Blir galen!
Japp, det blir jag!
Jag förstår inte, hur mycket jag än försöker, att komma på vad Öppna och slutna är? Samt att hästen ska spåra, vad menas med det egentligen?
"Spåra" betyder att frambenen och bakbenen går på samma spår, antingen spåret är rakt eller böjt. Många hästar går med rumpan åt ena eller andra sidan i förhållande till frambenen, men målet är att placera framänden framför bakänden.
"Öppna" är när framänden går åt sidan och bakänden går rakt fram. Hästen går på tre spår: Inner fram på ett spår, inner bak och ytter fram på ett spår, och ytter bak på ett spår. Man kan tänka som så att man ska gå in på en volt (man ska "öppna" volten), men just när man har böjt hästen och frambenen gått in på volten, så ändrar man sig och rider rakt fram i stället.
"Sluta" är när bakänden går åt sidan och framänden går rakt fram. Hästen går på tre spår: Inner bak på ett spår, ytterbak och inner fram på ett spår, ytter fram på ett spår. Man kan tänka som så att man ska lämna en volt (man ska "sluta" volten), men när frambenen kommit ut på det raka spåret, men bakbenen är kvar på det böjda spåret, så rider man rakt fram utan att räta ut hästen.
Båda skolorna kan göras med 4 spår i stället för 3, men det är ganska krävande och den böjning som blir med 3 spår räcker långt.
Blev någonting klarare av detta
?
#1Aaaaah, nu förstår jag! Tack tack och tack! 
#2 Absolut, jag förstår precis! Tack :) Så länge jag har funderat på detta asså! Då va spåra det jag trodde, var bara lite osäker :)
Tänk så här (Kyra K. gav tippset)
Öppna: Du ska göra/öppna en cirkel men stannar upp i den formen.
Sluta: Du stänger cirkeln och stannar i den formen istället.
Jag tycker det är lättare att minnas med den minnesregeln.
#4 Ja precis! Det är riktigt smart sätt att tänka. Jag tänkte på det förut och blev lite förvirrad, vilket var vilket… men sen kom jag på sättet att tänka och kom direkt på hur det var :)