Insekter
Hur har ni det med insekter såhär på sommarn? Måste ni smörja in hästarna med insektsmedel eller går det bra ändå?

Det går faktiskt över förväntan trots det fuktiga äckliga vädret. Har inte smort in med nånting hittills..

Är väl ganska lugnt än så länge.. Men brukar vara värst Juli/Augusti.. Dem dagar det är mycket insekter sprayar jag med PROB!

min har switch.. :)

Jag har stora problem, eller hästen rättare sagt. Han är lite känslig mot insekter och nu har han fått en infektion ett öga så det är jättesvullet.. Måste stå inne tills det går ner och så ska han ha salva i ögat 3 ggr/dag.. Han vill inte ha någon form av flugskydd på sig, tror jag provet allt som finns att prova.. Han tar av sig allt! Usch för insekter..

vi har knappt haft något problem alls. har inte behövs spraya dom, men däremot har dom haft mycket fästingar, speciellt Lucky.

Har varit lugnt med flugfän men börjar komma nu. använder Absorbine är super, funkar mot allt ;)

#6# Hur ofta sätter du på det mazze?

Vi hade en del innan och då blev donnan VÄLDIGT biten men nu har det varit lugnt ett tag..

har regnat så mkt nu så insekterna är inget problem nu, men måste köpa ngt när det blir varmt igen, funderar bara på vad.
Det är rätt rejält med dumma flugor och insekter som bits och irriterar… Windys rosa mule är alldeles röd och sönderkliad av alla bett hon fått där, så den måste smörjas in. Annars tycker jag de har klarat sig bra såhär långt. Fast det sitter en del på Windys juver också (det lilla av juvret som finns kvar) och biter så det blöder! Där måste det också tvättas.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#10# Sätt på salva som är mild på mule och juver. Det gör jag på Gejsas juver och på sorros rosa mule och skap.
#11 Smörjer mulen men inte juvret, hm, kanske ska testa och se om det hjälper att smörja även där! Ser så obehagligt ut med alla små sår som blöder.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ja, dom älskar att få salva där. En del hästar lyfter ena benet för att det är så skönt. Som en hund.

#13 och en del hästar försöker sparka ihjäl en…

#13 Haha, det gör Japp, han tycker dte är så sköönt att bli kliad i skrevet ;) Så benet står rakt ut ;)
Flygfäna har vaknat till liv nu efter allt regnadet. Bromsarna oxå
, nu när alla bönder har börjat slå hö/hösilage.
Lyrik har sitt flugtäcke+flughuva på sig varma, soliga dagar. Smörjer med Renons och häxbrygden varje dag när jag är i stallet.

#14# Hi, hi vad har du för hästar som vill göra det? Dom flesta gillar ju att man tar där för det kliar så mycket nu sommartid.

#7 Det beror lite på vädret och om hon duschas. Men första kuren kör jag ca 3 dgr sedan ett par ggr i veckan eftersom att hon rids, blir då om hon har duschats av. Annars står det på flaskan at det ska kunna gå upp itll 2 veckor innan man sprayar på.

#17 Jag har oxå en som slår direkt om du tar på hennes juver. det kommer en snabb ko-spark… Mindre kul. Medans min andra lyfter på benet och njuter =)
*** Kärleken övervinner allt ***

#18# Ok! Funderar på detta medel om det kan fungera på Fille och om man måste sätta på det varje dag. För då blir det ju väldigt dyrt. Det är ju bara 1l i flaskan. Men ser du att det fungerar mot knott och broms med?
CBA säger att det fungerar det vet jag. Men jag vill höra fler som har den flaskan kommentarer. :)

#6 Vad är Absorbine och var får man tag på det?
undrar samma som #21

#17 ja den damen är lite speciell! 4-årigt varmblodssto kallas det visst..

Jag har kört på vanligt myggmedel (Mygga) när jag ridit ut. Annars har det varit lugnt tycker jag, har det varit jobbigt nån dag har jag tagit in hästarna.

#21# och #22# Absorbine finns att köpa på Bidermans och Hööks tydligen. Men Hööks har inte med det i sin katalog.