod är mer halta än andra raser. Förmodligen för att de är felavlade. Man har avlat fram för tunga hästar med för taniga ben. Enligt AGRI ligger de skyhögt över alla andra raser. Sen om du inte kankalla en korsningshäst för ras kan jag väl hålla med om men jag tror man förstår vad jag menar ändå.

Säg den ras som aldrig råkar ut för något. Den finns nog inte.

Mantissa
0

Ett tips om man vill ha en "billig" häst är att kolla med agria. Välj en av de raser i den billigaste premiegruppen (de är billigast av en anledning).

Välj gärna en häst med en bra hovkvalitet så att den klarar att gå barfota. Här är anlaget viktigare än ras, men jag upplever att tunga hästar oftare "behöver" skor vid ridning. En verkning kostar ca hälften av vad en helskoning kostar.

En lättfödd ras kostar lite mindre i foder, och nej de måste inte bli tjocka eller få fång. Det är lite upp till dig. Jag vet till exempel flera åsneägare (extremt lättfödda) Som inte släpper åsnorna på bete utan flyttar hagen lite i taget så att tillgången på Välväxt gräs blir liten men jämn. Skogsbete är ett annat bra alternativ.
Men de flesta normala hästar behöver inte detta om man släpper dem med måtta (långsam tillvänjning till betet på försommaren) och inte släpper dem i värsta klöverfältet. Tänk också på att sockerhalten i gräset är som högst när temperaturen kryper runt nollan så är det nattfrost bör känsliga hästar plockas in från betet under de timmarna.

Tusen
0

#21 Då är shettisa det bästa valet för de ligger längst ner på Agrias skadelista.

Mantissa
0

Mjo, men där spelar det nog mycket in att de inte används i samma utsträckning till ridning. Ridning är "boven" bakom de flesta hältorna och en massa andra hästproblem. Men vill man som TS ha en häst för hobbyridning så kanske man väljer något större om man inte är väldigt nätt.

eemiliaa
0

Nu har jag inte läst vad alla i tråden har skrivit, men min förra häst en kallblodstravare (nordsvenk) han var ganska billig om man nu ska uttrycka sig så.. han behövde inge kraft foder osv, han fick betfor och silage 14 kg. sen fick han iofs svindryra skor men de va pga av att han hande nåt vajsing med fötterna.

men nu äger jag en appaloosa och jag tycker han är ganska "billig" också, han får heller ingen kraft eller kraftfoder, enbart silage, sen får han iofs betfor och liiite mineraler massa morötter osv :)

Tusen
0

#23 Man kan ju köra dem också. Flört

Mantissa
1

#25 Absolut. Så är det en billig-i-drift-körhäst man vill ha så är de ett jättebra alternativ.

pebb
0

Känner en som har en frieserkorsning (maxad D-ponny), en häst som är väldigt billig i matkostnad, räcker nästan att hon ser gräs så växer magen, krävs mycket motion för att hålla henne i form men som sagt billig på den biten.